TY - JOUR ID - 1381 TI - سناریوی منتخب برای تغییر وضع موجود علوم‎انسانی به‌منظور دستیابی به علوم‎انسانی اسلامی با رویکرد نقاط مرجع راهبردی JO - مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی JA - ISSK LA - fa SN - 2588-7467 AU - عبادی, سیدکاظم AU - جلیلی, سعید AU - کعبی, عبّاس AU - چهاردولی, عبّاس AU - شریعت, فرشاد AD - نویسنده مسئول- دانش‌آموخته دکتری مدیریت راهبردی دانش، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملّی و تحقیقات راهبردی AD - دانش‌آموخته دکتری معارف اسلامی و علوم سیاسی و مدرّس دانشگاه AD - مدرّس حوزه و دانشگاه AD - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملّی و تحقیقات راهبردی AD - استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 4 IS - 15 SP - 219 EP - 250 KW - تحوّل علوم‎انسانی KW - علوم‎انسانی اسلامی KW - بنیان KW - پارادایم KW - سناریو KW - انقلاب DO - N2 - این مقاله با در پیش گرفتن روش حکمی-اجتهادی و راهبرد پژوهش ترکیبی و چندشیوه­ای، پس از اینکه بنیان مطلوب علوم‎انسانی اسلامی را با تحلیل محتوای بیانات امامین انقلاب اسلامی ارائه کرده است، به‌منظور تحلیل شکاف بین وضع مطلوب با وضع موجود، نظر نمونه­ی خبرگی را مورد پرسش قرار داده است. مطابق یافته­های این مقاله، سناریوی منتخب برای تغییر، سناریوی انقلاب است؛ یعنی هم از نظر منطق تغییر بنیادین و هم از نظر خبرگان و صاحب­نظران، تحوّل یا تغییر علوم‎انسانی رایج و دستیابی به علوم‎انسانی اسلامی صرفاً از طریق وقوع انقلاب پارادایمی و استقرار بنیان (پارادایم) جدید اسلامی قابل تحقّق است. لازمه­ی این امر هم غلبه­ی یک گفتمان راهبردی در فضای فکری و علمی حوزه و دانشگاه است. دالّ مرکزی چنین گفتمانی عبارتست از: «راهبرد تغییر انقلابی»؛ که با اتّخاذ بسته راهبردهای هماهنگ در رویکرد نقاط مرجع راهبردی تکمیل می‎شود. در این مسیر، جنس کار و حرکت از جنس «جنبش و نهضت» است که موجب فعّال شدن فرایند مستمرّ نظریه­پردازی به‌منظور تولید علم اسلامی بر اساس بنیان اسلامی خواهد شد. UR - https://issk.sndu.ac.ir/article_1381.html L1 - https://issk.sndu.ac.ir/article_1381_49ce30e88537b17d141f305098f8b585.pdf ER -