دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2
7
2018
11
22
جهاد فرهنگی در اندیشه حضرت امام خامنه ای (مدظلهالعالی)
7
41
FA
محمدحسن
صنیعی
دانشیار دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
محمدعلی
زرگرزاده
دانشجوی دکتری دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و نویسنده مسئول
mmaazz@chmail.ir
با توجه به هدف «بررسی جهاد فرهنگی در اندیشه حضرت امام خامنهای<sup> (مدظلهالعالی)</sup>»، محققین در پی آن هستند که بیانات حضرت امام خامنهای<sup>(مدظلهالعالی) </sup>را در زمینه جهاد فرهنگی دنبال نماید. بدینمنظور بیانات و مکاتبات معظمله مورد بررسی قرار گرفته است. نوع پژوهش حاضر، کاربردی - توسعهای میباشد که با استفاده از روش کیفی و گردآوری اطلاعات با بررسی در سوابق موجود و مطالعات کتابخانهای انجام شده است که پس از تحلیل محتوای کیفی از فیشها و گزارههای انتخابی (30 مورد)، تعداد 6 مولفه و 59 شاخص استخراج و احصاء گردید. در نهایت مولفهها و شاخصهای احصا شده به تایید پنج نفر از جامعه خبرگی رسید. بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان بیان نمود که اهداف جهاد فرهنگی اعتلای کلمهِ اسلام و ترویج مکتبِ اهل بیت<sup>(علیهمالسّلام)</sup>، حکمیّتِ فرهنگ اسلامی، تعظیم دستاوردهای انقلاب و تقویت اندیشههای بارور، راهگشا و هدایتگر قرآن و سنت است که تحقق این امر علاوهبر برخورداری از روحیه جهادی، ایثار، فداکاری، شجاعت، ایمان، معرفت و باورهای دینی، جز با اتحاد، وحدت و هماهنگی، تربیت دینی و معرفتی مردم و ترویج نوآوری و علم و تحصیل میسر نیست.
جهاد,فرهنگ,جهاد فرهنگی
https://issk.sndu.ac.ir/article_308.html
https://issk.sndu.ac.ir/article_308_a45fce02e185aaea853f1f74c57dcde6.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2
7
2018
11
22
برآورد مدل رقابت تسلیحاتی بین کشورهای منتخب منطقه غربآسیا با تاکید بر جمهوری اسلامی ایران
43
79
FA
مسعود
باغستانی میبدی
دانشآموخته دکترای رشته علوم اقتصادی
ابوالفضل
عباسی درهبیدی
جوی دکتری رشته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و نویسنده مسئول
abolfazl.abbasi@ut.ac.ir
حمیدرضا
بوجار
دانشآموخته کارشناسیارشد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه
دفاع نظامی از دیرباز نقش قابلتوجهی در جوامع داشته است و کشورها منابع قابل ملاحظهای را صرف دفاع از خود و دفع خطر احتمالی میکنند. با این وجود قدرتطلبی یا کشورگشایی میتواند انگیزه برخی کشورها برای حمله به سایرین شود و این منجر به آن میشود که سایر کشورها در اندیشه تقویت توان نظامی خود باشند. با توجه به شرایط کنونی در منطقه غربآسیا، شناخت ماهیت فعالیتهای نظامی در میان کشورهای مجاور و بهویژه کشورهای ترکیه، عربستان و رژیم اشغالگر قدس از اهمیت ویژهای برای کشورمان برخوردار است که با توجه به این موضوع، تعیین سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران تا حدودی وابسته به شرایط منطقهای و رقابتهای تسلیحاتی در میان کشورهای منطقه است. با توجه به موارد فوق، پژوهش حاضر به دنبال بررسی رقابت تسلیحاتی در میان کشورهای منتخب منطقه است. روش تحقیق بهکار رفته، نظری و تجربی میباشد و اساس کار تجربی پژوهش حاضر برمبنای رویکرد اقتصادسنجی سری زمانی و بهطور خاص روش خودرگرسیون برداری (VAR) میباشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با ترکیه و اسرائیل در رقابت تسلیحاتی است. همچنین اسرائیل علاوهبر ایران با ترکیه در رقابت تسلیحاتی است و عربستان نیز با ترکیه در رقابت تسلیحاتی است.
رقابت تسلیحاتی,مخارج نظامی,ایران,ترکیه,عربستان سعودی,رژیم اشغالگر قدس
https://issk.sndu.ac.ir/article_309.html
https://issk.sndu.ac.ir/article_309_830d546e2afc3b2367ff51a123f9320a.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2
7
2018
11
22
بررسی رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه)
81
104
FA
ابراهیم
محمودزاده
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
عباس
علوینژاد
دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی دانش دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و نویسنده مسئول
abbas.alavi@gmail.com
در ساختار اقتصادی کشورهای پیشرفته، موازنه میان دانش و سایر منابع به نفع دانش تغییر یافته است؛ بهگونهای که نحوهی بهرهگیری از فنآوریهای نوین دانش مدار و چگونگی پیادهسازی فرایندهای آن، عاملی تعیینکننده در ارتقای انعطافپذیری فرایندهای درون سازمانی محسوب میشود. این مهم به سازمانها کمک کرده تا در بستر یادگیری سازمانی و استقرار نظام مدیریت دانش، با شناسایی فرصتهای جدید، مزیت رقابتی پایدار ایجاد نموده و چالشهای پیش روی خود را به خوبی اداره کنند. هدف مقاله حاضر بررسی رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر درمعاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در تهران به تعداد 48 نفر می باشد. روایی پرسشنامه توسط گروه تخصصی تعیین و پایایی آن با استفاده از آلفای کرنباخ برابر 84/0 محاسبه شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه معنیداری بین مدیریت دانش و نو آوری سازمانی وجود دارد. همچنین شاخص های مدیریت دانش نیز که شامل خلق دانش، ذخیرهسازی دانش، انتقال دانش و کاربرد دانش است نیز همگی ارتباط معنیداری با نوآوری سازمانی دارند.
نوآوری,نوآوری سازمانی,مدیریت دانش,قوه قضائیه
https://issk.sndu.ac.ir/article_310.html
https://issk.sndu.ac.ir/article_310_295361cd6d7eff7e9134e6737724e38d.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2
7
2018
11
22
تبیین راهبردهای اداره امور ایرانیان خارج کشوردر حوزه علمی وفناوری مبتنیبرگفتمان ولایتفقیه و تجارب نظام جمهوری اسلامی ایران
105
126
FA
حمید
یزدانیان
دانشآموخته دوره دکتری رشته امنیت ملی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
hamid1426@gmail.com
پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی، توسعهای و با هدف ارائه راهبردهای مؤثر در اداره امور نخبگان و متخصصین ایرانی مقیم خارج از کشور صورت گرفته است. روش تحقیق، ترکیبی (کمی و کیفی) است که در بخش کمی با بهرهگیری از ابزار پرسشنامه و در بخش کیفی کیفی علاوهبر مطالعه اسناد و مدارک موجود، مصاحبه عمیق با برخی خبرگان موضوع نیز انجام شده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ محققساخته بهره گرفته شد که پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابر 87/0 محاسبه و تأیید گردید و 40 نفر از خبرگان سازمانهای مرتبط با ایرانیان مقیم خارج در وزارتخانههای امور خارجه، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نسبت به تکمیل آن اقدام نمودند. با توجه به تجزیهوتحلیل دادههای صورت گرفته میتوان بیان نمود که بر اساس نتایج پژوهش؛ "دستیابی به فنآوریهای نوین از طریق ایرانیان مقیم خارج"، "ایرانیان مقیم خارج بستر جذب و فعالیت منابع انسانی مستعد برای اهداف ملی"، "امکان افزایش صادرات علم و فنآوری از طریق ایرانیان مقیم خارج" و "امکان بهرهبرداری از ایرانیان مقیم خارج برای کمک به افزایش سطح تحصیلات عالیه" از ابعاد تأثیرگذار اصلی در اداره امورنخبگان و متخصصین ایرانی مقیم خارج از کشور هستند.
گفتمان ولایت فقیه,مهاجرت,هدف گذاری,سیاستگذاری,برنامه ریزی
https://issk.sndu.ac.ir/article_311.html
https://issk.sndu.ac.ir/article_311_5c7285ff80f981d296fbc7defa5cc01f.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2
7
2018
11
22
طراحی مدل شایستگیهای کارآفرینی راهبردی مدیران ارشد کشور
127
150
FA
علی
مبینیدهکردی
دانشیار دانشگاه تهران
حسن
احمدی
دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی دانش دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و نویسنده مس
hahmadi20@gmail.com
علی
دلاور
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
alidelavar@yahoo.com
توسعه کشورها و سازمانها به مدیرانی نیاز دارد که توانایی ایجاد تغییرات بزرگ را داشته باشند. یکی از مؤثرترین راهکارهای رویارویی با چالشهای کنونی، بهرهگیری از نیروهای کارآفرین است. در آموزش کارآفرینی به حوزه کارآفرینی راهبردی توجهینشده و مدیران ارشد کشور از مزایای آن بیبهرهاند. هدف تحقیق حاضر شناسایی شایستگیهای مورد نیاز مدیران ارشد کشور در حوزه علمی جدید کارآفرینی راهبردی بود. نوع تحقیق بر مبنای نتیجه، توسعهای- کاربردی و بر مبنای نوع دادهها، کمّی است. روش پژوهش پیمایش است و گردآوری اطلاعات به روشهای کتابخانهای و پرسشنامه صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران شاغل در سازمانها و نهادهای سیاستگذار و اجرایی در حوزه آموزش عالی و توسعه نیروی انسانی کشور بود. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری طبقهای استفاده و حجم نمونه 237 نفر محاسبه گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از طیف ترستون و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ بهدست آمد. برای پردازش دادهها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدیران ارشد کشوربه سیزده شایستگی در حوزه کارآفرینی راهبردی نیاز دارند تا بتوانند وظایف خود را در سطح عالی یا قابلقبول انجام دهند. این شایستگیها را میتوان در طراحی دورههای آموزش کارآفرینی راهبردی استفاده کرد.
کارآفرینی,کارآفرینی راهبردی,شایستگی,مدیران ارشد
https://issk.sndu.ac.ir/article_312.html
https://issk.sndu.ac.ir/article_312_944fde4c616e8d245684f92e59e4e9e1.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2
7
2018
11
22
ارائه الگوی راهبردی اقتصاد دفاعی دانشبنیان جمهوری اسلامی ایران
151
179
FA
عباس
چهاردولی
استادیار دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
محمود
احمدیشریف
0000-0002-6375-4665
دکتری مدیریت راهبردی دانش دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و نویسنده مسئول
sharif58@gmail.com
اقتصاد دفاعی دانشبنیان، ضمن پذیرش اصول و قواعد حاکم بر اقتصاد دفاعی به دنبال آن است که نقش دانش و دانشبنیانی را در علم اقتصاد دفاعی بررسی نماید. شرکتهای دانشبنیان دفاعی میتوانند نقش مؤثری در اقتصاد دفاعی دانشبنیان ایفا نمایند چون در این نوع اقتصاد انبارش دانش جایگزین انبارش محصول خواهد بود و در این نوع اقتصاد باید به دنبال قابلیتهای مزیت ساز بود. از اینرو تبیین مبانی نظری و ادبیات مرتبط با آن، ارائه تجربیات سازمانها و مجامع جهانی و کشورهای پیشرو در این حوزه و نیز برنامهها و راهبردهای آنان در خصوص نقشآفرینی اثربخشتر برای تحقق اقتصاد دفاعی دانشبنیان، میتواند مفید و مؤثر واقع گردد. پژوهش حاضر درصدد ارائه الگوی راهبردی اقتصاد دفاعی دانشبنیان در جمهوری اسلامی ایران است، برای این منظور از روش کمی و کیفی (آمیخته سه سطحی) استفاده شد. ابتدا سازههای اصلی شامل ابعاد، مؤلفهها و شاخصها احصاء گردیده و با استفاده از پرسشنامه، نظر خبرگان موضوع، موردسنجش قرار گرفت. با روش تئوری دادهبنیاد، جمعاً 5 بعد ساختاری، رفتاری، زمینهای، فرآیندی و جهتگیری، 18 مؤلفه و 72 گویه احصاء گردید. از منظر خبرگان تمامی ابعاد و مؤلفهها تأیید و 9 مورد از شاخصها مورد تأیید واقع نشد. مؤلفههای فنآوری اطلاعات، آرمانخواهی، مدیریت اقتصاد دفاعی، موقعیت ژئوپلیتیک و جهاد اقتصادی بیشترین تأثیر را در الگوی موردنظر دارند
اقتصاد دانشبنیان,اقتصاد دفاعی دانشبنیان,نوآوری,کارآفرینی,روش دادهبنیاد
https://issk.sndu.ac.ir/article_313.html
https://issk.sndu.ac.ir/article_313_df24ff3496ac435945f5e900504a634d.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2
7
2018
11
22
هوشمندسازی زنجیره تأمین صنعت نظامی در راستای اقتصاد و دفاع دانشبنیان
181
199
FA
سعیدرضا
شاه حیدری
دانشجوی کارشناسیارشد رشته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم و فنون فارابی و نویسنده مسئول
saeedshaheydari@gmail.com
مهدی
حضوری
کارشناسارشد فرماندهی و کنترل
امروزه سامانههای شناسایی با استفاده از فناوری رادیو شناسه (RFID) به جهت داشتن مزایایی از جمله بیسیم بودن، استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی و جایگزینی آنها با سیستمهای سنتی و تأمین کردن کد شناسایی واحد و قابلیت ردیابی اشیاء از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و به سرعت در حال رشد میباشند. تأثیر گذاری فناوری اطلاعات و استفاده از اینترنت و شبکههای ارتباطی الکترونیکی بر زنجیره تأمین نظامی از یک طرف و استفاده مفید از سامانههای شناسایی خودکار در فرآیندهای زنجیرة تأمین از طرفی دیگر، افزایش کارایی و بهرهوری را در مدیریت زنجیره تأمین نظامی به دنبال خواهد داشت. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد یک زنجیره تأمین هوشمند صنعت نظامی بر پایه دفاع و اقتصاد دانشبنیان به رشته تحریر درآمده است و براساس هدف، کاربردی و براساس ماهیت و روش تحقیق، توصیفی - پیمایشی میباشد. بر اساس یافتههای پژوهش، عوامل هزینه، تکنولوژی، زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری، استاندارد، مشخصات بینالمللی و امنیت بر هوشمندسازی زنجیره تأمین صنعت نظامی تأثیرگذار میباشند.
RFID,زنجیره تأمین,فناوری رادیو شناسه
https://issk.sndu.ac.ir/article_314.html
https://issk.sndu.ac.ir/article_314_c831c93b556b281c1465182fbb316eec.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2
7
2018
11
22
ارتباط نوآوری و بهرهوری اقتصادی بنگاههای اقتصادی فعال در بخش دفاعی
201
218
FA
علیمحمد
علیمحمدی
دانشجوی دکتری رشته حسابداری و نویسنده مسئول
alimohamadi8821@gmail.com
مجید
عبدی
دانشآموخته دکتری حسابداری
ناصر
رضایی
کارشناسیارشد حسابداری
مهدی
ادیبیان
کارشناسیارشد حسابداری
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی میان سطح نوآوری شرکتهای بخش دفاعی و بهرهوری اقتصادی آنها به رشته تحریر درآمده است. برای این منظور از بین شرکتهای فعال در بخش دفاعی تعداد 22 شرکت انتخاب شده و از اطلاعات سالهای 1394 و 1395 آنها استفاده گردید. سطح نوآوری هر شرکت بر اساس معیارهای کلیدی رهبری و استراتژی نوآوری، مدیریت منابع نوآوری، سطح هوشیاری در شناسایی ایدههای نوآورانه، مدیریت تحقیق و توسعه نوآوری، مدیریت شبکه نوآوری و فرآیند یادگیری، تجاریسازی و بهرهبرداری از نوآوری و نتایج مالی، منابع انسانی و اجتماعی حاصل از نوآوری ارزیابی شد. در این راستا از چک لیست 112 گزینه ارزیابی سطح نوآوری طراحی شده توسط انجمن مدیریت فناوری ایران استفاده گردید. جهت بررسی فرضیهی پژوهش از تحلیل همبستگی استفاده شد. نتایج حاکی از وجود رابطهی مثبت و معنادار میان سطح نوآوری و بهرهوری اقتصادی در بخش دفاعی بوده و مشخص گردید که شرکتهای بخش دفاعی میتوانند بهطور همزمان روی بهرهوری اقتصادی و نوآوری تمرکز نموده و از مزایای هر یک بهرهمند شوند.
نوآوری,بهرهوری اقتصادی,ارزش افزوده اقتصادی
https://issk.sndu.ac.ir/article_315.html
https://issk.sndu.ac.ir/article_315_ca67337bc482592c63aa37c12f477690.pdf