دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
1
3
2017
11
22
پیشگیری از جرم از منظر ولایت فقیه
7
28
FA
محمد
باقر ذوالقدر
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع)
عباس
علوینژاد
دانشجوی دوره دوم رشته مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی
alavinejad1342@yahoo.com
علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشگیری از جرم را از همان ابتدای تاسیس مورد اهتمام خود قرار داده، اما الگوی پیشگیری از جرم تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است و تلاشهای مغتنمی که در زمینه پیشگیری از جرم صورت گرفته، بر مبنای الگوی منسجمی انجام نگرفته است. بر اساس رویکرد مدیریت راهبردی، دستیابی به چنین الگویی مستلزم تدوین دکترین، اهداف و سیاستها است. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی فرمایشات امام خمینی<sup>(رحمتالله)</sup> و مقام معظم رهبری<sup>(دام ظلّه العالی)</sup> پرداخته است و نتایج حاصل از این بررسی، در سه سطح دکترین، اهداف و سیاستها از این قرار است:
دکترین ولایت فقیه در پیشگیری از جرم شامل اسلاممداری، عدالت محوری و قانون محوری میباشد. اهداف ولایت فقیه عبارت است از: ریشهکن کردن فقر و محرومیت، دسترسی همگانی به عدالت، نظارت بر حسن جریان امور، علمی کردن پیشگیری از جرم، بهبود فعالیت قضایی، اصلاح نظام قضایی، امنیت (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قضایی، سیاسی، روانی)، جلب رضایت عمومی، بازاجتماعی کردن مجرمین، ترویج تهذیب و خودکنترلی، حفظ وحدت قوای سهگانه. سیاستهای پیشگیری از جرم نیز مشتمل است بر: توانمندسازی اقشار کمبضاعت، استفاده از ظرفیتهای علمی کشور، افزایش شفافیت در اقتصاد، کاهش اطاله دادرسی، ترویج فضایل اخلاقی، اصلاح و بازنگری قوانین، نظارت بر سلامت ارکان قضایی، استفاده از عفو و آزادیهای مشروط و برخورد قاطع با مجرمین
جرم,پیشگیری از جرم,آسیب,دکترین,اهداف,سیاستها
https://issk.sndu.ac.ir/article_50.html
https://issk.sndu.ac.ir/article_50_167631d87f3e03db56f066ea55d4adf1.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
1
3
2017
11
22
بررسی جایگاه قانون و قانونگرایی
29
47
FA
محمدحسین
صنیعی
دانشیار دانشگاه عالی دفاع ملی
سیدمهدی
اکرمی
دانشجوی دکتری رشته مطالعات امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی
نظم اجتماعی و روابط انسانی جامعه بشری، که بستر آسایش، امنیت، رشد و بالندگی است، بر تعیین وظایف و حقوق و رعایت آن استوار است. قوانین، دولت، نهادهای اجتماعی، قوای قهریه، همه ابزاری برای تحقق چنین نظم اجتماعی و روابط انسانیاند. همچنین قانون و قانونگرایی همواره از جمله مهمترین منویات حضرت امام خمینی (ره) نیز بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه قانون و قانونگرایی بر اساس دیدگاههای حضرت امام خمینی(ره) انجام شده است و درصدد پاسخگویی به این سؤال است که قانون و قانونگرایی در بین گروههای مختلف مردم چه جایگاهی دارد؟ این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر روش، تحلیلی - استنباطی است. از پرسشنامه بهعنوان ابزار گردآوری دادههای پژوهش استفاده شده است که پایای آن توسط آزمون آلفای کرونباخ برای 94/0 محاسبه گردید. همچنین از آمارهای توصیفی، آزمون فریدمن و آزمون خی دو برای تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که براساس نظر پاسخگویان حاکمان پایبندی بیشتری به اجرای قانون در جامعه دارند. همچنین براساس دیدگاه پاسخگویان قانونپذیری مردم و نخبگان با هم یکسان بوده و رفع موانع برای اجرای قانون از کمترین درجه اهمیت برخوردار است. همچنین با افزایش قانونپذیری حاکمان، قانونپذیری مردم و پایبندی نخبگان نسبت به قانون نیز افزایش مییابد.
قانون,قانونگرایی,عدالت,قانونگریزی
https://issk.sndu.ac.ir/article_51.html
https://issk.sndu.ac.ir/article_51_d2bdd87009da999bc0c69abb124c1127.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
1
3
2017
11
22
عوامل موثر بر دارایی های نامشهود و بررسی نقش آنها در اقتصاد دانشبنیان (مطالعه موردی: شرکتهای بورسی ایران)
49
66
FA
حبیباله
دهقان
دانشجوی دکترای حسابداری دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات
حمیدرضا
وکیلی فرد
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و نویسنده مسئول
احمد
یعقوبنژاد
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
فریدون
رهنما رودپشتی
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
امروزه یکی از عوامل مهم در پیشرفت اقتصاد، دانشبنیان نمودن آن است. در راستای بیانات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) جهت رونق تولید و اشتغال و توجه به اقتصاد مقاومتی، در پژوهش حاضر سعی گردیده است تا عوامل موثر بر داراییهای نامشهود بهعنوان عامل حسابداری مدیریت بر اقتصاد دانشبنیان بهعنوان ابزاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی اندازهگیری گردد و با بررسی اقتصاد دانشبنیان، میزان تأثیر داراییهای نامشهود بر اقتصاد دانشبنیان مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته است. محقق برای آزمون فرضیهها از پرسشنامهای مشتمل بر 38 سوال همراه با دریافت پاسخهای 208 مدیر شرکت بورس اوراق بهادار ایران بهعنوان نمونه آماری پژوهش استفاده و از روش آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار SPSS جهت تجزیهوتحلیل استفاده نموده است. پنج مؤلفه اصلی داراییهای نامشهود شامل سرمایه نامشهود، ساختار مالکیت، شاخصههای شرکتی، شاخصههای صنعتی و واکنش تحلیلگران و مشتریها میباشد. نتایج پژوهش به عمل آمده حاکی از مؤثر بودن مؤلفههای دارایی نامشهود بر اقتصاد دانشبنیان است؛ بهعبارت دیگر داراییهای نامشهود بهعنوان یک عامل مهم حسابداری مدیریت بر اقتصاد دانشبنیان تاثیرگذار بوده و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز حائز اهمیت میباشد
اقتصاد مقاومتی,اقتصاد دانشبنیان,دارایی نامشهود,حسابداری مدیریت
https://issk.sndu.ac.ir/article_52.html
https://issk.sndu.ac.ir/article_52_de4858ade290a32ed8048ff77e618b34.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
1
3
2017
11
22
نگرش سیستمی در تدوین راهبردهای بازمهندسی ساختار نظام اداری کشور
67
94
FA
بهروز
ریاحی
استادیار پژوهشگاه استاندارد
علیرضا
نصرتی
دکترای آینده پژوهی
az.nosrati@gmail.com
نظام اداری، موضوعی چند بعدی است که ساختار یکی از مهمترین ابعاد آن محسوب میگردد. سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)، مولفههای اساسی نظام مطلوب اداری را ارائه نموده است. هدف اصلی این مقاله شناسایی مناسبترین راهبرد برای بازمهندسی ساختار نظام اداری با توجه به نیروهای کلیدی موثر در شکلگیری تفکر سیستمی در این راهبردها است. تحقیق به جهت هدف کاربردی و به جهت روش توصیفی – پیمایشی است. خبرگان تحقیق متشکل از 49 نفر از نمایندگان مرتبط مجلس شورای اسلامی، اعضای هیاتعلمی مرتبط با حوزه مدیریت دولتی و مدیران ارشد دولتی بوده است. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بوده که اعتبار آن با محاسبه نرخ تنیدگی و پایایی آن با نظر خبرگان تائید شده است. با تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید نظام اداری، سه راهبرد ارائه و اولویتبندی تقدم راهبردهای سهگانه ارائه گردید. بهمنظور شناسایی اولویت این راهبردها از لحاظ تبیین نیروهای کلیدی تفکر سیستمی از تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی استفاده شد. برای این منظور هفت نیروی کلیدی پیشران و بازدارنده تفکر سیستمی در ساختار نظام اداری شناسایی و سپس در قالب مقایسههای زوجی، قابلیت راهبردها در تبیین این نیروها بررسی و سرانجام راهبرد مناسب مشخص گردید. نتایج حاکی از آن است که راهبرد پیشنهادی هم بهجهت منطق مطالعات راهبردی و هم بهجهت توان تبیین تفکر سیستمی از قابلیت بالایی برخوردار است. توانمندسازی منابع انسانی، پرهیز از تفکر بهینهسازی جزءنگر، عدمتعمیم تعلقات قشری و استفاده موثر از بسترِ نهادیِ معطوف به ساختار نظام اداری از جمله پیشنهادهای محققان برای موفقیت راهبرد بازمهندسی ساختار نظام اداری بوده است.
تفکر سیستمی,کلنگری,ساختار نظام اداری,تحلیل سلسله مراتبی
https://issk.sndu.ac.ir/article_53.html
https://issk.sndu.ac.ir/article_53_6db219b1422ca1b3f3a046d23cb0891e.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
1
3
2017
11
22
اداره امور کسبوکار از منظر ولایتفقیه (با تکیه بر تجارت داخلی)
95
117
FA
الیاس
نادران
دانشیار دانشگاه تهران
غلامحسین
نودهفراهانی
دانشجوی دکتری رشته مدیریت دانش دانشگاه عالی دفاع ملی، عضو هیاتعلمی دانشگاه فرهنگیان و نویسنده
رفائیل
آزادیاندلسم
دانشجوی دکتری رشته مدیریت دانش دانشگاه عالی دفاع ملی، عضو هیاتعلمی دانشگاه فرهنگیان و نویسنده مسئول
r.azadian@cfu.ac.ir
کسب و تجارت در طول تاریخ با حیات بشری همراه بوده و تلاش افراد و حکومتها برای رونق آن از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. بازرگانی در نظام جمهوری اسلامی بنا به اقتضائات فرازونشیبهایی را پشت سر گذاشته است. ایران بیش از سه دهه حاکمیت و تجربۀ عملکردی، با تجربیات موفق و ناموفقی همراه بوده است. جهت توسعه و پیشرفت داشتن الگوی بومی مبتنیبر گفتمان رهبری و آرمانهای ملی و ظرفیت جامعه لازم و ضروری بهنظر میرسد. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد کسبوکار با رویکرد بازرگانی داخلی با ابتنا به فرمایشات ولایت فقیه میباشد. در این پژوهش از روش کیفی استفاده و دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل محتوا با بهرهگیری از نرمافزار MAXQDA تحلیل گردیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مهمترین رویکرد ولایتفقیه، تحقق توانمندسازی اقتصاد بومی است که مبنای آن توجه به رعایت الزامات اقتصاد مقاومتی و تولید ملی میباشد. برای تحقق این مهم ساماندهی مطلوب بازار و استفاده بهینه از ظرفیتهای درون در زنجیره تولید تا مصرف میباشد. ضرورت انسجام محیط کسبوکار و بازرگانی بهصورت هماهنگی افقی و عمودی در فرآیند زنجیره تامین از تولید تا نظام توزیع. ضمناً نظارت و کنترل کالای حساس و اساسی لازم و ضروری بهنظر میرسد و بایستی حتیالمقدور در زمینه تامین کالاهای اساسی در داخل کشور صورت گیرد
بازرگانی,تنظیم بازار,کسبوکار,اصناف و قاچاق,افتصاد مقاومتی
https://issk.sndu.ac.ir/article_54.html
https://issk.sndu.ac.ir/article_54_0bf2106f28c809a833113189e0d055c0.pdf
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
1
3
2017
11
22
راهبردهای ترویج تفکر موعودگرایی
119
136
FA
غلامرضا
گودرزی
دانشیار دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)
حسن
ملکمحمدی
دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه دفاع ملی و نویسنده مسئول
nashreharam@yahoo.com
موضوع موعود و منجی، در بسیاری از ادیان و مکاتب دینی بهعنوان یکی از عقاید مهم و راهبردی بهشمار میآید. حتی این مقوله در تمدنهای کهن نیز بهچشم میخورد و شواهد متعددی در آموزهها و تعالیم آنها وجود دارد که حاکی از احترام و انتظار نسبت به موعود است. به همین دلیل این تفکر و یا انگاره، بـهشدت انگیزه و رسالت جهانیشدن را دارد. به بیان دیگر موعودگرایی و یا به تعبیر اسلامی آن مهدویت، بهعنوان یک حقیقت مشترک بینالادیانی در میان همه ادیان بشری، از ادیان توحیدی تا غیرتوحیدی، به دلیل وجود مفاهیمی مشترک نظیر آرامش، نـجات، ظلمستیزی و غلبه حق، از قـابلیت ایجاد تعاملی مناسب در میان تـمام جـوامع بهرهمند است. بدیندلیل، مقاله حاضر با هدف ارائه راهبردهای ترویج تفکر موعودگرایی با تاکید بر ادیان الهی و غیرالهی منتخب به رشته تحریر درآمده است و ضمن بهره گیری از روش توصیفی،پس از مروری بر دیدگاه ادیان مختلف پیرامون موعود، با بهرهگیری از دیدگاه 25 نفر از خبرگان این حوزه شامل آیات عظام، علما و روحانیون، اساتید دانشگاه و صاحبنظران مدیریت راهبردی، تعداد 20 راهبرد استخراج گردید و سپس از میان آنها 5 راهبرد کلان ترویج تفکر موعودگرایی بدینشرح مشخص گردیدند: تلاش برای عمقبخشی به معارف موعودگرایی و بهروز نمودن متون مربوط به آن، گسترش وحدت امت اسلامی، تقریب بین مذاهب و ادیان موعودگرا، گسترش عقیده جهانی به ظهور موعود، معرفی جهانی موعود شیعه و اسلام
مدیریت راهبردی,راهبردهای ترویج مهدویت,موعودگرایی,ادیان
https://issk.sndu.ac.ir/article_55.html
https://issk.sndu.ac.ir/article_55_2f43cfd5fc3bdd5a35fc45a8a18fa986.pdf