دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746762220220823Survey the Effect of Social Capital and Cultural Capital on Fulfilling the Goals of Resistance Economy with Emphasis on the Responsibility of Managers of Knowledge-Based Companies Located in Mazandaran Science and Technology Parkبررسی تأثیر سرمایه اجتماعی و فرهنگی بر اقتصاد مقاومتی با تأکید بر مسئولیتپذیری مدیران شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری مازندران7441870FAحامدفاضلی کبریااستادیار مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران؛ نویسنده مسئول0000-0003-0864-5797اکبربهمنیاستادیار مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور. تهران. ایرانJournal Article20211214In this study, the role of social capital and cultural capital on achieving the goals of the resistance economy was emphasized by emphasizing the role of responsibility of managers of knowledge-based companies located in Mazandaran Science and Technology Park. This research is applied in terms of purpose and in terms of how data collection is survey and correlational. The statistical population of the present study includes all managers and employees of knowledge-based companies of 120 people. The sample size was estimated using Cochran's formula of 92 people and the sampling method is simple random. Questionnaire which were validated by Divergent validity and convergent validity were used and for its reliability Cronbach's alpha and combined reliability coefficient were used, so that the alpha reliability coefficient for the questionnaires of cultural capital, social capital, goals of resistance economics and accountability were equal to 0.91, 0.89, respectively. , 0.84 and 0.79 were obtained. To analyze the data, SPSS25 software was used, in which descriptive statistics and structural equations with SmartPLS software were used to determine the relationship between variables.<br />The results showed that social capital and cultural capital separately have a positive and significant effect on achieving the goals of the resistance economy and the responsibility of managers; Also, the positive and significant effect of managers' responsibility on achieving the goals of the resistance economy was confirmed. Finally, the responsibility of managers of relations between social capital and cultural capital plays a mediating role by achieving the goals of the resistance economy of knowledge-based companies located in Mazandaran Science and Technology Park.<br /> در این پژوهش، به نقش سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با تأکید بر نقش مسئولیتپذیری مدیران شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری مازندران پرداخته شد. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری دادهها پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران و کارکنان شرکتهای دانشبنیان به تعداد 120 نفر است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 92 نفر برآورد شد و روش نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده است. جهت تأیید روایی ابزار پژوهش، از روایی واگرا و روایی همگرا استفاده شد و برای پایایی آن آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی استفاده شد، بهطوری که ضریب پایایی آلفا برای پرسشنامههای سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، اهداف اقتصاد مقاومتی و مسئولیتپذیری بهترتیب برابر با 91/0 ، 89/0 ، 84/0 و 79/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS25 که در آن برای آمار توصیفی و برای تعیین رابطه بین متغیرها از معادلات ساختاری با نرمافزار SmartPLS بهره گرفته شدند.<br />نتایج پژوهش نشان داد که سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی بهطور جداگانه بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و مسئولیتپذیری مدیران تأثیر مثبت و معنیداری دارد؛ همچنین تأثیر مثبت و معنیداری مسئولیتپذیری مدیران بر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی تأیید شد. در نهایت مسئولیتپذیری مدیران، روابط بین سرمایه اجتماعی و سرمایه فرهنگی با تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری مازندران نقش میانجی را ایفا میکند.https://issk.sndu.ac.ir/article_1870_b31580e0e5b56ff0d66e18fa1ce1436c.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746762220220823Develop an Enabling framework for Strategic Agility in IT Knowledge-Based businessesتوسعه چارچوب توانمندساز چابکی راهبردی در کسبوکارهای دانشبنیان فناوری اطلاعات45721871FAرؤیاشاکریگروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.0000-0002-2087-4667محمدرضاآژنگکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.Journal Article20211018Extensive literature on strategic agility in organizations has been presented. Each of the thinkers in this field has pointed to one of the dimensions and aspects of strategic agility, but so far a comprehensive framework of strategic agility anabler factors and the relationship between them in the businesses of information technology knowledge based firms has not been provided. In this research, first, based on the content analysis approach through semi-structured interviews with managers of knowledge-based companies in the field of information and communication technology and computer software, basic and organizer themes identified and in the next step with Using structural-interpretive modeling methodology, the levels of enablers were extracted in a framework consisting of seven factors and five levels, and finally the type of variables was determined according to the effectiveness of other variables in MICMAC analysis. The results show that the effective leadership factor with the degree of influence of seven is the most important enabler of strategic agility of knowledge-based IT businesses. The variables of effective leadership, strategic foresight and resources in accordance with the VRIN framework were included in the cluster of key/independent variables. Clusters of linked variables include; Absorption capacity, technological capability and organizational ambidexterity are that have high impact power and effectiveness. The team entrepreneurship orientation variable was included in the cluster of dependent variables with the least impact on other variables.<br /><strong> </strong>ادبیات گستردهای در زمینه چابکی راهبردی در سازمانها ارائه شده است. هر یک از اندیشمندان این حوزه به یکی از ابعاد و جنبههای چابکی راهبردی اشاره کردهاند؛ ولی تاکنون یک چارچوب فراگیر از عوامل توانمندساز چابکی راهبردی و ارتباط بین آنها در کسب و کارهای دانشبنیان فناوری اطلاعات ارائه نشده است. در این تحقیق ابتدا برمبنای رهیافت تحلیل مضمون از طریق مصاحبه نیمهساختار یافته با مدیران شرکتهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرمافزارهای رایانهای، مضامین پایه و سازماندهنده توانمندساز، شناسایی و در گام بعد با استفاده از متدولوژی الگوسازی ساختاری- تفسیری سطوح توانمندسازها در قالب چارچوبی متشکل از هفت عامل و پنج سطح استخراج شد و در نهایت نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری از سایر متغیرها در قالب تحلیل MICMAC مشخص گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد عامل رهبری اثربخش با میزان قدرت نفوذ هفت، مهمترین توانمندساز چابکی راهبردی کسبوکارهای دانشبنیان فناوری اطلاعات است. متغیرهای رهبری اثربخش، آیندهنگری راهبردی و منابع منطبق بر چارچوب VRIN در خوشه متغیرهای کلیدی/مستقل قرار گرفتند. خوشه متغیرهای پیوندی شامل: ظرفیت جذب، توانمندی فناورانه و دوسوتوانی سازمانی هستند که از قدرت اثرگذاری و اثرپذیری بالایی برخوردارند. متغیر جهتگیری کارآفرینی تیمی در خوشه متغیرهای وابسته با کمترین میزان تأثیرگذاری بر سایر متغیرها قرار گرفت. <br /> https://issk.sndu.ac.ir/article_1871_788d9382b647cfdeea5cdc8aca3ccf15.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746762220220823Designing an optimal investment model for the Armed Forces Pension Fund in the Islamic Republic of Iran's financial marketsطراحی الگوی مطلوب سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح در بازارهای مالی جمهوری اسلامی ایران731021872FAیاشاردیندار کلهسرکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران ؛ نویسنده مسئول؛یاوردشت بانیدکتری علوم اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20211202Pensions are one of the pillars of social protection and therefore maintaining the financial stability of them is a challenge for the future. Although the investment of funds can significantly contribute to the financial sustainability of these systems, the problem is how they are invested and The importance of this issue has led countries and international organizations to establish study groups to study the issue of investing in social security funds. Therefore, this study provides a favorable model for investing of the Armed Forces Pension Fund in the Islamic Republic of Iran's financial markets, and due to the sensitivity of access to information in the military field, the factors affecting the investment of pension funds in the country's financial market were extracted by content analysis method and a focus group consisting of 10 experts who had at least five years of financial experience and investment in the country's financial market were examined. Finally, by prioritizing the Analytic Hierarchy Process (AHP) and forming a pairwise comparison matrix, we prioritized the identified factors.<br />The results showed that favorable investment in the country's financial market will begin with the structural reforms of the fund, and in the meantime, maintaining the financial stability of the fund will be the most important factor affecting the model. Priority of the main factors affecting the fund's investment have been factors related to the structure of the fund, factors related to fund management, macro factors, laws and regulations, and finally factors related to the country's financial market, respectively.حقوق بازنشستگی یکی از ارکان حمایت اجتماعی است و بنابراین حفظ ثبات مالی صندوقهای بازنشستگی چالشی جهت تأمین معیشت سیل مستمریبگیران در آینده است. اگرچه<strong> </strong>سرمایهگذاری<strong> </strong>صندوقها<strong> </strong>میتواند<strong> </strong>به<strong> </strong>نحو<strong> </strong>بارزی<strong> </strong>به پایداری<strong> </strong>مالی<strong> </strong>این<strong> </strong>نظامها<strong> </strong>کمک<strong> </strong>کند،<strong> </strong>ولیکن<strong> </strong>واقعیت<strong> </strong>این<strong> </strong>است<strong> </strong>که یکی<strong> </strong>از مشکلاتی<strong> </strong>که<strong> </strong>از<strong> </strong>فرایند<strong> </strong>رشد<strong> </strong>و<strong> </strong>تجمیع<strong> </strong>حجم<strong> </strong>بزرگ داراییهای<strong> </strong>طرحهای<strong> </strong>تأمین<strong> </strong>اجتماعی<strong> </strong>در<strong> </strong>میان<strong> </strong>کشورها<strong> </strong>نشأت<strong> </strong>میگیرد، چگونگی<strong> </strong>سرمایهگذاری<strong> </strong>آنهاست. اهمیت<strong> </strong>این<strong> </strong>موضوع،<strong> </strong>کشورها<strong> </strong>و سازمانهای<strong> </strong>بینالمللی<strong> </strong>را بهسوی<strong> </strong>ایجاد<strong> </strong>گروههای<strong> </strong>مطالعاتی<strong> </strong>جهت بررسی<strong> </strong>مقوله<strong> </strong>سرمایهگذاری<strong> </strong>صندوقهای<strong> </strong>بازنشستگی<strong> </strong>رهنمون شده<strong> </strong>است. ازاینرو در پژوهش حاضر بهدنبال ارائه الگویی مطلوب جهت سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح در بازارهای مالی جمهوری اسلامی ایران بودهایم. بهدلیل حساسیت دسترسی به اطلاعات در حوزه نظامی، عوامل موثر بر سرمایهگذاری صندوقهای بازنشستگی، بهشیوه تحلیل محتوا استخراج و در گروه کانونی متشکل از 10 نفر از خبرگانی که حداقل پنج سال تجربه مالی و سرمایهگذاری در بازارهای مالی کشور را داشتهاند، مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت با بهرهگیری از شیوه تحلیل سلسلهمراتبی<sup><strong>[1]</strong></sup> و تشکیل ماتریس مقایسات زوجی به اولویتبندی عوامل شناسایی شده پرداختیم. نتایج نشان داد که سرمایهگذاری مطلوب در بازارهای مالی کشور از اصلاحات ساختاری صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح آغاز خواهد شد و در این بین حفظ پایداری مالی صندوق مهمترین عامل اثرگذار بر الگو خواهد بود. اولویت عوامل اصلی موثر بر سرمایهگذاری صندوق بهترتیب عوامل مرتبط با ساختار صندوق، عوامل مرتبط با مدیریت صندوق، عوامل کلان، قوانین و مقررات و سرانجام، عوامل مرتبط با بازارهای مالی کشور بوده است.<br /> <br />[1] . Analytical Hierarchy processhttps://issk.sndu.ac.ir/article_1872_f5f515bf816c3581488e02a1ccc940bb.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746762220220823Policy resistance in the Health System Reform Planمقاومت خطمشی در طرح تحول نظام سلامت1031321873FAحمیدرضامحمدی. دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران؛ نویسنده مسئولعلی اصغرپورعزتاستاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.محمدابویی اردکاندانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.مهدیمرتضویدانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.Journal Article20210428In the political sphere and public policy-making can be found numerous instances of public policy that, despite inefficiency , resist on termination, continue to survive and in addition to wasting public resources and disrupting bureaucratic structure, may Lead to aggravation of the problem. Given the importance of this issue, unfortunately, so far in the field of policy-making in our country, no coherent studies have been conducted on the phenomenon of public policy resistance. Therefore, due to the existing ambiguity, the purpose of this study is to explain the concept of "policy resistance" and determine its characteristics and features. Due to the richness of policy resistance theories, a qualitative research was used in this research. Also, semi-structured interviews were conducted with 11 experts from government organizations and institutions in the field of policy to collect data. Thematic analysis method was used to analyze the collected data. According to the Thematic Network, it was found that the resistance of public policies has 3 Global Themes , 11 organizing themes and 41 basic themes. Finally, using case study strategy to test the Thematic Network with objective facts. this network was adapted to the health system reform plan (as one of the policies resistant to termination).<br /><strong> </strong>در سپهر سیاسی و خطمشیگذاری عمومی میتوان موارد متعددی از خطمشیهای عمومی را یافت که حتی با وجود ناکارآمدی، در برابر خاتمهیابی از خود مقاومت نشان داده، همچنان به بقای خود ادامه میدهند و علاوه بر هدر دادن منابع عمومی، ممکن است منجر به تشدید مسئله شوند. با توجه به اهمیت این موضوع، تاکنون در مطالعات حوزه خطمشیگذاری کشورمان مطالعات منسجمیدر خصوص پدیده مقاومت خطمشیهای عمومی صورت نگرفته است. بنابراین، هدف این پژوهش تبیین مفهوم «مقاومت خطمشی» و تعیین خصوصیات و ویژگیهای آن است. با توجه به غنای کم نظریههای مقاومت خطمشی، در این تحقیق رویکردی کیفی اتخاذ شد. همچنین برای گردآوری دادهها ضمن استفاده از راهبرد نمونهگیری نظری با 11 نفر از خبرگان سازمانهای دولتی و نهادهای پژوهشی حوزه خطمشیگذاری مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام شد. جهت تحلیل دادههای گردآوری شده نیز از روش تحلیل مضمون استفاده شد. برابر با شبکه مضامین ترسیم شده مشخص شد که مقاومت خطمشیهای عمومیدارای 3 مضمون فراگیر، 11 مضمون سازماندهنده و 41 مضمون پایه است. در پایان نیز جهت آزمون شبکه مضامین استنتاج شده و مطابقت آن با واقعیتهای عینی، راهبرد مطالعه موردی بهکار رفت و این شبکه با خطمشی طرح تحول نظام سلامت (بهعنوان یکی از خطمشیهای مقاوم در برابر خاتمهبخشی) تطبیق داده شد. نتایج این بررسی نشان میدهد که خطمشی طرح تحول سلامت بهواسطه ویژگیهایی همچون: دوام نهادی، ابهام در جانشینپذیری، پیچیدگی بالا، هزینههای بالای راهاندازی، مشاهدهپذیری کم و دامنه فراگیر و همچنین در اثر پیشایندهایی چون درهمتنیدگی سیاسی-اجتماعی و تعارض منافع در برابر خاتمهبخشی، مقاومت کرده است.https://issk.sndu.ac.ir/article_1873_573e01c37a2c46ff1c3147ba2f5ca511.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746762220220823Characteristics of transformationism in the Sphere of Thought of the Grand Ayatollah Imam Khameneiمختصات تحولگرایی در سپهر اندیشه مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)1331721874FAناصرپورصادقاستاد دانشگاه عالی دفاع ملی و نویسنده مسئولاصغرمحمدی فاتحاستادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و علوم نظامی، دانشگاه افسری امام علی(ع).orcid.org/0000-0003-2159-1789بهنامعبدیاستادیار گروه مدیریت علوم نظامی دانشکده افسری امام علی(ع)Journal Article20210628Undoubtedly, in the last 40 years, the source of all the amazing progress and achievements in country has been in terms of transformation. In this study, by analyzing the content of all the statements of the Supreme Leader through the software of Hadith Velayat from 1980 to 2020, the characteristics of transformationism were calculated. The word transformation has been repeated 959 times in statements and has been mentioned in 29 areas. Finally, these 29 areas were classified into 6 main axes, including scientific-technological, religious-cultural, economic-social, government-nation, Islamic Revolution and armed forces. Using the grounded theory and by open and axial coding of all statements, it was classified into 94 concepts, 31 sub-categories and 7 main categories. Thus, the characteristics of transformationalism include the nature of transformationalism (fundamental, gradual, Time based), the factors that create transformation (transformational leadership, Divine help, teachers, youth, Not content with the status quo ,effort), environmental conditions of Transformation (people and elites), interventionist conditions (change management and planning), areas of change (spirituality, culture, science, economics, seminary, administrative system, education), areas of change (individual , Organizational, national, global) and the achievements of transformation (progress, Defensive Deterrence, maintaining the orientation of the Revolution, independence and national dignity) were counted..<br /> بدون شک در 40 سال گذشته، منشاء تمامی پیشرفتها و دستاوردهای حیرتانگیز در کشور از ناحیه تحولگرایی بوده است. در این تحقیق از طریق تحلیل محتوای کلیه بیانات مقام معظم رهبری <sup>(مدظلهالعالی)</sup> با استفاده از نرمافزار حدیث ولایت از سال 68 تا 99 مختصات تحولگرایی احصاء شد. بر اساس یافتهها، کلمه تحول 959 بار در بیانات تکرار شده و در 29 عرصه مطرح شده است. این 29 عرصه در 6 محور اصلی مشتمل بر تحولِ علمی- فناورانه، دینی-فرهنگی، اقتصادی- اجتماعی، دولت- ملت، انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح طبقهبندی شد. در ادامه تحقیق بهدلیل ماهیت فرایندی تحولگرایی در اندیشه معظمله، با استفاده از راهبرد دادهبنیاد و با کدگذاری باز و محوری کلیه بیانات، در 94 مفهوم، 31 مقوله فرعی و 7 مقوله اصلی طبقهبندی شد. بنابراین، مختصات تحولگرایی مشتمل بر ماهیت تحولگرایی (بنیادی، تدریجی، زمانی)، عوامل ایجادکننده تحول (رهبری تحول، امدادهای غیبی، معلمان، جوانان، اکتفا نکردن به داشتهها، تلاش و همت)، شرایط محیطی کلانِ تحول (مردم و نخبگان)، شرایط مداخلهگر (مدیریت و برنامهریزی تحول)، حوزههای تحول (معنویت، فرهنگ، علم، اقتصاد، حوزه علمیه، نظام اداری، آموزش و پرورش)، حیطههای تحول (فردی، سازمانی، ملی، جهانی) و دستاوردهای تحول (پیشرفت، بازدارندگی، حفظ جهتگیری انقلاب اسلامی، استقلال و عزت ملی) احصاء شد.https://issk.sndu.ac.ir/article_1874_b04fe67cb9c5493e515d86f07b5250eb.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746762220220823Development of business environment scenarios of the Islamic Republic of Iran with a strategic approachتدوین سناریوهای محیط کسبوکار جمهوری اسلامیایران با رویکردی راهبردی1731961875FAجعفرصفایی مزیددکتری آینده پژوهی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی؛ نویسنده مسئولمحمودمتوسلیاستاد دانشگاه تهران.سیدجوادامینیاستادیار دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی0000-0002-1965-9935حمیدپاداشاستادیاردانشگاه تهرانJournal Article20210909The transition from the centrally planned and oil-based economy to the free market economy involves providing its foundations and improving the business environment, as a prerequisite and indeed the starting point for adoption of the required measures and implementation of reform policies in the economy.This applied study was conducted to identify the business environment scenarios in the Islamic Republic of Iran.To this aim, it provided a comprehensive analysis of the business environment in this country and tried to describe its future through the GBN scenario planning approach.Following a literature review, a total of 56 experts, agents and officials active in business were used as the statistical population.Data were collected using the desk-based research method, interviews and questionnaires, and with the help of focus groups.The data of the questionnaire, as the source for identifying the drivers, the key factors of change and uncertainties, were prioritized using quantitative methods.The results of the questionnaire based on the key uncertainties consisted of the following four scenarios: 1) The government’s reluctance to improve the business environment, accompanied by corruption and abuse of administrative positions in government agencies (when everyone was asleep), 2) Fighting and reducing corruption alongside the government’s reluctance to improve the business environment (quarantine), 3) The government's determination to improve the business environment despite corruption and abuse of administrative positions in government agencies (crossing the minefield), and 4) The government's determination to improve the business environment alongside a full-scale fight against corruption and abuse of administrative positions (the treasure castle)<strong>.</strong><br /><strong> </strong>گذر از اقتصاد دولتی و نفتی به اقتصاد مردم پایه، نیازمند بسترسازی، اصلاح و بهبود محیط کسبوکاراست. این راهبردِ آزمون شده<strong></strong>ی ِبینالمللی، کانون تدابیر لازم و نقطه ثقل اجرا و پیادهسازی سیاستهای اصلاحی در بخش اقتصاد بهشمار میرود. در این پژوهشِ کاربردی، هدف اصلی ارائه سناریوهای محیط کسبوکار جمهوری اسلامیایران است؛ بنابراین ضمن تحلیلِ همهجانیه محیط کسبوکار در جمهوری اسلامیایران، تلاش شده است تا آینده آن به روش سناریو نویسی <strong>GBN </strong> توصیف شود. 56 نفر از صاحب نظران، خبرگان، کارگزاران و متصدیان فعال در حوزه کسبوکار، جامعه آماری تحقیق را بهصورت هدفمند تشکیل دادهاند.<br />دادهها به کمک بررسیهای اسنادی، کتابخانهای وگروههای کانونی و نیز به کمک مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شدهاند. دادههای پرسشنامه مورد استفاده که منبع تشخیص پیشرانها، عوامل کلیدی تغییر و عدم قطعیتهاست به کمک روشهای کمیاولویت بندی شدهاند. نتایج مستخرج از پرسشنامه بر اساس عدم قطعیتهای کلیدی، شامل چهارسناریوی زیر است: 1) عدم جدیت و بی ارادگی دولت در بهبود محیط کسبوکار همراه با فساد و سوء استفاده از مقام و موقعیت اداری در دستگاههای اجرایی (وقتی همه خواب بودند)؛ 2) مبارزه با فساد و کاهش آن بهموازات عدم جدیت واراده دولت بر بهبود محیط کسبوکار (قرنطینه)؛ 3) عزم و اراده دولت بر بهبود محیط کسبوکار باوجود فساد و سوء استفاده از مقام وموقعیت اداری در دستگاههای اجرایی (عبور ازمیدان مین)؛ 4)عزم و اراده دولت بر بهبود محیط کسبوکار بهموازات مبارزه همهجانبه بافساد و سوءاستفاده از مقام و موقعیت اداری (قلعه گنج).<br /><strong> </strong>https://issk.sndu.ac.ir/article_1875_1ee4e00b99b6983255c119dce137163a.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746762220220823Designing a model to measure the maturity of customer knowledge management in the rail transportation industry (I.I. R. Railway Company)تدوین و طراحی الگویی برای سنجش بلوغ مدیریت دانایی مشتری در صنعت حمل و نقل ریلی (شرکت راه آهن ج.ا.ا)1972321876FAنادربهلولی. استادیار، رشته مدیریت دولتی، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، ایران، نویسنده مسئول0000-0002-4075-0522محموداسماعیلیدانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، ایران.0000-0002-8973-4566مجتبیرمضانیاستادیار، رشته مدیریت دولتی، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، ایرانعباسقلیسنگی نورپور. استادیار، رشته مدیریت دولتی، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، ایرانJournal Article20210828One of the most valuable capabilities, abilities and assets in the competition to gain a competitive advantage and the most preferred type of knowledge management activity that has attracted much attention today is customer knowledge. And in this regard, many organizations and companies use the customer knowledge management approach in order to take advantage of customer knowledge. Accordingly, the purpose of this paper is to develop a model to measure the maturity of customer knowledge management in the rail transport industry (I.I.R. Railway Company) that using the qualitative method based on grounded theory or data theory, the final proposed model Validated and approved. Using grounded theory method, the collected interview files were analyzed and after completing the coding process in three sections of open, axial and selective coding, the components and dimensions of the customer knowledge management maturity model were extracted. Based on the results of the research, the IRA Railway Company can improve the performance indicators by creating and developing customer knowledge management and implementing desirable and appropriate knowledge measures in accordance with customer opinions, and by holding training courses. To the human resources working in different units to become more familiar with the topics of customer relationship management and customer knowledge management, to strengthen them to acquire and use knowledge resources.یکی از ارزشمندترین قابلیتها، تواناییها و داراییها در رقابت برای بهدست آوردن مزیت رقابتی و قابل ترجیحترین نوع فعالیت مدیریت دانش که امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده است، دانش مشتری است. در این راستا، سازمانها و شرکتهای بسیاری، رویکرد مدیریت دانش مشتری را برای بهرهگیری از مزایای دانش مشتری بهکار میگیرند. بر این اساس هدف این مقاله، طراحی و تدوین الگویی برای سنجش بلوغ مدیریت دانایی مشتری در صنعت حمل و نقل ریلی (شرکت راه آهن ج.ا.ا) است که با استفاده از روش کیفی بر اساس نظریه داده بنیاد، الگوی پیشنهادی نهایی اعتباریابی و تائید شد. با استفاده از روش داده بنیاد، فایلهای مصاحبه گردآوری شده<strong> </strong>و تجزیهوتحلیل گردید و پس از تکمیل فرایند کدگذاری در سه بخش کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مؤلفهها و ابعاد الگوی بلوغ مدیریت دانایی مشتری استخراج شد. بر<strong> </strong>اساس نتایج پژوهش، شرکت<strong> </strong>راه آهن ج.ا.ا با ایجاد و توسعهی مدیریت دانش مشتری و با<strong> </strong>پیادهسازی<strong> </strong>اقدامات<strong> </strong>دانش<strong> </strong>مطلوب<strong> </strong>و<strong> </strong>مناسب<strong> </strong>مطابق<strong> </strong>با<strong> </strong>نظرات<strong> </strong>مشتریان، میتواند ارتقاء شاخصهای عملکردی را بهبود بخشد و با<strong> </strong>برگزاری<strong> </strong>دورههای<strong> </strong>آموزشی<strong> </strong>به<strong> </strong>نیروهای انسانی شاغل<strong> </strong>در<strong> </strong>واحدهای<strong> </strong>مختلف جهت آشنایی بیشتر با مباحث مدیریت<strong> </strong>ارتباط<strong> </strong>با<strong> </strong>مشتری<strong> </strong>و<strong> </strong>مدیریت دانش مشتری،<strong> </strong>آنان را<strong> </strong>جهت<strong> </strong>کسب<strong> </strong>و<strong> </strong>بهکارگیری<strong> </strong>منابع<strong> </strong>دانش<strong> </strong>تقویت<strong> </strong>کنند.https://issk.sndu.ac.ir/article_1876_01b6900b400d7c4036f91f9d8a2174f7.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746762220220823The Outsourcing of Logistic Services Robust Strategies
(Case Study: Defense Organization)راهبردهای پابرجای برونسپاری خدمات آماد و پشتیبانی در سازمان دفاعی مورد مطالعه2632961878FAامیرصادقیدکتری مدیریت بازرگانی، استادیار دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران؛ نویسنده مسئول0000-0002-7431-1771مهدی جعفرصالحیکارشناس ارشد آماد دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهرانحمیدرضاضرغامیدکتری مهندسی صنایع، استادیار دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهرانمحمودغلامیدکتری مدیریت بازرگانی، استادیار دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهرانJournal Article20210527A Robust strategy is one that is still effective despite obstacles, surprises, and unforeseen mistakes. The purpose of this study is to develop robust strategies for outsourcing logistics services. This research is applied in terms of purpose, mixed in terms of approach exploratory-survey method. Library and field methods have been used to collect information. First, the capability indicators affecting the sustainability of logistics services outsourcing were identified through interviews with experts and based on them, questionnaires were prepared and distributed among managers and commanders of preparedness and support. The statistical population of the interview is the experts and senior managers of the defense organization who were selected by judgment. The population for the distribution of the questionnaire of experts and commanders in the field of readiness and support of the Defense Organization. The results of analysis identify four pivotal uncertainties, including non-location in the global supply chain network; Class level differences between the organization under study and other defense forces; Sanctions, crisis and war; And led to the discontinuity and stability of supply and sources of supply. Proportionally consistent strategies include resale; National unity; Popularizing defense; And Dana was identified as a knowledge-based employer and the Tavaana Network was identified as a capable supplier.<br /><strong> </strong>راهبرد پابرجا<sup><strong>[1]</strong></sup>، راهبردی است که باوجود موانع، غافلگیریها و خطاهای پیشبینی نشده، همچنان کارآمد است. هدف اصلی این پژوهش تدوین راهبردهای پابرجای برونسپاری خدمات آماد و پشتیبانی در سازمان دفاعی مورد مطالعه است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی، از نظر رویکرد، آمیخته و از نظر روش، اکتشافی- پیمایشی است. برای گردآوری اطلاعات از روشهای کتابخانهای و میدانی استفاده شده است. ابتدا شاخصهای قابلیتمحور مؤثر بر پابرجایی برونسپاری خدمات آماد و پشتیبانی از طریق مصاحبه با خبرگان سازمان موردمطالعه شناسایی و براساس آنها پرسشنامهای تنظیم و بین مدیران و فرماندهان آمادوپشتیبانی توزیع شد. جامعه آماری مصاحبه، خبرگان و مدیران عالی و فرماندهان ارشد سازمان دفاعی موردمطالعه هستند که 9 نفر از آنها به روش قضاوتی انتخاب شدند. جامعه آماری برای توزیع پرسشنامه کارشناسان، مدیران و فرماندهان حوزه آمادوپشتیبانی سازمان دفاعی موردمطالعه است که بهروش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. نتایج تحلیلها، به شناسایی چهار عدمقطعیت محوری شامل: عدمقرارگیری در شبکه زنجیره تأمین جهانی؛ اختلاف سطح طبقاتی بین سازمان موردمطالعه و سایر نیروهای دفاعی؛ تحریمها، بحران و جنگ و عدمتداوم و پایداری تأمین و منابع تأمین منجر شد. راهبردهای پابرجای متناسب، شامل: تجارت مجدد؛ وحدت ملی؛ مردمی کردن دفاع؛ هسته کوچک دانا بهعنوان نهاد کارفرمایی دانشبنیان و شبکه بزرگ توانا بهعنوان نهاد تأمینکننده توانمند شناسایی شدند.<br /> <br />[1]. Robust Strategyhttps://issk.sndu.ac.ir/article_1878_3e446aa8c9f68995bcd9117ccf1f8d36.pdfدانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملیمطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی2588-746762220220823Developing a competency model for provincial managers of the state pension fundتدوین الگوی شایستگیهای مدیران استانی صندوق بازنشستگی کشوری2973241879FAوحیدغلامرضاییکارشناس ارشد، مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی دانشگاه ایوانکی؛ نویسنده مسئولسید احمدحسینیاستادیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایوان کی، ایوان کی، ایران؛Journal Article20210814The purpose of the present study was to identify the competencies of the provincial managers of the civil servant Pension Fund. Initially, in-depth and semi-structured interviews were conducted with 11 experts who were selected as theoretical snowballs and reached theoretical saturation. After each interview, the text was implemented and coded using MAXQDA software. Simultaneously with this process, the job descriptions of the provincial managers, on ONET website and upstream documents were reviewed, coded and summarized. 48 sub-competencies of provincial managers were classified into 6 categories or main dimensions of competence called knowledge, personality traits, communication and interpersonal, intellectual and analytical-mental, managerial and executive, value and belief, and the validity and reliability of the findings were confirmed. Took. At the end, the competencies were ranked according to the interviewees, with the highest knowledge category and the lowest intellectual-analytical category. Among the sub-competencies are the competencies of mastering the (technical) rules and regulations of retirement, mastering the affairs of income and expenses, planning and organizing, supervising and controlling, the highest rank and related degree, political behavior, meritocracy, the lowest rank Had.<br /><strong> </strong>هدف از پژوهش حاضر، شناسایی شایستگیهای مدیران استانی صندوق بازنشستگی کشوری بود. در ابتدا مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 11 نفر از خبرگان که بهصورت گلوله برفی و هدفمند نظری انتخاب شده بودند و تا رسیدن به اشباع نظری انجام پذیرفت. پس از هر مصاحبه متن آن پیادهسازی و با استفاده از نرم افزار MAXQDA کدگذاری شد. همزمان با این فرایند شرح وظایف مدیران استانی، وب سایت ONET و اسناد بالادستی بررسی، کدگذاری و جمع بندی شد. 48 شایستگی فرعی مدیران استانی در ۶ مقوله یا بعد اصلی شایستگی به نام دانش، ویژگیهای شخصیتی، ارتباطی و میان فردی، فکری و تحلیلی-ذهنی،مدیریتی و اجرایی و ارزشی و اعتقادی دستهبندی شدند و روایی و پایایی یافتهها مورد تایید قرار گرفت. در انتها شایستگیها با نظر مصاحبهشوندگان رتبهبندی شدند که مقوله دانش بالاترین رتبه و مقوله فکری، تحلیلی-ذهنی پایینترین رتبه را داشت. از بین شایستگیهای فرعی نیز شایستگیهای تسلط بر قوانین و مقررات بازنشستگی (فنی)، تسلط بر امور درآمد و هزینه، برنامهریزی و سازماندهی، نظارت و کنترل، بالاترین رتبه و مدرک تحصیلی مرتبط، رفتار سیاسی، شایستهسالاری، پایینترین رتبه را داشت.<br /><strong> </strong>https://issk.sndu.ac.ir/article_1879_e168434132986ec8e9f5cd237d1c915b.pdf