دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746751820210823Presenting a Model for Knowledge Management Performance Measurement (Case Study: A Defensive Organization)ارائه مدل اندازهگیری عملکرد مدیریت دانش (مورد مطالعه: یک سازمان دفاعی)7401563FAبهزادقاسمیدکتری مدیریت صنعتی، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ایران، نویسنده مسئول؛0000-0001-7846-1665مسعودحسین زادهکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور واحد تهران، ایران.ابراهیممحمدی پیرلردانشجوی دکتری مهندسی صنایع، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران.فاطمهشمشیریدانشجوی دکتری مهندسی صنایع، گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، ایران.Journal Article20210223Today, knowledge is a competitive source and military power for the defense industry and one of the most important needs of defensive organizations to maintain national security in the country and defend borders is to have a Knowledge Management (KM) performance measurement model. The purpose of this study is to provide a causal model for measuring KM performance in one of the defensive organizations. Based on an in-depth review of previous studies and adjustment of defensive experts' opinions, indicators related to measuring the KM performance were extracted, and then, the constructions of the proposed model were determined using exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis techniques. Finally, the causal relationships of the research model constructs were investigated using the structural equation modeling technique. The findings revealed that the four main criteria were identified and verified, namely "knowledge quality", "knowledge utility", "knowledge innovation" and "defensive results". Causal relationships between model criteria are also significant. This study could develop literature on KM performance measurement in defensive organizations. The obtained results could be utilized by policymakers and senior managers of defensive organizations to evaluate KM performance and improve the productivity of defensive projects.امروزه دانش بهعنوان یک منبع رقابتی و قدرت نظامی برای صنایع دفاعی است و یکی از مهمترین نیازهای سازمانهای دفاعی برای حفظ امنیت ملی در کشور و دفاع از مرزها، داشتن یک مدل اندازهگیری عملکرد مدیریت دانش است. هدف این مطالعه، ارائه مدل اندازهگیری عملکرد مدیریت دانش در یکی از سازمانهای دفاعی است. بر اساس مطالعه عمیق تحقیقات گذشته و جرح و تعدیل نظرهای کارشناسان دفاعی، شاخصهای مربوط به اندازهگیری عملکرد مدیریت دانش استخراج شدند و سپس سازههای مدل پیشنهادی با استفاده از تکنیکهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی تعیین شدند. در نهایت روابط علّی سازههای مدل تحقیق با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری بررسی شدند. یافتهها نشان دادند که چهار معیار اصلی به نامهای «کیفیت دانش»، «مطلوبیت دانش»، «نوآوری دانش» و «نتایج دفاعی» شناسایی و تأیید شدند. همچنین روابط علّی بین معیارهای مدل معنادار هستند. این مطالعه میتواند ادبیات مربوط به اندازهگیری عملکرد مدیریت دانش در سازمانهای دفاعی را توسعه دهد. سیاستگذاران و مدیران ارشد سازمانهای دفاعی میتوانند از نتایج این مطالعه بهمنظور ارزیابی عملکرد مدیریت دانش و ارتقاء بهرهوری پروژههای دفاعی استفاده کنند.دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746751820210823The strategic model of Islamic Republic of Iran’s Media System designing In the media expert’s perspectiveالگوی راهبردی مهندسی نظام رسانهای جمهوری اسلامی ایران در نگاه خبرگان رسانه41721565FAاکبررضائیپژوهشگر صدا وسیما، نویسنده مسئولحسن خجستهباقرزادهعضو هیئت علمی دانشگاه صدا وسیماJournal Article20201016The study of the current state of the national media is showing that the existing media system does not meet expectations. The main issue of the present research is “Lack of Codified Regulations on the Sphere of the Media of the Islamic Republic of Iran” with aim of achieving the Strategic Model of Media-System Engineering of the Islamic Republic of Iran.<br />Selected method for this paper is Exploratory, with a qualitative approach using data Grounded Theory for analysis, provided prescriptive analisys and then by referring to the media experts, while seeking their opinions on the current status of the media sought out their strategies and viewpoints on how to exit the current disarray.<br />Based on the research results, the strategic model of media engineering of the Islamic Republic of Iran includes four dimensions of semantic, content, structural and contextual, as well as eighteen components, below which fifty-four indicators are defined in the form of strategic model. It is obvious that in order to re-engineer the media system, the existing structures should be redesigned based on the principles and intellectual foundations of the Islamic Revolution and the requirements of the day,and its approaches should be fundamentally revised in the face of the audience and the media. For this purpose, firstly it is necessary to formulate the executive mechanisms of the media system and take practical steps based on it. Actions, which facilitate media navigation in executive directions.مطالعه وضعیت جاری رسانههای کشور نشان میدهد که وضع موجود پاسخگوی انتظارات زمان حال نیست. مسأله اصلی پژوهش پیشرو «فقدان نظامنامهای مدون در خصوص سپهر رسانهای جمهوری اسلامی ایران» است که برای دستیابی به الگوی راهبردی مهندسی نظام رسانهای ج.ا.ا مبتنی بر نظرات خبرگان رسانه انجام شده است. این تحقیق اکتشافی بوده و با رویکرد کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد، با اخذ نظرات خبرگان رسانهای در خصوص وضع موجودِ رسانهها، راهکارها و دیدگاههای آنها را در چگونگی خروج از وضع متشتت موجود جویا شده، بعد از تجزیه و تحلیل دادهها به ارائه تحلیلهای تجویزی پرداخته است.<br />بر اساس نتایج پژوهش، الگوی راهبردی مهندسی نظام رسانهای جمهوری اسلامی ایران شامل ابعاد چهارگانه معنایی، محتوایی، ساختاری و زمینهای و نیز هجده مؤلفه است که در ذیل آنها پنجاه و چهار شاخص در قالب الگوی راهبردی تعریف شده است. بدیهی است که برای بازمهندسی نظام رسانهای باید ساختارهای موجود بر اساس اصول و مبانی فکری انقلاب و اقتضائات روز، باز طراحی و در رویکردهای آن در مواجهه با مخاطبان و نیز رسانهها تجدید نظر اساسی صورت گیرد. برای این منظور لازم است ابتدا ساز و کارهای اجرایی نظام رسانهای تدوین و بر اساس آن گامهای عملی برداشته شود. اقداماتی که ناوبری رسانهای را در جهتگیریهای اجرایی تسهیل میکند.دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746751820210823Designing a crisis logistics center based on the capabilities of the armed forcesطراحی مرکز پشتیبانی بحران با تکیه بر توانمندیهای نیروهای مسلح731081566FAاحمدبیطرفدانشجوی دکترای مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی و مسئول مرکز مطالعات و پژوهشهای آمادی دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامحسینحسینیعضو هیت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)محمدعلیریاضیدانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20200517Today, logistics is one of the most important factors influencing the success of the crisis management process. In times of crisis, a large volume of items, equipment and facilities must be prepared and prepared in advance and sent to the affected areas and people as soon as possible. This makes countries think about using the logistical capabilities of the armed forces in times of crisis.<br />The problem of research is the lack of a coherent and comprehensive mechanism for using the logistical capabilities of the Armed Forces of the Islamic Republic of Iran. It is time for a crisis. In terms of method, this research can be considered as a case study and contextual. In the following, the main purpose of the research is defined and based on it, the research questions including existential philosophy, mission, structure, job description and how it works and its interactions with other factors are presented. In this research, using the experiences and opinions of 38 specialists and experts, the Iranian organizational architecture framework and the Delphi method have been used so that in times of crisis, by using the capabilities of all defense logistics factors in the country, the needs can be met. Says. The structure of the center is designed to be virtual and an attempt has been made to use the logistical capacity of the Armed Forces in providing assistance to the injured with the least cost and the most effectiveness, and according to the previous exercises, with the most coordination.<br /> امروزه، آمادوپشتیبانی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در موفقیت مدیریت بحران است. در زمان بحران، باید حجم وسیعی از اقلام، تجهیزات و امکانات آمادی که از قبل پیشبینی و آماده شده، در سریعترین زمان به سمت مناطق و افراد حادثهدیده، روانه شود. این موضوع، باعث میشود تا کشورها به فکر استفاده از توانمندیهای آمادی نیروهای مسلح کشورشان در زمان بحران باشند.<br />مساله تحقیق عبارت از فقدان سازوکار منسجم و جامع برای استفاده از توانمندیهای آمادی نیروهای مسلح ج.ا.ا. در زمان وقوع بحران است. از نظر روش نیز، این تحقیق را میتوان از نوع موردی و زمینهای قلمداد کرد. در ادامه هدف اصلی و سوالات تحقیق شامل فلسفه وجودی، ماموریت، ساختار، شرح وظایف و نحوه کارکرد و تعاملات مرکز با سایر عوامل ارائه شده است. در این تحقیق؛ با استفاده از تجارب و نظرات 38 نفر از متخصصین و خبرگان آمادی، الگوی تحقیق، در قالب چارچوب معماری سازمانی ایران و به روش دلفی طراحی شد تا در زمان وقوع بحران بتواند به نیازهای مطرح شده پاسخ گوید. ساختار مرکز طراحی شده مجازی بوده و تلاش شده تا با کمترین هزینه و بیشترین اثربخشی و با توجه به تمرینات قبلی بتوان با بیشترین هماهنگی، از توان آمادی نیروهای مسلح در امدادرسانی به آسیب دیدگان استفاده کرد.دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746751820210823Strategic foresight and value creation in policy making
(Defensive Organizations’ Case)آیندهنگاری راهبردی و خلق ارزش در سیاستگذاری (مطالعه موردی: سازمانهای دفاعی)1091381598FAمهدینیکویهدکترای آینده پژوهی، مدرس دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین0000-0002-3635-6821شهریارشیرویه پورکارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)0000-0002-3695-4872حاکمقاسمیدانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)ابراهیمایجابیهیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتشJournal Article20211227Strategic foresight is one of the vital organizational resources that enables organizations to identify changes, analyze the effects of these changes, and finally provide appropriate strategies to respond to these changes to achieve competitive advantage and create sustainable value. Although the positive relationship between strategic foresight and value creation is almost intuitive; But how strategic foresight can play a role in value creation for organizations is still unclear and depends on how involved they are in the organizational learning process. Therefore, the present article seeks to investigate the relationship between the implementation of strategic foresight capabilities and value creation using the role of organizational learning. For this purpose, by reviewing the literature and background related to these three areas, this study investigates the relationship between the application of strategic foresight capabilities, organizational learning and value creation in organizations by considering three moderating factors (actors mindfulness, Organizational context and ambidextrity) deals with this relationship. Using SPSS software and analysis of the collected questionnaires, the dimensions of the framework were quantitatively confirmed. The results show that strategic foresight has a significant effect on value creation in defensive organizations' policy making by increasing organizational learning.<br /> آیندهنگاری راهبردی یکی از منابع حیاتی سازمانی است که سازمانها را قادر میسازد تغییرات را شناسایی، تأثیرات این تغییرات را بر سازمانها تجزیهوتحلیل و درنهایت برای پاسخگویی به این تغییرات، راهبردهای مناسب را ارائه کنند تا به مزیت رقابتی و خلق ارزش پایدار دست یابند. باوجوداینکه ارتباط مثبت بین آیندهنگاری راهبردی و خلق ارزش تقریباً بهطور شهودی قابلدرک است؛ ولی اینکه چگونه آیندهنگاری راهبردی میتواند در ایجاد نوآوری و خلق ارزش در سازمانها نقش ایفا کند، هنوز مشخص نیست و به میزان درگیری آنها در فرآیند یادگیری سازمانی بستگی دارد. بنابراین، مقاله حاضر بهدنبال بررسی رابطه پیادهسازی قابلیتهای آیندهنگاری راهبردی و خلق ارزش با در نظر گرفتن نقش یادگیری سازمانی است. برای این منظور، با بررسی ادبیات و پیشینه مرتبط با این سه حوزه، به بررسی ارتباط بین کاربست قابلیتهای آیندهنگاری راهبردی، یادگیری سازمانی و درنهایت خلق ارزش در سازمانها با در نظر گرفتن سه عامل تعدیلکننده (ذهن آگاهی بازیگران، ساختار سازمانی و دوسوتوانی) این رابطه میپردازد. با استفاده از نرمافزار SPSS و تحلیل پرسشنامههای جمعآوریشده، ابعاد چارچوب، مورد تائید کمی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد آیندهنگاری راهبردی از طریق افزایش یادگیری سازمانی (با ضریب توافق 6559/0) تأثیر معناداری بر خلق ارزش (با ضریب توافقی 6429/0) در سیاستگذاری سازمانهای دفاعی دارد.دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746751820210823Critical Realism Epistemology guidelines for Knowledge Management Research; a research based on methodology of implication-research studiesرهنمودهای روششناسی رئالیسم انتقادی برای پژوهشهای مدیریت دانش: مطالعهای بر اساس روششناسی دلالتپژوهی1391761569FAمحمدمحمدی الموتیدانشجوی رشته مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملیحسندانایی فردعضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20201017It's quite common that various academic disciplines such as humanities, natural sciences, social sciences and arts borrow theories ideas, models and guidelines from other disciplines and schools to make their knowledge repository more precious The more intrinsic richness and philosophical features a discipline has, the more the interest of other disciplines increases. In this regard, Critical Realism has become a pervasive philosophical source that others can borrow and take from to add to their knowledge richness.<br />The purpose of this study is to identify and extract methodological implications of CR, mostly based on Bhaskar's version. There is focus on Knowledge Management which is explored through the knowledge cycle, based on Nonaka's view. The research is conducted using the Implication Research Method; a novel method that has been used in some academic theses.<br />This article shows CR in the field of methodology has serious contributions to knowledge management, which results in significant implications for the field. Additionally, this article can be considered as a model of an Implication Research investigation, as well as other philosophical schools.<br /> <br /> یکی از روشهای بسیار معمول در رشتههای مختلف علوم انسانی، طبیعی، اجتماعی و هنر وام گرفتن ایدهها، مدلها و رهنمودهایی از سایر رشتهها و مکاتب است که با هدف بسط و تدقیق مخزن دانشی صورت میپذیرد. هرچه رشتهایی از غنای ذاتی و ویژگی فلسفی بیشتری برخوردار باشد، بهرهی سایر رشتهها از آن رو به فزونی میرود. در این مسیر، رئالیسم انتقادی به مبدأ فلسفی فراگیری تبدیل شده که رشتههای مختلف برای افزودن به غنای دانشی خود از آن وام میگیرند. نوشتار حاضر با هدف بررسی دلالتهای روششناختی رئالیسم انتقادی، با ابتنای بیشتر بر دیدگاههای روی بسکار، برای مدیریت دانش تنظیم شده است. اما روشی که برای این منظور برگزیده شده، روشی با نام دلالتپژوهی است که تاکنون چند رسالهی دانشگاهی بر مبنای آن به رشتهی تحریر درآمده است. مباحث این مقاله نشان میدهد که رئالیسم انتقادی در حوزهی روششناسی برای مدیریت دانش سهمیاریهایی جدی دارد که پیامد آن دلالتهای قابل توجهی برای این رشته است. از سویی، این مقاله میتواند بهعنوان الگویی برای بررسیهای دلالتپژوهانه چه در چارچوب رئالیسم انتقادی و چه سایر مکاتب فلسفی، بهشمار آید.دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746751820210823Organization and organizing in war with an unequal powerسازمان و سازماندهی در جنگ با یک قدرت ناهمتراز1772001570FAحسینظریف منشاستادیار دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20210524Defense against the possible invasion of an unequal power, unbridled and benefiting from high-tech technology, is the main concern of all thinkers and military commanders of the countries of the Resistance Front. Proud of the Web, as in the era of sacred defense, and by ignoring the requirements of the requirements and relying on thinking, intelligence and effective operations is an undeniable necessity. Considering the role of organization and organization in the efficiency and effectiveness of military organizations, it is very important to address this issue. Has been. According to the findings of this study, the effective organization of the organization and organizing should be able to focus its capabilities on the central weaknesses of the enemy, act based on a systemic approach and act as appropriate or situational, based on elements of national power. Be cellular, agile, flexible and, depending on the case, specialized (single-purpose) or multi-purpose. flexible and, depending on the case, specialized (single-purpose) or multi-purpose.<br /><strong> </strong><br /><strong> </strong>دفاع در برابر تهاجم احتمالی یک قدرت ناهمتراز، لجام گسیخته و بهره مند از فناوری فوقپیشرفته، دغدغه اصلی همه اندیشمندان و فرماندهان نظامیکشورهای جبهه مقاومت است. برهمیناساس در دیدگاه آنان، تقویت توانمندیهای نیروهای مسلح با بهرهمندی ازمولفههای قدرت ملی، پیشینه افتخارآمیز و بینظیر دوران دفاع مقدس و با درنظر گرفتن الزامات مبتنی بر اقتضائات وم تکی بر اندیشهورزی، هوشمندی و عملیات اثربخش ضرورتی انکارناپذیر است. با توجه به نقش سازمان و سازماندهی در کارایی و اثربخشی سازمانهای نظامی، پرداختن به این مقوله از اهمیت بهسزائی برخوردار است.<br />در این مقاله ضمن بررسی ادبیات نظرات خبرگان نظامی، موضوع اخذ و سپس از طریق روش دلفی تلاش برای اجماع نظرات بهعمل آمد و در پایان نتایج پژوهش، تحلیل و ارائه شد. براساس یافتههای این تحقیق، سازمان اثربخش و نیز سازمان و سازماندهی باید امکان تمرکز توانائیهای خودی را روی نقاط ضعف محوری دشمن فراهم کند و در این زمینه باید بر اساس نگرش سیستمیو حسب مورد اقتضائی و متکی بر عناصر قدرت ملی طراحی شود و همچنین ضروری است تا سازمان و سازماندهی بهصورت سلولی، چابک، منعطف و حسب مورد تخصصی (تکمنظوره) و یا چندمنظوره باشد.دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746751820210823designing desired pattern of cultural tourism development in iranطراحی الگوی مطلوب توسعه گردشگری فرهنگی در ایران2012281582FAسید مصطفیحاج آقامیردانشجوی دکترای رشته مدیریت فرهنگی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایرانحمیدهرشادت جودانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران ( مسئول مکاتبات )عطاء اللهابطحیاستادیار و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایرانسید رضاصالحی امیریدانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایرانفاطمهعزیز آبادی فراهانیدانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایرانJournal Article20210308Due to the increasing share of cultural tourists in the world and Iran's position in terms of cultural tourism, special attention has not been paid to cultural tourism in the country and scientific understanding of its facilities, limitations, opportunities and threats. Unfortunately, Iran's situation compared to other countries , Is not desirable and noteworthy. in terms of strategic survey and in terms of the nature of this research is applied. In relation to the research method, it seeks to identify the relationships between cultural tourism and the factors affecting it using the structural equation system. In terms of controlling the studied variables, the research is non-experimental, in terms of strategic survey and in terms of the nature of this research is applied. The statistical population in the quantitative section was all employees and managers of the Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization. In the quantitative part, the sampling method is stratified. Cochran's formula was used to determine the sample size. Based on this, 383 samples were estimated. The research tool is a researcher-made questionnaire that content validity was used to determine the validity and validity of the questionnaire and also the construct validity was used to determine the validity of the questionnaire. The reliability of the study was calculated using Cronbach's alpha test of 0.92. The results of quantitative analysis showed that social indicators have the greatest impact among the indicators of cultural tourism in the country.با توجه به سهم رو به افزایش گردشگران فرهنگی در جهان و موقعیت ایران ازنظر گردشگری فرهنگی، توجه ویژه به گردشگری فرهنگی در کشور و درک علمی از امکانات و محدودیتها، فرصتها و تهدیدهای آن صورت نگرفته است و متأسفانه وضعیت ایران در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه، مطلوب و قابلتوجه نمیباشد. با عنایت به موارد فوق، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مطلوب توسعه گردشگری فرهنگی در ایران به رشته تحریر درآمده است. پژوهش از لحاظ کنترل متغیرهای مورد مطالعه، از نوع غیرآزمایشی، از لحاظ راهبردی پیمایشی و از جهت ماهیت این پژوهش کاربردی است. در رابطه با روش پژوهش درپی شناخت روابط بین گردشگری فرهنگی و عوامل موثر برآن با استفاده از دستگاه معادلات ساختاری است. ماهیت تحقیق از نوع تحقیقات علی- ارتباطی میباشد. با توجه به کاربرد مدلیابی معادلات ساختاری برای بررسی و تحلیل مدل مفهومی تحقیق، روش این تحقیق همبستگی و از نوع تحلیل ماتریس واریانس- کوواریانس میباشد. جامعه آماری در بخش کمی، کلیه کارکنان و مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری بود. در بخش کمی، روش نمونهگیری طبقهای است. برای تعیین حجم نمونه مورد مطالعه از فرمول کوکران استفاده شد. براین اساس 383 نمونه برآورد شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محققساخته میباشد که برای تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه از اعتبار محتوایی و همچنین از روایی سازه جهت تعیین اعتبارسنجی پرسشنامه استفاده گردید. پایایی تحقیق با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه گردید. نتایج تجزیهوتحلیل بخش کمی نشان داد که شاخصهای اجتماعی دارای بیشترین تاثیر در بین شاخصهای پیشبرنده گردشگری فرهنگی در کشور میباشند.دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746751820210823تاثیر راهبردهای رقابتی (رهبری هزینه و تمایز) و توانایی مدیریت برکیفیت سود و چسبندگی هزینه در شرکتهای بورسیتاثیر راهبردهای رقابتی (رهبری هزینه و تمایز) و توانایی مدیریت برکیفیت سود و چسبندگی هزینه در شرکتهای بورسی2292621572FAمحسنحسنیعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، نویسنده مسئولعلیلعل بارعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20210311با توجه به اینکه یکی از موارد حائز اهمیت در رفتار هزینهها، چسبندگی آن است، بنابراین، از مباحث اصلی حسابداری مدیریت بهشمار میآید و میتواند نقش اساسی در کیفیت سود داشته باشد. همچنین از آنجایی که مدیران توانمند درک عمیقتری از کسب و کار و صنعت، تخمین بهتر نیازمندی محصول، انتخاب بهتر پروژهها و درک بهتری از ریسک دارند، مدیریت کارآمدتری ارائه میدهند. بنابراین، این مدیران میتوانند با تواناییهایی که دارند و نیز راهبردهای مختلفی که در اختیار دارند، بر عملکرد واحد اقتصادی اثرگذار باشند. بر همین اساس در این پژوهش به بررسی تاثیر راهبردهای رقابتی (رهبری هزینه و تمایز) و توانایی مدیریت بر کیفیت سود و چسبندگی هزینهها پرداخته میشود. در این پژوهش، تعداد 153 شرکت بورسی در دوره زمانی 1397-1390 بررسی شده است. جهت آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون لجستیک و پانلی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد چسبندگی هزینههای عمومی، اداری و فروش در راهبردهای مختلف رقابتی تفاوت معناداری دارد (شدت رابطه منفی راهبرد تمایز با چسبندگی هزینههای عمومی، اداری و فروش بیشتر از شدت رابطه منفی راهبرد رهبری هزینه با چسبندگی هزینههای عمومی، اداری و فروش است)؛ کیفیت سود در راهبردهای مختلف رقابتی تفاوت معناداری دارد (شدت رابطه مثبت راهبرد تمایز با کیفیت سود بیشتر از شدت رابطه مثبت راهبرد رهبری هزینه با کیفیت سود است) و توانایی مدیریت بر چسبندگی هزینهها و کیفیت سود به ترتیب تاثیر منفی و مثبت، معنادار دارد.با توجه به اینکه یکی از موارد حائز اهمیت در رفتار هزینهها، چسبندگی آن است، بنابراین، از مباحث اصلی حسابداری مدیریت بهشمار میآید و میتواند نقش اساسی در کیفیت سود داشته باشد. همچنین از آنجایی که مدیران توانمند درک عمیقتری از کسب و کار و صنعت، تخمین بهتر نیازمندی محصول، انتخاب بهتر پروژهها و درک بهتری از ریسک دارند، مدیریت کارآمدتری ارائه میدهند. بنابراین، این مدیران میتوانند با تواناییهایی که دارند و نیز راهبردهای مختلفی که در اختیار دارند، بر عملکرد واحد اقتصادی اثرگذار باشند. بر همین اساس در این پژوهش به بررسی تاثیر راهبردهای رقابتی (رهبری هزینه و تمایز) و توانایی مدیریت بر کیفیت سود و چسبندگی هزینهها پرداخته میشود. در این پژوهش، تعداد 153 شرکت بورسی در دوره زمانی 1397-1390 بررسی شده است. جهت آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون لجستیک و پانلی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد چسبندگی هزینههای عمومی، اداری و فروش در راهبردهای مختلف رقابتی تفاوت معناداری دارد (شدت رابطه منفی راهبرد تمایز با چسبندگی هزینههای عمومی، اداری و فروش بیشتر از شدت رابطه منفی راهبرد رهبری هزینه با چسبندگی هزینههای عمومی، اداری و فروش است)؛ کیفیت سود در راهبردهای مختلف رقابتی تفاوت معناداری دارد (شدت رابطه مثبت راهبرد تمایز با کیفیت سود بیشتر از شدت رابطه مثبت راهبرد رهبری هزینه با کیفیت سود است) و توانایی مدیریت بر چسبندگی هزینهها و کیفیت سود به ترتیب تاثیر منفی و مثبت، معنادار دارد.<br /> دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746751820210823Investigating the influential and influential factors in strategic decisions influenced by public opinionبررسی عوامل اثرگذار و اثرپذیر در تصمیمات راهبردی متاثر از افکار عمومی2632801573FAسیدسعیدمیررضائیدانشجوی مقطع دکتری دانشگاه امام صادق علیه السلام، نویسنده مسئولغلامرضاگودرزیهیئت علمی، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق علیه السلامرضاطهماسبیمدیریت قراردادهای بین المللی نفت و گاز، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق علیه السلامJournal Article20200923The emergence of modern media in the age of communication, along with the developments that have been made with the expansion of their sphere of influence, has challenged many of the earlier assumptions and principles in the structure of relations between statesmen and rulers with the people. The legal and social boundaries of governments are diminished, and their sovereignty is shaken as absolute decision makers in the affairs of society, and concepts such as parties, interest groups and public opinion form the policy area. The formation of strategic decisions at the public level and their dependence on public opinion, on the one hand, the importance and position of public opinion management in achieving goals and convergence in the adoption of strategic decisions and supporting these decisions, focusing on general decision making The community was discussed and discussed. For this purpose, after reviewing the processes of strategic decision-making, it is to identify the role and position of public opinion management in reaching the decision in this area and identify the main axis of the effect of public opinion management on strategic decisions and presenting the model and leveling using the ISM methodology. This research will be of great help in identifying public influence and influencing them in order to support specific public-level decisions.با ظهور رسانههای نوین مرزهای حقوقی و اجتماعی دولتها کمرنگ شده و حاکمیت آنها بهعنوان تصمیمگیران مطلق در امور جامعه متزلزل شده و مفاهیمیچون احزاب، گروههای ذینفع و افکار عمومی، مد نظر قرار گرفتهاند. هدف از تحقیق بررسی عوامل اثرگذار و اثرپذیر ناشی از افکار عمومیدر تصمیمگیریهای راهبردی است. روش تحقیق، استفاده از رویکرد ISM است که یک روش ساختاری – تفسیری بهشمار میآید. این رویکرد از روشهای ساختدهی به مساله است که با عنوان SSIM شناخته میشود. همچنین برای استخراج عوامل ورودی در تحلیل ساختاری – تفسیری، از مطالعات کتابخانهای و نیز مصاحبه عمیق بهره گرفته شد. بعد از شناسایی عوامل اثرگذار و اثرپذیر افکار عمومیکه در تصمیمگیری راهبردی در نظر گرفته میشوند، اقدام به ارائه مدل و سطحبندی با استفاده از متدولوژی همان روش شده است. حاصل این پژوهش کمک بسیار زیادی در شناسایی نفوذ در افکار عمومیو تاثیرگذاری بر آنها بهمنظور حمایت از تصمیمات خاص در سطح عمومیخواهد داشت.دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746751820210823Sustainable security from the perspective of the Islamic Revolution
(Principles and foundations of security governance based on the principles of Tehran Security School)امنیت پایدار از منظر انقلاب اسلامی (اصول و مبانی حکمرانی امنیتی بر مبانی مکتب امنیتی تهران)2813101574FAمصطفیایزدیاستادیار دانشگاه عالی دفاع ملیJournal Article20210422Creating individual and social security (security governance) can have different approaches in different societies, based on the ideas that govern that set. Therefore, knowing the "security authority" is one of the main issues of governance for sustainable security.<br />Governance in the security school of the Islamic Revolution is based on the principles of monotheism and anthropology based on it. And they will enjoy enlightenment and spiritual pleasures. Based on the principles of security governance, which can be relied on to create a system and appropriate structure to achieve comprehensive security based on "faith".<br /> The data collection method is a library study method and using the method of interpretive and documentary analysis from the perspective of experts in the field of security governance and qualitative content analysis, the content has been analyzed and concluded. In this article, citing the analysis of the content of texts and relying on the school of the Islamic Revolution and the principles of pure Muhammadan Islam, seeks to show that security governance based on a monotheistic worldview and different from security schools influenced by humanism What is its basis and what are the principles of its security governance?<br /> ایجاد امنیت فردی و اجتماعی( حکمرانی امنیتی) میتواند در جوامع مختلف ـ مبتنیبر تفکرات حاکم بر آن مجموعه، دارای رویکردهای متفاوتی باشد. بنابراین، وقوف بر «مرجع امنیت» یکی از مسایل اصلی حکمرانی برای اعمال امنیت پایدار است. حکمرانی درمکتب امنیتی انقلاب اسلامی براساس مبانی توحیدی و انسانشناسی مبتنیبر آن استوار است؛ این مکتب قائل به این است که اگر انسانها و جامعه اسلامی، ایمان اسلامیرا همراه با عمل تعقیب کنند از رفاه، آرامش وامنیت همراه با تکامل و پیشرفت و عروج معنوی و نورانیت و لذات روحی برخوردار خواهند شد. براین اساس لازم است، مبانی و اصول حکمرانی امنیتی را معین کرد که با اتکاء بدان میتوان نسبت به ایجاد نظام وساختار متناسب برای نیل به امنیت همهجانبه مبتنیبر «ایمان» اقدام کرد. دراین مقاله به این موضوع پرداخته شده است. نحوه گردآوری دادهها مبتنیبر روش مطالعه اسنادی و کتابخانهای است که با استفاده از روش تحلیل توصیفی و استفاده از دیدگاه صاحبنظران حوزه حکمرانی امنیتی، یافتهها مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته و نتیجه گیری شده است. این مقاله با استناد به مطالعه اسنادی و توصیفی و با تکیه بر مکتب انقلاب اسلامیو بر اساس اصول و مبانی اسلام ناب محمدی بهدنبال آن است که نشان دهد حکمرانی امنیتی که بر اساس جهانبینی توحیدی بنا نهاده شده، متفاوت از مکاتب امنیتی متأثر از اومانیسم و... است و مبتنیبر توحید و ولایت استوار بوده و اساس آن بر ایمان و عدالت است.