2024-03-28T14:28:30Z
https://issk.sndu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=246
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1399
4
15
بررسی تاثیر شاخصهای فرهنگ انقلاب اسلامی در تدوین برنامههای دفاع و امنیت برنامۀ ششم توسعه
رضا
شاهقلیان قهفرخی
مهدی
ناظمی اردکانی
تحقق ارزشها و الگوهای اسلامی در جامعه، هدف اصلی و اساسی انقلاب اسلامی میباشد. با توجه به اینکه مهمترین برنامههای کلان جمهوری اسلامی برای پیشرفت کشور برنامههای پنج ساله توسعه است، به همین منظور یکی از راه های قابل اطمینان برای پایش حرکت کلی نظام به سمت اهداف انقلاب اسلامی را میتوان بررسی برنامههای پنجساله توسعه از نظر میزان تاثیرپذیری از شاخصهای فرهنگ اسلامی در تدوین آنها دانست. پرسش این پژوهش عبارتاست از اینکه «آیا شاخصهای فرهنگ اسلامی بر تدوین بخشهای دفاعی و امنیتی برنامههای پنجساله ششم توسعه موثر بودهاست؟». نوع پژوهش کاربردی است و جهت تبیین شاخصهای فرهنگ انقلاب اسلامی از روش توصیفی محض و همچنین برای بررسی تاثیرگذاری این شاخصها در تدوین برنامههای توسعه، از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش که از نوع سندپژوهی است، شامل قرآن کریم، کتب احادیث ائمه و بیانات امامین انقلاب اسلامی بوده که در نمونه آماری به بخش هایی از آنها پرداخته شده است. بر اساس نتایج بهدست آمده از این پژوهش، برنامه بخشهای دفاعی و امنیتی در برنامه ششم توسعه کشور متاثر از شاخصهای فرهنگ انقلاب اسلامی بودهاند؛ بهطوری که میتوان گفت که 12% از این برنامهها به صورت مستقیم تحت تاثیر فرهنگ انقلاب اسلامی و به عبارتی نشأت گرفته از این فرهنگ بوده است و 88% مغایرتی با فرهنگ انقلاب اسلامی نداشته اند.
شاخص
فرهنگ انقلاب اسلامی
دفاع
امنیت
برنامۀ ششم توسعه
2020
11
21
7
36
https://issk.sndu.ac.ir/article_1374_45fcc718ac7716b51c97a6b4fd59850d.pdf
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1399
4
15
اقتصاد دانشبنیان، راه برون رفت از اقتصاد وابسته به نفت ؛ الگو و راهکارها
هوشنگ
حاجی زاده
اقتصاد جمهوری اسلامی ایران در موقعیت گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد جدید قرار دارد و براساس شرایط خاص خود الگوی بومی مناسبی را برای خود دنبال میکند؛ از اینرو کشور بهدنبال راه حلی است که ضمن مقابله با فشارها و تحریمهای اقتصادی به رشد و پیشرفت خود نیز ادامه دهد. براساس منظومه فکری رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل پیروزی کشور در جنگ اقتصادی تحمیلی است. برهمیناساس مقاله حاضر با هدف تبیین اقتصاد دانشبنیان و الگوی مناسب آن و ارایه راهکارهای اجرایی برای سرلوحه قرارگرفتن آنها توسط مسئولین و ارگآنها، انجام گرفت. در این تحقیق پس از گردآوری نظرات مقاممعظمرهبری و سایر منابع دینی و اسلامی و سایر منابع علمی و اسناد بالادستی با یک رویکرد آمیخته با تحلیل آماری نظرات نمونه 240نفره متخصصین اقتصادی، با استفاده از معادلات ساختاری الگوی اقتصاد دانشبنیان شامل «ملزومات»، «کنشگران»، «زیرساختها»، «ارکان(هسته) اصلی» احصا شدهاست که ارکان اصلی با بار عاملی84/0 بیشترین اثر را در اقتصاد دانشبنیان خواهد داشت؛ بنابراین به متولیان و تصمیمگیرندگان توصیه میشود بهمنظور دانشبنیان کردن امور و بهرهبرداری موثر از دانش و رهایی از اقتصاد نفتی، ضمن توجه به سایر مولفهها ،تمرکز خود را به این ارکان اصلی معطوف کنند.
اقتصاد دانشبنیان
ملزومات
کنشگران
زیرساختها
ارکان(هسته) اصلی
2020
11
21
63
102
https://issk.sndu.ac.ir/article_1376_406dd5286b32d27318fae71965f640d3.pdf
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1399
4
15
واکاوی نقش حوزه دفاعی در رشد و توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران
حمید
علوی
اصغر
صالح اصفهانی
رحیم
ممبینی
موضوع «رشد و توسعه اقتصادی» و به تعبیر دقیق مقام معظم رهبری (مدظله العالی) «پیشرفت اقتصادی»، از مسائل اساسی و از چالشهای مطرح بهویژه در دههی پنجم از عمر با برکت نظام مقدس ج.ا.ا. است. دراینرهگذر، حوزه دفاعی در جوامع مختلف یکی از مهمترین نهادهایی است که بهطورمستقیم و غیرمستقیم بر فعالیتهای اقتصادی تأثیرگذار بوده و در رشد و توسعه و نیز شکوفایی اقتصادی جوامع نقش بهسزایی را ایفا میکند؛ بهطوریکه این نقشآفرینی در زمان صلح برجستهتر نیز میشود؛ تاجاییکه با رویکردهای متفاوت دولتها، این نسبت به میزان و نحوهی بهکارگیری از حوزه دفاعی در فعالیتهای متنوع اقتصادی ملی و بینالمللی، متفاوت است. این پژوهش به لحاظ ماهیت، توصیفی– پیمایشی است و از لحاظ طرح تحقیق حالنگر و آیندهنگر بوده و در زمرهی تحقیقات نتیجهگرا و کاربردی دستهبندی میشود؛ بهطوریکه با توجه به ابعاد مختلف نقش حوزه دفاعی در رشد و توسعه اقتصادی ج.ا.ا. پژوهشگر نسبت به شناسایی جامعه نمونه براساس روش تحقیق پرداخت و پرسشنامه تحقیق را در اختیار نخبگان آشنا به مباحث رشد اقتصادی و مقوله توسعه اقتصادی قرار داد. جامعه آماری این پژوهش350 نفر میباشد که بهروش کتابخانهای و میدانی با استفاده از ابزارهای پرسشنامه و مصاحبه دادههای لازم جمعآوری شدند. دادههای تحقیق با بهرهمندی از آمارهای توصیفی و استنباطی تدوین شده است. در این پژوهش براساس تجمیع نظرات کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی، نقش حوزه دفاعی در فعالیتهای اقتصادی کشور در دو بخش رویکردها و تأثیرات، موردسنجش و واکاوی قرار گرفت؛ بهطوریکه پنج رویکرد و پنج تأثیر اصلی در این رابطه، احصا و ارائه شد.
حوزه دفاعی
رشد اقتصادی
توسعه اقتصادی
پیشرفت اقتصادی
2020
11
21
103
136
https://issk.sndu.ac.ir/article_1377_41584ed4a71a45260bb003eba7179683.pdf
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1399
4
15
شایستگیهای کارگزاران تراز دولت اسلامی ایران با رویکرد تمدّن نوین اسلامی
وجهالله
قربانیزاده
مجید
بیشه
فرزاد
جهان بین
در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی ایران، نقش کارگزاران در تعالی نظام اسلامی منحصر بهفرد است و اگر کارگزاران نظام با تراز آرمانهای انقلاب اسلامی تربیت و انتخاب نشوند، نمیتوان به مقاصد عالی انقلاب دست پیدا کرد. در همین راستا این مقاله تلاش کرد با احصای مؤلفههای شایستگی کارگزاران در جهت زمینهسازی تحقق دولت اسلامی در فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی ایران - دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدّنسازی – گام بردارد. در فرآیند پژوهش، با بهرهگیری از نظریه دادهبنیاد متنی، کلیه بیانات آیتالله خامنهای در جمع کارگزاران فیش برداری و دادهها با کدگذاریهای باز، انتخابی و نظری در رویکرد نوظهور و در قالب الگوی گلیزر و استراوس[1] تحلیل شد. مبتنی بر رویکرد راهبردمحور و ارزشمحور در تعیین شایستگیها، تعداد 22 مقوله اصلی برای شایستگیهای کارگزاران شناسایی و در سه کد بنیادی تحوّلگرا، تعالیبخش و تمدّنساز نیز دستهبندی شد. نظام جمهوری اسلامی ایران میتواند با تربیت و سازماندهی مؤثّر کارگزاران ترازِ دولت اسلامی هم راستا با شایستگیهای تحوّلگرا، تعالیبخش و تمدّنساز در افق تمدّنی انقلاب اسلامی در جهان تأثیرگذار باشد و با همافزایی کارگزاران خود در قالب «بسیج سفیران تحوّلگرا، تعالیبخش و تمدّنساز»، گامهای استوارتری در جهت تمدّنسازی بردارد.
تمدّن نوین اسلامی
دولت اسلامی
شایستگی و کارگزاران
2020
11
21
137
166
https://issk.sndu.ac.ir/article_1378_bd86cdf0c3845ef66be1653ccbaca21a.pdf
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1399
4
15
ارائه راهکارهای نهادینهسازی فرهنگپاسداری در اعضاء سپاه مبتنی بر تحلیل مضمون
مهدی
قمی
علی اکبر
احمدیان
علی
فرهی
محمد
بازرگانی
فرهنگپاسداری منشاء ساخت هویت نهادی سپاه است. ورود نیروهای جدید، تغییر و تحولات فرهنگی و اقتضائات ماموریتی سپاه این هویت را دستخوش تغییر و تحول کرده است. نهادینهسازی فرهنگپاسداری می تواند به تعمیق هر چه بیشتر ارزشها و باورهای مطرح شده در فرهنگپاسداری، منجر شود. این پژوهش در صدد ارائه راهکارهای اساسی نهادینهسازی (درونیسازی) فرهنگپاسداری در آحاد پاسداران است. پژوهش حاضر، یک پژوهش کیفی بوده و از روش تحلیل مضمون با کمک نرم افزار MAXQDA برای پاسخ به سوال اصلی استفاده شده است؛ بدیننحوکه کدهای شناسایی شده با تک کلمات، توصیف و پس از تفسیر آنها، خوشه بندی و در نهایت تحت یک مضمون فراگیر قرار گرفتند. بر این اساس 102کد توصیفی و36 کد تفسیری، در قالب 3 مضمون فراگیر احصاء شد. جامعه آماری، ترکیبی از اساتید دانشگاه و فرماندهان، مدیران و کارشناسان صحنه اجرایی و علمی هستند که به روش هدفمند انتخاب شده اند.11مصاحبه، شرط اشباع را فراهم کرد. نتایج این تحقیق بیانگر آن است که برای درونیسازی فرهنگپاسداری باید متناسب با سه بعد اصلی درونی انسان، فرهنگپاسداری را در بینش، گرایش و کنش(اراده و رفتار) ایجاد کرده و از این طریق آن را در درون پاسداران نهادینه نمود.
نهادینهسازی
فرهنگپاسداری
سپاه
تحلیل مضمون
2020
11
21
167
198
https://issk.sndu.ac.ir/article_1379_4ed222fb890733821b4241aef7ffefad.pdf
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1399
4
15
نقش فرهنگ سازمانی در استقرار مدیریت دانش سازمان بیمه سلامت ایران
نورالدین
رحیمی
محیط سازمان باید محیطی دانشی با مدیران طرفدار دانش باشد؛ زیرا از مهمترین عوامل موفقیت پروژه مدیریت دانش و سختترین عامل برای ایجاد، فرهنگ سازمانی است. پژوهش حاضر به بررسی و مطالعه نقش فرهنگ سازمانی در استقرار مدیریت دانش در سازمان بیمه سلامت ایران پرداخته است. تحقیق حاضر به لحاظ هدفی که دنبال میکند از نوع تحقیقات کاربردی است.حجم نمونه تحقیق 52 نفر ازکارکنان اداره کل بیمه سلامت استان ایلام بوده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است که دارای دو بخش فرهنگ سازمان (مدل کویین) و مدیریت دانش (مدل شرون لاوسن) میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمارتوصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. روایی پرسشنامه توسط خبرگان سازمان تایید و پایایی پرسشنامه ازطریق محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب893/.و926/. تعیین گردیده است. نتایج به دست آمده به ترتیب: فرهنگ بازار795/، فرهنگ وضعیتسالار701/، فرهنگ قبیلهای 559/، فرهنگ سلسلهمراتبی 519/، بیشترین رابطه با استقرار مدیریت دانش در سازمان داشتهاند که مشخص شد فرهنگ سازمانی80 درصد بر استقرار مدیریت دانش در این سازمان تاثیرگذار است. یافتهها حاکی از آن است که فرهنگ غالب در سازمان بیمه سلامت، فرهنگ بازار است. کارکنان سازمان بیمه سلامت ایلام در زمینه کسب دانش با درصد بالایی (75/) دنبال کسب دانش هستند
فرهنگ سازمانی
مدیریت دانش
سازمان بیمه سلامت ایران
2020
11
21
199
218
https://issk.sndu.ac.ir/article_1380_7653e2c53a11de791d3c62b151eaa898.pdf
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1399
4
15
سناریوی منتخب برای تغییر وضع موجود علومانسانی بهمنظور دستیابی به علومانسانی اسلامی با رویکرد نقاط مرجع راهبردی
سیدکاظم
عبادی
سعید
جلیلی
عبّاس
کعبی
عبّاس
چهاردولی
فرشاد
شریعت
این مقاله با در پیش گرفتن روش حکمی-اجتهادی و راهبرد پژوهش ترکیبی و چندشیوهای، پس از اینکه بنیان مطلوب علومانسانی اسلامی را با تحلیل محتوای بیانات امامین انقلاب اسلامی ارائه کرده است، بهمنظور تحلیل شکاف بین وضع مطلوب با وضع موجود، نظر نمونهی خبرگی را مورد پرسش قرار داده است. مطابق یافتههای این مقاله، سناریوی منتخب برای تغییر، سناریوی انقلاب است؛ یعنی هم از نظر منطق تغییر بنیادین و هم از نظر خبرگان و صاحبنظران، تحوّل یا تغییر علومانسانی رایج و دستیابی به علومانسانی اسلامی صرفاً از طریق وقوع انقلاب پارادایمی و استقرار بنیان (پارادایم) جدید اسلامی قابل تحقّق است. لازمهی این امر هم غلبهی یک گفتمان راهبردی در فضای فکری و علمی حوزه و دانشگاه است. دالّ مرکزی چنین گفتمانی عبارتست از: «راهبرد تغییر انقلابی»؛ که با اتّخاذ بسته راهبردهای هماهنگ در رویکرد نقاط مرجع راهبردی تکمیل میشود. در این مسیر، جنس کار و حرکت از جنس «جنبش و نهضت» است که موجب فعّال شدن فرایند مستمرّ نظریهپردازی بهمنظور تولید علم اسلامی بر اساس بنیان اسلامی خواهد شد.
تحوّل علومانسانی
علومانسانی اسلامی
بنیان
پارادایم
سناریو
انقلاب
2020
11
21
219
250
https://issk.sndu.ac.ir/article_1381_49ce30e88537b17d141f305098f8b585.pdf
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1399
4
15
مدل مدیریت ارزشبنیان اسلامی-ایرانی در بخش دولتی ایران
علیرضا
میرآخوری
کیومرث
احمدی
میرعلی
سید نقوی
عادل
صلواتی
با توجه به افق مدنظر در الگوی پایه چارچوب الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، مبنیبراینکه ایران باید در افق 1444 دارای ویژگیهای برجسته جامعه اسلامی و خاستگاه تمدن نوین اسلامی-ایرانی باشد، ازیکسو و ازسویدیگر مسیر تحقق آن شامل پنج مرحله انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه/کشور اسلامی و امت/تمدن اسلامی، است و اینکه در حال حاضر ما در مرحله دولت اسلامی قرار داریم، بنابراین یکی از موارد بسیار مهمی که برای پیادهسازی مناسب این مرحله (مرحله دولت اسلامی) و گذر از آن به مراحل بعد تا رسیدن به تمدن اسلامی ضروری است، برخورداری از سازمانهایی است که علاوه بر انطباق با ارزشهای اسلامی-ایرانی، نمود عملی آن در عرصه کشور باشند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف کشف، توصیف و تبیین مدل مدیریت ارزشبنیان اسلامی-ایرانی انجام گرفته است. بدین منظور با انجام مصاحبههای نیمهساختارمند با خبرگان و بهرهگیری از روششناسی نظریه دادهبنیاد، مدل مدیریت ارزشبنیان اسلامی-ایرانی ظهور یافت. در همین رابطه نظریه مدیریت ارزشبنیان اسلامی-ایرانی چهار گروه از ارزشها تحت عنوان ارزشهای مبنایی؛ ارزشهای نهادی؛ ارزشهای حمایتی و ارزشهای متعالی را در سازمانهای دولتی ایران مطرح مینماید که در چهار بُعد سازمانی بستر و زمینه؛ کنشگران؛ ساختار و فرآیندها و هدفها دستهبندی شدهاند.
ارزش
مدیریت ارزشبنیان
مدیریت ارزشبنیان اسلامی-ایرانی
الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت
2020
11
21
251
288
https://issk.sndu.ac.ir/article_1382_d4af55b37be95eb97dcbbacdcf7922d9.pdf
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1399
4
15
ارکان جهتساز نظام دادرسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی و اسناد بالادستی
محمد مهدی
خشنودی
ابراهیم
عزیزی
محمد رضا
حسینی
ارکان جهتساز در یک سازمان و نهاد، سمت و سوی آن را تعیین میکند؛ مسیر حرکت در نهادهای بزرگتر که از خصیصه برنامه محوری برخوردارند، اهمیت بیشتری دارد. هدف از این پژوهش دستیابی به ارکان جهتساز نظام دادرسی جمهوری اسلامی ایران در اسناد بالادستی است. بههمینمنظور ، از تحلیل محتوای کمی و کیفی و همچنین روش دادهبنیاد استفاده شده است؛ تجزیهوتحلیل دادههایی که از مجموعه اسناد بالادستی که بیشترین ارتباط با موضوع دادرسی را دارند، بهدست آمد پس از سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی بهصورت همزمان با استفاده از نرمافزار مکس کیو دیای استخراج شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد؛ از منظر قانون اساسی بهعنوان مهمترین سند مرجع و سایر اسناد بالادستی مرتبط، استقلال قضایی در کنار عواملی همچون رسیدگی عادلانه و سریع و دقیق در قوه قضاییه از مؤلفههای اصلی ارکان جهتساز نظام دادرسی محسوب میشود.
ارکان جهتساز
قانون اساسی
اسناد بالادستی
دکترین
اهداف
سیاستها
2020
11
21
289
312
https://issk.sndu.ac.ir/article_1383_d3bd5733e0d728c01d3b07ddd5afaaf4.pdf
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1399
4
15
طراحی سامانه دیدبانی راهآهن جمهوریاسلامیایران در حوزه ترانزیت
عبدالرحیم
پدرام
ابراهیم
محمدی
مهدی
احمدیان
بر اساس مواد 25 و 26 ابلاغی برنامه ششم توسعه توسط مقام معظم رهبری، بندهای 9، 10 و 11 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در راستای توسعه ترانزیت و زیرساختهای مربوطه و همچنین سیاستهای کلی نظام در چشمانداز 1404 در دستیابی به سهم بیشتر از بازار حملونقل بینالمللی از یکسو و اقدامات لازم جهت کاهش اتکا به درآمدهای نفتی از سوی دیگر توسعه ترانزیت جهت افزایش درآمدهای ارزی برای دستگاههای متولی ازجمله راهآهن جمهوریاسلامیایران الزامی است. نگاهی به آمار عملکرد ده سال گذشته در جاده و ریل باوجود تمام تلاشهای صورت گرفته، بیانگر فراز و فرود اما با رگرسیون کاهشی است. اشراف اطلاعاتی بر وضعیت راهگذرها، رصد برنامههای کشورهای عضو راهگذر، اطلاع از اقدامات و برنامههای آتی رقبا، استفاده از روشهای آیندهپژوهی در ساماندهی وضعیت اشاره شده، خصوصاً دیدبانی را تأکید میکند. طراحی و بهکارگیری سامانه دیدبانی میتواند بدون گسست در اقدامات و ساختار موجود با جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها شکل و نوع اقدامات موردنیاز را تعیین نماید. پژوهش حاضر ازنظر هدف توسعهای و کاربردی، به لحاظ روش کیفی است و تلاش میکند با استفاده از روش داده بنیاد با اتکا به مبنای حقایق و واقعیات موجود و از طریق جمعآوری نظاممند دادهها، به تحقیق بپردازد و در ادامه با تولید دادههای موردنیاز به اجزاء، شکل ارتباطات، گردش اطلاعات، ساختار و معماری سامانه دست یابد.
ترانزیت
راهگذر
سامانه
آیندهپژوهی
دیدبانی
2020
11
21
313
336
https://issk.sndu.ac.ir/article_1384_b41a49034d7d3dac96c26b760c88666c.pdf
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2588-7467
1399
4
15
مدلسازی عوامل مؤثر بر اقتصاد تعاونیها با رویکرد ترکیبی
سید شمسالدین
حسینی
عبدالرحیم
پدرام
امیر
میمنت آبادی
صادق
خلیلیان
دستیابی به یک مدل مطلوب نظام اقتصادی، همواره یکی از آرمانهای بشر بوده است. تجربیات دو سده گذشته نشان میدهد که نه کاپیتالیست بهعنوان نماد سرمایهداری و مالکیت خصوصی و نه سوسیالیسم که ریشه نابسامانیهای اجتماعی را مالکیت خصوصی میداند، هیچکدام در عرصه عدالت اجتماعی و اقتصادی ره به جایی نبردهاند. از این رو، زمینه شکلگیری و طرح اندیشههای اولیه تعاون بهعنوان راهی جهت برونرفت از نظام غیرعادلانه سرمایهداری فراهم شد. از آنجاییکه مفهوم نظام اقتصادی تعاونی دلالت بر کار اقتصادی گروهی و مشارکت جمعی دارد، بررسی عوامل دخیل در اقتصاد تعاونیها یک ضرورت است. هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر اقتصاد تعاونیها با دید کلنگر و طراحی مدل در خصوص روابط میان آنهاست. برای نیل به این مهم، پژوهش حاضر با تاکتیک آمیخته اکتشافی انجام شده است. در بخش کیفی، با روش مطالعه نظاممند فراترکیب، 37 کد اولیه شناسایی شد. در مرحله کمّی، با استفاده از تکنیک دلفی فازی و تحلیلی مدلسازی ساختاری- تفسیری، شاخصهای شناسایی شده، فازیسازی شد و پس از تعیین روابط بین آنها بهصورت یکپارچه تحلیل شد. برای مدلسازی، از پرسشنامهای بهمنظور استفاده از دیدگاه 15 تن از خبرگان حوزه اقتصاد تعاونیها با روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی، بهره بردیم. نتایج حاصل از این پژوهش، منجر به دستهبندی عوامل موثر بر اقتصاد تعاونیها و طراحی مدل بر این اساس در شش سطح شد. در نهایت، به تفسیر مدل و تجزیه و تحلیل سطوح مدل و ارتباطات میان ابعاد آن پرداخته شد و راهکارهایی جهت پایداری عوامل اثرگذار بر اقتصاد تعاونیها ارائه شد.
عوامل موثر
اقتصاد تعاونیها
فراترکیب و مدلسازی ساختاری – تفسیری
2020
11
21
337
360
https://issk.sndu.ac.ir/article_1385_4cce083982bb91897d0f1108edcc8ab5.pdf