ORIGINAL_ARTICLE
احصا شاخص ها و مولفه های ارزیابی وضعیت موجود مدیریت راهبردی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
جمهوری اسلامی ایران بهمثابه یک نظام حکومتی با محوریت مردمسالاری دینی، ایدهآلهایی را در فضای جهانی مطرح نموده و انتظاراتی را برانگیخته است؛ برای مشخص شدن میزان تحقق آنها، شناخت وضعیت موجود از طریق احصاء شاخصهای مناسب و دقیق، الزامی میباشد. بدینمنظور پژوهش حاضر با هدف تبیین و احصاء شاخصها ومولفههای ارزیابی وضعیت موجود مدیریت راهبردی فرهنگی به رشته تحریر درآمده است. پژوهش حاضردر حوزة مبانی، توسعهای و در حوزة شاخصها، کاربردی است. با توجه به وجود هر دو نوع دادههای کمّی و کیفی، روش این پژوهش کمّی و کیفی میباشد. ابزارگردآوری اطلاعات شامل فیشبرداری از اسناد و اطلاعات و مصاحبه و پرسشنامهی محققساخته بوده و جهت تحلیل دادهها از روش کیو استفاده شده است. بر اساس اطلاعات بهدستآمده، از بین 100 شاخص شناسایی شده و با اخذ نظرات خبرگان 47 شاخص احصاء و از این تعداد، 21 شاخص مورد تایید نهایی و سنجش قرار گرفت وسپس برمبنای روش استقرا، شاخصهای همسو در یک دسته مولفه قرار داده شدند
https://issk.sndu.ac.ir/article_358_f4eae0e1f0bd20b446c76f6ed94fa1a1.pdf
2018-12-22
7
28
شاخص
مدیریت فرهنگی
مدیریت راهبردی فرهنگی
احمد
سلمانی
1
عضو هیاتعلمی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
AUTHOR
احسانالله
حجتی
e.a.hojjati@gmail.com
2
دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و نویسنده مسئول
AUTHOR
محمدرضا
رضایی
rezaeei.mr@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
- امام خمینی (ره) (1383). صحیفه نور، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
2
- مجموعه بیانات حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی)، قابل دسترسی در سایت:
3
www.khamenei.ir
4
- آیینی، محمدعلی (1390). تحلیل کلان وضعیت فرهنگی کشور، تهران: مرکز مطالعات راهبردی.
5
- امانی، مهدی و همکاران (1354). لغتنامه جمعیتشناسی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
6
- بازرگان، عباس؛ سرمد، زهره؛ حجازی، الهه (1384). روشهای تحقق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگاه.
7
- باقری، ناصر (1385). بررسی و شناخت عناصر اصلی نظام فرهنگی کشور و مطالعات تطبیقی نظامهای فرهنگی کشورهای هدف، تهران: شورای عالی انقلاب فرهنگی.
8
- باقری، محمدحسین (1389). ویژگیهای صحیفه سجادیه، تهران: مرکز مطالعات و پژوهشهای فرهنگی حوزه.
9
- بنیانیان، حسن (1386). «مهندسی فرهنگی از نظر تا عمل در جامعه ایران»، فصلنامه سوره مهر، سال دوم، شماره 3.
10
- تمنا، سعید (1387). جمعیتشناسی، چاپ پنجم، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
11
- حقیقی کفاش؛ اسماعیلی، مهدی؛ اکبری، محمدرضا، اکبری (1391). ارزیابی عملکرد در سازمانهای فرهنگی، چاپ اول، تهران: انتشارات امیرکبیر.
12
- خلیلیشورینی، سیاوش (1386). روشهای تحقیق در علوم انسانی، یادواره کتاب، چاپ پنجم، تهران: سمت.
13
- خنیفر، حسین (1388). «روشهای پژوهش»، فصلنامه پرسمان، شماره 76.
14
- شورای عالی انقلاب فرهنگی (1371). جایگاه دین و اخلاق در برنامهریزی فرهنگی، تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
15
- شورای عالی انقلاب فرهنگی (1385). الگوهای طبقهبندی موضوعات نقشه مهندسی فرهنگی کشور، تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
16
- شورای عالی انقلاب فرهنگی (1385). بررسی وضعیت و ارائه راهکارهای ساماندهی فعالیتهای فرهنگی کشور، تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
17
- شورای عالی انقلاب فرهنگی (1385). چالشهای برنامهریزی فرهنگی کشور در ایران، تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
18
- شورای عالی انقلاب فرهنگی (1388). نظامنامهی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
19
- شورای عالی انقلاب فرهنگی (1392). مصوبه نقشه مهندسی فرهنگی کشور، تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
20
- شهدادی، هرمز (1367). کاربرد شاخصهای اجتماعی- اقتصادی در برنامهریزی توسعه، چاپ اول، تهران: وزارت برنامه و بودجه: مرکز مدارک اقتصادی – اجتماعی.
21
- صالحیامیری، رضا؛ محمدی، سعید (1389). دیپلماسی فرهنگی، چاپ اول، تهران: انتشارات ققنوس.
22
- طبرسا، غلامعلی (1382). تبیین شاخصهای فرهنگی (شاخصهای بخش هنر)، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
23
- فوزی، یحیی؛ بصیرنیا، غلامرضا (1386). «مبانی دو رویکرد سلبی و ایجابی مهندسی فرهنگی در ایران پس از انقلاب اسلامی»، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، سال سوم، شماره چهارم.
24
- کریمی، غلامرضا (1392). راهبردهای فعالیتهای مهندسی فرهنگی ایران در جهان اسلام، تهران: پژوهشکده ارتباطات فرهنگی.
25
- ناظمیاردکانی، مهدی (1391). مهندسی فرهنگی نظام مدیریت راهبردی فرهنگی کشور، تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
26
- ناظمیاردکانی، مهدی (1388). «صنایع فرهنگی و الزامات آن»، کتاب ماه علوم اجتماعی، سال پنجم، شماره 23.
27
- ناظمیاردکانی، مهدی (1391). نظام مدیریت راهبردی فرهنگی کشور، تهران: انتشارات شورای عالی انقلاب فرهنگی.
28
- نائینی، محمدعلی (1391). در آمدی بر مدیریت فرهنگی، تهران: نشر ساقی.
29
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویتبندی عوامل راهبردی مؤثر بر آمایش سرزمینی از منظر امنیت ملی (مورد مطالعه: منطقه جنوبشرق ایران)
امنیت بنیادیترین نیاز هر جامعه و مهمترین عامل دوام زندگی اجتماعی است. آمایش سرزمینی به تنظیم رابطۀ میان انسان، فضا و فعالیتهای انسان در فضا بهمنظور بهرهبرداری منطقی از تمانی امکانات، علم و تجربه در طول زمان برای نیل به اهداف و راهبردیهای ملی میپردازد. جنوبشرق جمهوری اسلامی ایران به لحاظ جایگاه نظامی میتواند در اتخاذ استراتژیهای امنیت ملی و منطقهای نقش ویژهای ایفا نماید و آن را از توان و قابلیت تحرک میاناقیانوسی در فعالیتهای نظامی، تجاری، علمی و اقتصادی برخوردار نماید. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی عوامل راهبردی مؤثر بر آمایش سرزمینی منطقه جنوبشرق ایران از منظر امنیت ملی است. جامعه آماری شامل مسئولین و مقامات لشکری و کشوری متولی آمایش و امنیت به تعداد 250 نفر میباشند که به روش نمونهگیری تصادفی طبقاتی انتخاب شدند. نوع پژوهش، کاربردی و روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است. نتایج تجزیهوتحلیل آماری در رتبهبندی حاصل از آزمون فریدمن نشانگر تأثیر عوامل زیر بهعنوان عوامل راهبردی مؤثر بر امنیت منطقه جنوبشرق ایران است:
مدیریت سرزمین با میانگین رتبه 4، فعالیتهای اقتصادی (سطح رفاه عمومی) با میانگین رتبه 2.73، انسان (جمعیت) با میانگین رتبه 2.27 و فضا با میانگین رتبه 1.
https://issk.sndu.ac.ir/article_359_db7df9067cc656be6a1545af2494bf4f.pdf
2018-12-22
29
55
عوامل راهبردی
آمایش سرزمینی
امنیت ملی
جنوبشرق ایران
داود
آقامحمدی
mohamad22b@gmail.com
1
دانشیار دانشگاه دافوس آجا
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
الف) منابع فارسی
2
- چوخاچیزادهمقدم، محمد باقر (1381). آمایش و دفاع سرزمین، مجموعه مقالات همایش آمایش و دفاع سرزمین، تهران: دانشگاه امام حسین (ع).
3
- حشمتزاده، محمدباقر (1381). جزوه درسی شناخت محیط ملی (اجتماعی- فرهنگی)، تهران: دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی.
4
- حیدری، عبدالمجید (1383). جغرافیای نظامی، تهران: انتشارات دوره عالی جنگ .
5
- خنیفر، حسین (1389). درآمدی بر مفهوم آمایش سرزمین و کاربردهای آن در ایران، فصلنامه آمایش سرزمین، شماره دوم، دوره 2.
6
- ربیعی، علی (1384). تعامل توسعهیافتگی و امنیت ملی در کشورهای جهان سوم با تأکید بر کشورهای منتخب، رساله دکتری، تهران: دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی.
7
- رنجبری، کمال (1385). عوامل محیطی اثرگذار بر آمایش سرزمین در استان گیلان، مجموعه مقالات همایش آمایش سرزمین، جایگاه خزر و چشمانداز توسعه گیلان، انزلی: انجمن ژئوپلیتیک ایران.
8
- سائق، یزید (1377). امنیت در کشورهای در حال توسعه، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
9
- صباغ کرمانی، مجید (1380). اقتصاد منطقهای، تهران: سمت.
10
- طحانی، غلامرضا (1393). بررسی نقش آمایش سرزمین در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی.
11
- عندلیب، علیرضا؛ مطوف، شریف (1388). «توسعه و امنیت در آمایش مناطق مرزی ایران»، فصلنامه باغ نظر، سال ششم، شماره 12، صص 76 – 57.
12
- کاستل، مانویل (1380). ظهور جامعه شبکهای محور (عصر اطلاعات)، ترجمه احمد علیقلیان و افشین خاکبار، تهران: انتشارات طرح نو.
13
- کالینز، جان ام. (1383). جغرافیای نظامی، جلد اول، تهران: دانشگاه امام حسین (ع).
14
- مایکل، پاسیون (1387). «جغرافیای کاربردی» ترجمه رسول صمدزاده، فصلنامه آموزش جغرافیا، شماره 82.
15
- مبینی دهکردی، رحیم؛ آقامحمدی، داود (1390). فرایندبرنامه ریزی راهبردی آمایش منطقهای از منظر امنیت ملی، تهران: دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی.
16
- مجتهدزاده، پیروز (1379). ایدههای ژئوپلتیک و واقعیتهای ایرانی، تهران: انتشارات شیراز.
17
- مطالعه گروهی داعا (1385). تدوین راهبرد آمایش سرزمین در منطقه جنوبشرق ایران از منظر امنیت ملی، تهران: دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی.
18
- معین، محمد (1371). تهران: اتشارات امیرکبیر.
19
ب) منابع انگلیسی
20
- Mondel,R. (1994). The Changing Face Of National Security. Green Wood Press. London.UK
21
- Namara,R.S.MC. (1968). The Essence Of Security. New york. Harper & Rom.
22
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی نظام گمرکی مطلوب ایران مبتنیبر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی (با تاکید بر بهبود محیط کسبوکار)
امروزه با توجه به شرایط داخلی و بینالمللی جمهوری اسلامی ایران از جمله تحریم اقتصادی و اقتصاد مقاومتی، ضرورت تحول در نظام گمرکی بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. در پژوهش حاضر بهمنظور دستیابی به نظام گمرکی مبتنیبر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی (با تاکید بر بهبود محیط کسبوکار) اقدام به آسیبشناسی وضع موجود نظام گمرکی جمهوری اسلامی ایران، شناسایی عوامل شکلدهنده نظام گمرکی مطلوب و تبیین نحوه ارتباط اجزای نظام گمرکی مطلوب شده است. پژوهش حاضر با استفاده از روشهای کمی و کیفی (آمیخته) انجام شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، تاثیر دروندادهای نظام گمرکی مطلوب و بروندادهای نظام گمرکی مطلوب با در نظر گرفتن نقش تعدیلگری متغیر عوامل محیطی به ترتیب بر «فرایندها» و «پیامدها و دستاوردها»ی نظام گمرکی مطلوب، تاثیرگذار است. اما فرایندهای نظام گمرکی مطلوب با در نظر گرفتن نقش تعدیلگری عوامل محیطی بر بروندادهای نظام گمرکی مطلوب تاثیرگذار نمیباشد
https://issk.sndu.ac.ir/article_360_fae0f817fc8a057fbe7b430190af92f9.pdf
2018-12-22
57
82
نظام گمرکی
اقتصاد مقاومتی
محیط کسبوکار
فرهاد
رهبر
1
استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
AUTHOR
الیاس
نادران
2
دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
AUTHOR
سیدکاظم
سامدلیری
3
دانشیار دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
AUTHOR
یحیی
آلاسحاق
4
دکتری مدیریت راهبردی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
AUTHOR
علیرضا
مقدسی
5
دکتری مدیریت راهبردی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
AUTHOR
مجتبی
نادری
naderymm@gmail.com
6
دکتری مدیریت راهبردی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی و نویسنده مسئول
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
- حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی)، مجموعه بیانات، قابل دسترسی در سایت:
2
www.khamenei.ir
3
- آلاسحاق، یحیی؛ دهقان، نبیاله؛ دانشجعفری، داود؛ نادران، الیاس؛ مقدسی، علیرضا (1396). «ارائه الگوی راهبردی اداره امور بازرگانی و تجارت خارجی براساس گفتمان ولایت فقیه حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی)، قانون اساسی و تجارب نظام ج.ا.ا»، فصلنامه مطالعات بینرشتهای دانش راهبردی، سال هفتم، شماره 27، صص 70-30.
4
- امینی، علیرضا (1393). «ارزیابی و تحلیل محیط کسبوکار اقتصاد ایران»، مجله اقتصادی، شمارههای 1 و 2، صص 60 -27.
5
- بنایی، رضا (1386). آشنایی با مقررات گمرکی و ترخیص کالا، چاپ هفتم، تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
6
- تفضلی، فریدون؛ هژبر کیانی، کامبیز؛ غلامی، الهام؛ نوبخت، جواد (1395). بررسی وضعیت عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران از منظر حکمرانی خوب، تهران: انتشارات گمرک جمهوری اسلامی ایران.
7
- حسینی، میرزاحسن (1391). مدیریت صادرات و واردات، چاپ چهارم، تهران: دانشگاه پیام نور.
8
- رضاییپور، محمد (1391). «موانع بهبود شاخص تجارت فرامرزی در ایران»، مجله اقتصادی، شماره 1، صص 168 – 159.
9
- عسگری، منصور (1388). بررسی و پیشنهاد تعرفه مناسب بر ای محصولات معدنی و صنایع معدنی ایران با عنایت به درجه باز بودن فضای کسبوکار کشور، تهران: مؤسسه مطالعات و پژو هشهای بازرگانی.
10
- قورچیان، نادرقلی؛ کرباسیان، مسعود (1386). «بررسی نظام مدیریت سازمان گمرکهای جهان در قرن بیست و یکم بهمنظور ارائه مدل مناسب در کشور»، فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی، شماره 25، صص 74 – 47.
11
- کرباسیان، مسعود (1394). تعالی سازمانی (مطالعه موردی گمرک)، تهران: نشر چشمه.
12
- کریمیتکانلو، زهرا؛ صادقی، سیدکمال؛ ستاری، مریم (1393). «مطالعه عوامل تأثیرگذار بر فضای کسبوکار در ایران»، مجله اقتصادی، شمارههای 1 و 2، صص 26 – 5.
13
- معمارنژاد عباس؛ شیری، بهزاد؛ کاخکی، حسین (1392). «نظام گمرکی و ضرورتهای تحول آن: مبانی، برنامهها و اقدامات انجام شده»، فصلنامه سیاستهای مالی و اقتصادی، سال یکم، شماره 2، صص 142 – 121.
14
- میدری، احمد (1376). توصیهها و رهنمودهایی برای کارایی تجاری، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد، تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
15
- یوسفی، محمد (1395). برنامههای مدرن گمرک در قرن 21، تهران: گمرک جمهوری اسلامی ایران.
16
ORIGINAL_ARTICLE
توسعه قدرت دریایی، زیربنای اقتصاد دفاع
جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از 2 هزار کیلومتر مرز آبی در دریای خزر، خلیجفارس و دریای عمان بهعنوان یک کشور دریایی در منطقه حضور دارد. برخورداری از نعمت دریا و سواحل مناسب دریایی نقش مهمی در ارتقاء جایگاه دفاعی، امنیتی و توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور در سطح منطقه و بینالملل دارد. میزان اهمیت دریاها در طول تاریخ متفاوت بوده و با پیشرفتهای روزافزون در حوزهی فناوری و تغییر الگوهای سیاست جهانی دستخوش تغییر شده است. امروزه دریا و قدرت دریایی علاوهبر اهمیت اقتصادی، دارای اهمیت نظامی، سیاسی و ژئوپلیتیکی است و وجود قدرت دریایی از جمله نکات قابلتوجه در مباحث ژئوپلیتیکی و راهبردی میباشد. این مسئله تا آنجا اهمیت دارد که بسیاری از نظریهپردازان ژئوپلیتیکی و راهبردی معتقدند بدون وجود دریا و قدرت دریایی هر کشوری به سرعت به نقطه تمایل برای تسلط دیگران تبدیل خواهدشد. توسعه قدرت دریایی کشور علیرغم برخورداری از ظرفیتهای بالقوه در آن، همچنان مورد غفلت مسئولین واقع شده است. پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی بوده که محققین قصد دارند با هدف ایجاد بسترهای اقتصاد دفاع و بهتبع آن اقتصاد کلان کشور، راهبردهای توسعه قدرت دریایی کشور را ارائه دهند.
https://issk.sndu.ac.ir/article_361_47e390a1d5ce32782ce5284f9032e90e.pdf
2018-12-22
83
105
قدرت دریایی
اقتصاد دفاع
توسعه
اقتصاد دریامحور
علیرضا
عالی پور
alipoor.alireza@yahoo.com
1
دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر
AUTHOR
غلامرضا
طحانی
2
عضو هیئتعلمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
الف) منابع فارسی
2
- بیانات حضرت امام خامنهای (مدظلهالعالی)، قابل دسترسی در سایت:
3
www.khamenei.ir
4
- اخگر، علیاکبر (1391). نقش قدرت دریایی در اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران، تهران: اولین همایش ملی توسعه مکران.
5
- بحیرایی، مجتبی (1396). «گزارش اختصاصی از اولین نمایشگاه صنایع دریایی در منطقه آزاد انزلی»، ماهنامه بندر و دریا، سال سوم، شماره چهارم.
6
- عالیپور، علیرضا؛ حکیمی، خرداد (1394). نگرشی نوین به تربیت و آموزش در دانشگاه علوم دریایی، نوشهر: انتشارات دانشگاه علوم دریایی.
7
- مهشواری شهین (1378). توسعه پایدار و مدیریت دولتی در هند، تهران: مجموعه نهم از انتشارت مرکز آموزش مدیریت دولتی.
8
ب) منابع انگلیسی
9
- Hsieh, Hsiu- Fang. & Shanon, Sara E. (2005). “Three Approaches to Content Analysis”, Qualitativr Health Research, 15(9): PP 112-131.
10
- Yvonne, E. D. (2001). A synthesis technique for grounded theory data analysis. Journal of Advanced Nursing, 654-663.
11
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه الگوی مناسب صندوق ثروت ملی ایران با تاکید بر مقاومسازی اقتصاد
اقتصاد ایران به دلیل وابستگی به نفت، علاوهبر مشکلات متداول ناشی از وابستگی به درآمدهای نفتی با چالشها و تهدیدات مختلفی در غالب تحریمهای هوشمند مواجه است. به همین دلیل در بندهای 12 و 13 اقتصاد سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بر افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیبپذیری اقتصاد کشور و مقابله با ضربهپذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز تاکید شده است. از سوی دیگر در بند 18 این سیاستها نیز بر نقش صندوق توسعه ملی از طریق افزایش سالانه سهم صندوق از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز به دنبال کاهش و در نهایت قطع وابستگی بودجه به نفت تاکید شده است. از طرفی مدیریت کنونی درآمدهای نفتی که در برنامههای سوم تا ششم طراحی و به اجرا درآمده، نشان میدهد که امکان مقابله با این آسیبپذیری و تابآوری اقتصاد محقق نشده است. از اینرو در پژوهش حاضر به دنبال آن است تا بتواند ضمن کمک به بهبود اقتصاد و کاهش اثرات منفی وابستگی به درآمدهای نفتی، زمینه کاهش آسیبپذیری اقتصاد از تکانههای برونزا و در نهایت افزایش قدرت دفاع و تابآوری اقتصاد کشور را فراهم آورد.
https://issk.sndu.ac.ir/article_362_3f8d8b86613c53766e4decc60e110390.pdf
2018-12-22
107
131
صندوق ثروت ملی
تابآوری اقتصاد
اقتصاد مقاومتی
مدیریت درآمدهای نفتی
علی حسین
نبیزاده
nbtek@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محمدرضا
فرزین
b_farzin@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی ونویسنده مسئول
AUTHOR
احسان
خاندوزی
3
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
الف) منابع فارسی
2
- بهبودی، داود (1387). «نقش حساب ذخیره ارزی در ثبات درآمدهای دولت در قالب مدل تعادل عمومی محاسبهپذیر»، فصلنامه تحقیقات اقتصادی، شماره 82، صص 52-23.
3
- پناهینژاد، سعیده؛ شفیعی، سعیده (1392). مدیریت کارآمد درآمدهای نفتی و نقش صندوق توسعة ملی، طرح پژوهشی، تهران: موسسه مطالعات بینالمللی انرژی.
4
- حسینی، سیدمهدی؛ باستانی، علیرضا (1391). صندوقهای ثروت ملی موفق (الگوها و رفتارها)؛ آموزههایی برای صندوق توسعه ملی جمهوری اسلامی ایران، مجموعه مقالات اولین همایش ثروت ملی، توسعه پایدار، صندوق توسعه ملی، تهران.
5
- حقیقی، ایمان؛ آقانظری، حسن؛ شرزهای، غلامعلی (1392). «تحلیل تعادل عمومی پویا از اثرات قاعده بقای ثروت طبیعی در بهرهبرداری از درآمد نفت و گاز»، مجله تحقیقات مدل سازی اقتصادی، سال چهارم، شماره 11، صص 76-49.
6
- رحمانی، تیمور؛ گلستانی، ماندانا (1389). «تحلیلی از نفرین منابع نفتی و رانتجویی بر توزیع درآمد در کشورهای منتخب نفتخیز»، مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 89، صص 86-57.
7
- رمضانزاده، گلروز؛ مومنی، فرشاد (1392). «پدیده کوتهنگری در اقتصادهای نفتی با سرمایه ناکافی»، پژوهشنامه اقتصادی، سال سیزدهم، شماره 51، صص 52-19.
8
- مومنی، فرشاد؛ صمدیان، فرزانه (1392). «تاثیر کیفیت نهادی بر سازوکارهای تبدیل موهبت به نفرین منابع نفتی (مطالعه موردی ایران)»، مجله اقتصادی، دوره 13، شماره 3، صص 62-17.
9
ب) منابع انگلیسی
10
Cordon, W.M. (1984). Booming sector and Dutch disease economics: survey and consolidation, Oxford Economic Papers, 36, 359-380.
11
Dabla-Norris, E., J. Brumby, A. Kyobe, Z. Mills and C. Papageorgiou (2011). Investing in public investment: an index of public investment efficiency, Working Paper 11/37, International Monetary Fund, Washington, D.C.
12
Daniel, J.A. (2001). Hedging government oil price risk, International Monetary Fund, Working Paper WP 01/185, Washington, D.C.
13
Durdu, C., E. Mendoza and M. Terrones (2009). Precautionary demand for foreign assets in sudden stop economies: an assessment of the new mercantilism, Journal of Development Economics, 89, 194-209.
14
Federico, G., J.A. Daniel and B. Bingham (2001). Domestic petroleum price smoothing in developing and transition economies, Working Paper WP/01/75, International Monetary Fund, Washington, D.C.
15
Ghosh, A.R. and J.D. Ostry (1997). Macroeconomic uncertainty, precautionary savings, and the current account, Journal of Monetary Economics, 40, 1, 121-139.
16
Gourinchas, P.-O. and O. Jeanne (2007). Capital flows to developing countries: the allocation puzzle, Working Paper 13602, NBER, Cambridge, Mass.
17
Hamilton, J.D. (2009). Understanding crude oil prices, Energy Journal, 30, 2, 179-206.
18
Kimball, M.S. (1990). Precautionary saving in the small and in the large, Econometrica, 58, 53-73.
19
Larson, D.F., P. Varangis and N. Yabuki (1998). Commodity risk management and development, Policy Research Working Paper WPS 1963, World Bank, Washington, D.C.
20
Lehavari, D. and T.N. Srinivasan (1969). Optimal savings under uncertainty, Review of Economic Studies, 36, 153-163.
21
Norwegian Ministry of Petroleum and Energy (2009) The Norwegian Petroleum Sector: FACTS.
22
Pindyck, R.S. (1980). Uncertainty and exhaustible resource markets, Journal of Political Economy, 88, 6, 1203-1225.
23
Pindyck, R.S. (1981). The optimal production of an exhaustible resource when price is exogenous and stochastic, Scandinavian Journal of Economics, 83, 2, 277-288.
24
Ploeg, F. van der (2010). Aggressive oil extraction and precautionary saving: coping with volatility, Journal of Public Economics, 94, 5-6, 421-433.
25
Ploeg, F. van der (2011). Natural resources: curse or blessing? Journal of Economic Literature, 49, 2, 366-420.
26
Ploeg, F. van der (2012). Bottlenecks in ramping up public investment, International Tax and Public Finance, forthcoming.
27
Ploeg, F. van der and A.J. Venables (2012). Natural resource wealth: the challenge of managing a windfall, Annual Review of Economics, 4.
28
Ploeg, F. van der and S. Poelhekke (2009). Volatility and the natural resource curse, Oxford Economic Papers, 61, 727-760.
29
Ploeg, F. van der and S. Poelhekke (2010). The pungent smell of “red herrings”: subsoil assets, rents, volatility, and the resource curse, Journal of Environmental Economics and Management, 60, 1, 44-55.
30
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگوی فرهنگ سیاسی مطلوب در مدیریت راهبردی فرهنگی کشور
«فرهنگ سیاسی مطلوب» در نظام راهبردی فرهنگی کشور، در تلاقی با دیگر اندیشههای راهبردی بوده و همواره گویای رویکردهای معرفتشناختی کنشگران سیاسی، دولتمردان و نیروهای اجتماعی است. در این عرصه، دغدغه منافع ملی، رفتار سازنده و همسازی بین کنشگران سیاسی مورد تأکید است. با نظر به تفاوت نگرش و رویکردهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی درون نظام، پیروی از نگرش واحد متصور نیست. از سوی دیگر قرار گرفتن جامعه در طیف ناهمسازی (منازعه) نیز موجب اختلاف شده و سرمایه اجتماعی نظام را دچار چالش مینماید. با عنایت به موارد فوق و مدنظر قرار دادن این نکته که با تغییر نظامهای سیاسی گذشته (قاجار، پهلوی اول و دوم) و استقرار جمهوری اسلامی، جامعه ایران هنوز شاهد برخی رفتارهای ناهمسازانه و اختلاف برانگیز در سطوح ملی و راهبردی میباشد؛ پژوهش حاضر با هدف «طراحی الگوی فرهنگ سیاسی مطلوب در مدیریت راهبردی فرهنگی کشور» به رشته تحریر درآمده است. در پژوهش حاضر از روش تحقیق اسنادی، پرسشنامه و مصاحبه با چهل نفر از صاحبنظران خبره بهره گرفته شده است. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیک تحلیل ساختار عاملی استفاده گردید که نتیجه آن ارائه «مدل مفهومی فرهنگ سیاسی مطلوب» مشتمل بر پنج عامل، سیزده مؤلفه و بیستوچهار شاخص میباشد.
https://issk.sndu.ac.ir/article_363_ab07038c9adf99d80128dbc1b7491c8a.pdf
2018-12-22
133
157
مدیریت راهبردی
فرهنگ
فرهنگ سیاسی مطلوب
مهدی
ناظمی اردکانی
mnazemi32@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه جامع امام حسین(علیهالسلام) و نویسنده مسئول
AUTHOR
علیرضا
زرگر
2
دانشآموخته دکتری رشته مهندسی سیستمهای فرهنگی دانشگاه جامع امام حسین(علیهالسلام)
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
الف) منابع فارسی
2
- آشوری، داریوش (1389). تعریفها و مفهوم فرهنگ، چاپ چهارم، تهران: نشر آگه.
3
- ایراننژاد، علیرضا (1385). تدوین مبانی و مفروضات اساسی فرهنگ کشور، تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
4
- بشیریه، حسین (1380). موانع توسعه سیاسی در ایران، تهران: نشر گام نو.
5
- بشیریه، حسین (1392). جامعهشناسی سیاسی، نقش نیروهای اجتماعی در زندگی سیاسی، چاپ بیستویکم، تهران: نشر نی.
6
- تبریزنیا، حسین (1371). علل ناپایداری احزاب سیاسی در ایران، تهران: مرکز نشر بینالملل.
7
- توحیدفام، محمد (1381). موانع توسعه فرهنگی در ایران، چاپ اول، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
8
- جعفرپور کلوری، رشید (1389). فرهنگ سیاسی در ایران، چاپ اول، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
9
- جمعی از نویسندگان (بی تا). فرهنگ فلسفه و علوم اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
10
- چلبی، مسعود (1389). جامعهشناسی نظم، چاپ پنجم، تهران: نشر نی.
11
- رضائیان، علی (1379). مبانی سازمان و مدیریت، چاپ اول، تهران: سمت.
12
- روشه، گی (1379). کنش اجتماعی، ترجمه هما زنجانیزاده، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
13
- سریعالقلم، محمود (1389). فرهنگ سیاسی ایران، چاپ اول، تهران: نشر فرزان.
14
- سمیح، فارسون؛ مشایخی، مهرداد (1387). فرهنگ سیاسی، ترجمه معصومه خالقی، چاپ دوم، تهران: انتشارات مرکز بازشناسی اسلام و ایران.
15
- سورین، ورنر؛ تانکارد، جیمز (1386). نظریههای ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
16
- شایانمهر، علیرضا (1377). دایرةالمعارف تطبیقی علوم اجتماعی، چاپ اول، تهران: نشر کیهان.
17
- صالحیامیری، سید رضا (1386). مفاهیم و نظریههای فرهنگی، چاپ اول، تهران: انتشارات ققنوس.
18
- عالم، عبدالرحمن (1391). بنیادهای علم سیاست، چاپ بیستوچهارم، تهران: نشرنی.
19
- علاقهبند، علی (1386). مدیریت عمومی (ویراست دوم)، چاپ شانزدهم، تهران: نشر روان.
20
- عمید، حسن (1391). فرهنگ فارسی عمید، جلد دوم، چاپ سیویکم، تهران: انتشارات امیر کبیر.
21
- فراستخواه، مقصود (1394). ما ایرانیان: زمینه کاوی تاریخی و اجتماعی خلقیات ایرانی، چاپ اول، تهران: نشر نی.
22
- کینز، تام و همکاران (1379). طرحریزی واحدهای صنعتی، ترجمه رضا زنجیرانی فراهانی، چاپ اول، تهران: ترمه.
23
- گیدنز، آنتونی (1389). جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، چاپ بیستوپنجم، تهران: نشر نی.
24
- لینزوسکی، جورج (1353). رقابت روسیه و غرب در ایران، ترجمه اسماعیل رائین، تهران: نشر جاویدان.
25
- مصلینژاد، عباس (1386). فرهنگ سیاسی در ایران، چاپ اول، تهران: نشر فرهنگ صبا.
26
- مندارس، هانری (1349). مبانی جامعهشناسی، ترجمه باقر پرهام، تهران: انتشارات امیر کبیر.
27
- نیکگهر، عبدالحسین (1387). مبانی جامعه شناسی، چاپ دوم، تهران: انتشارات توتیا.
28
ب) منابع انگلیسی
29
- Almond, Gabriel A. & Verba, S. (1968). Principal investigators, The Five Natin Study, Ann Arbor, MI: Michigan University.
30
- Almond, Gabriel A. & Verba, Sidney. (1989). "The Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations". Princeton, N .J: Princeton University Press.
31
- Zonis, M. (1971). "The Political Elite of iran", Princeton: Princeton University Press.
32
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش و تاثیر فرهنگ سازمانی بر اقتصاد مقاومتی (مطالعه موردی: ستاد یک وزارتخانه دولتی)
اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که مقاوم است؛ با تحریکات جهانی، با تکانههای جهانی، با سیاستهای امریکا و غیرامریکا زیرورو نمیشود؛ اقتصادی است متکی به مردم. بنابراین یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی برخورداری از حمایت فرهنگ حاکم بر سازمان و جامعه است. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش و تاثیر فرهنگ سازمانی بر اقتصاد مقاومتی در ستاد یک وزارتخانه دولتی به رشته تحریر درآمده است و سعی میکند به این سوال پاسخ دهد که فرهنگ سازمانی چه تاثیری بر اقتصاد مقاومتی دارد؟ به این منظور با بهرهگیری از روش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی با استفاده از یک پرسشنامه محققساخته متشکل از 50 سوال که پایایی آن توسط نرمافزار SPSS 92/0 محاسبه شد و تعداد 100 نفر بهعنوان جامعهآماری شناسایی و بر اساس جدول مورگان، نمونه آماری 80 نفر انتخاب گردیدند که به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. در این تحقیق مولفههای فرهنگ سازمانی در شش بُعد مشارکت سازمانی، انعطافپذیری سازمانی، رسالت و ماموریت سازمانی، سازگاری سازمانی، انطباقپذیری سازمانی، نوآوری و خلاقیت و فرهنگ جهادی و مولفههای اقتصاد مقاومتی در پنج بُعد دستهبندی گردیدند. پس از انجام محاسبات و تجزیهوتحلیل دادهها مشخص گردید که میزان تاثیر فرهنگ سازمانی بر حمایت از تولید ملی (99 درصد)؛ مصرف کالای داخلی (67 درصد)؛ مدیریت مصرف و اصلاح الگوی آن (96 درصد)؛ بهرهوری (95 درصد) و درونزایی (96 درصد) میباشد
https://issk.sndu.ac.ir/article_364_b0dc10d7cb3f5187e4d8d45401c87f61.pdf
2018-12-22
159
181
فرهنگ سازمانی
اقتصاد مقاومتی
ستاد وزارتخانه
حسین
دهقانیپوده
1
دانشیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر
AUTHOR
امین
پاشایی هولاسو
pashaeiamin@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری رشته مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و نویسنده مسئول
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
الف) منابع فارسی
2
- آشوری، داریوش (1375). تعریفها و مفهوم فرهنگ، تهران: انتشارات مرکز فرهنگی آسیا.
3
- افراسیابی، عبدالرسول (1397). «بررسی عوامل موثر بر تقویت سرمایه اجتماعی در راستای اقتصاد مقاومتی»، نشریه مدیریت فردا، سال هفدهم، صص 56-35.
4
- بردبار، غلامرضا و منصوری، حسین و جمالی، رضا (1389). «بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی در صنعت بیمه»، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیستودوم، شماره 4.
5
- حجازی، سعید (1391). «شناسایی مولفههای فرهنگ و مدیریت جهادی با روش فراترکیب»، تهران: اولین همایش علمی فرهنگ و مدیریت جهادی.
6
- دهقانیپوده، حسین؛ پاشایی هولاسو، امین (1395). «تاثیر فرهنگ سازمانی بر ظرفیتها و محرکهای نوآوری دفاعی»، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، سال سوم، شماره 27.
7
- رابینز، استیفن پی (1385). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریهها و کاربردها، ترجمه: علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
8
- رستمی، فرزاد؛ بهرامیپور، فرشته (1397). «بررسی ماهیت اقتصاد مقاومتی و نظریههای توسعه اقتصادی»، مجله اقتصادی، شمارههای 1 و 2، صص 116-95.
9
- رشید، غلامعلی و پاشایی هولاسو، امین (1392). « ارائه مدلی مبتنی بر مدیریت دانش جهت ترویج فرهنگ دفاع مقدس»، دو پاسداری فرهنگی، سال دوم، شماره 6.
10
- روحانی، ابوالفضل؛ کرامتی، عباس؛ آبادی، امیرمهدی (1396). «کارآفرینی سازمانی و نقش آن در اقتصاد مقاومتی با استفاده از روش تحلیل عاملی و معادلات ساختاری»، فصلنامه راهبرد توسعه، شماره 52، صص 243-219.
11
- سن، جیمز؛ لادون، کنت (1382). سیستمهای اطلاعاتی در مدیریت با کاربردهای تجارت الکترونیک و اینترنت، ترجمه محمد راد، تهران: نگاه دانش.
12
- شاین، ادگار (1383). مدیریت فرهنگ سازمانی و رهبری، ترجمه: برزو فرهی بوزنجانی و شمسالدین نوری نجفی، تهران: سیمای جوان.
13
- عیسوی، سیدمحمدرضا؛ قوامی، محمود؛ معصومینیا، سیدحسن (1391). دومین نشست اقتصاد مقاومتی: سیاستها و راهکارها، تهران: پژوهشکده علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی.
14
- قربانی، مصطفی (1396). اقتصاد مقاومتی و نظریههای توسعه، قابل دسترسی در سایت: www.basirat.ir
15
- قوچانی، فرخ؛ بدریزاده، مریم (1390). «بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر استقرار سیستمهای اطلاعات»، فصلنامه چشمانداز مدیریت دولتی، شماره 7، صص 95-81.
16
- کامفیروزی، م؛ بنیادی نائینی، ع؛ موسوی لقمان، س (1392). «بررسی نقش عوامل در اقتصاد بدون نفت در الگوی اقتصاد مقاومتی»، فصلنامه اقتصاد اسلامی، سال سیزدهم، شماره 59، صص 88-59.
17
- گودرزی، اکرم؛ گمینیان، وجیهه (1381). اصول، مبانی و نظریهها جو و فرهنگ سازمانی، چاپ اول، اصفهان: جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
18
- مشبکی، اصغر (1383). مدیریت رفتار سازمانی، چاپ اول، تهران: انتشارات ترمه.
19
- مشبکی، اصغر (1385). مدیریت رفتار سازمانی (تحلیل کاربردی- ارزشی از رفتار سازمانی)، چاپ سوم، تهران: انتشارات ترمه.
20
- منوریان، عباس و قربانی، محمدحسین و شریفی، مسلم (1387). فرهنگ سازمانی با تکیه بر مدل دنیسون، چاپ اول، شیراز: انتشارات نشر دانشگاه شیراز.
21
- منوریان، عباس و قربانی، محمدحسین و شریفی، مسلم (1387). فرهنگ سازمانی با تکیه بر مدل دنیسون، چاپ اول، شیراز: نشر دانشگاهی شیراز.
22
- موسوی، میرنجف؛ پرندی، ساسان؛ قاسملو، صادق (1397). «تبیین نقش مولفههای اقتصاد مقاومتی در تحقق امنیت پایدار مناطق مرزی (مطالعه موردی: استان کرمانشاه)»، فصلنامه علوم و فنون مرزی، سال نهم، شماره 1، صص 63-33.
23
- میرفخرالدینی، سیدحیدر و فرید، داریوش و صیادی تورانلو، حسن (1388). «بکارگیری مدل EFQM در تحلیل ابعاد فرهنگ سازمانی مراکز خدمات درمانی»، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، دوره هفدهم، شماره 2.
24
- نکوییمقدم، محمود و بهزادی گودری، فرانک و کشاورز، حسن (1391). «بررسی رابطه بین انواع فرهنگهای سازمانی با مؤلفه های موفقیت سازمانی»، فصلنامه بیمارستان، سال دهم، شماره 1.
25
- هوشنگی، محسن؛ الهی، سیدمجید؛ امین افشار، زهرا؛ صدوق، سیدمحمود (1394). «بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و سبک رهبری بر پذیرش تکنولوژی و مدیریت دانش (مورد مطالعه: شرکتهای تولیدی استان قزوین)»، فصلنامه مدیریت فرهنگ سازمانی، دورۀ سیزدهم، شماره 3، صص 762-739.
26
- یلفانی، امیر؛ رضاکاظمی، فاطمه؛ مصدق، فاطمه (1395). «بررسی اثرات و پیامدهای تحریم بر سرمایهگذاری خارجی در ایران و رابطه اقتصاد مقاومتی با کاهش اثرات منفی تحریم»، ماهنامه شباک، سال دوم، شماره 2، صص 6-1.
27
ب) منابع انگلیسی
28
- Ajmal, M. M.; Koskinen, K. U. (2008). “Knowledge Transfer in Project-Based Organizations: An Organizational Culture Perspective”. Project Management Journal, 39(1), 7–15.
29
- Bohrestedt G (1983). Measurement, In P. Rossi, J. Wright, and Anderson, (Eds.), A handbook of survey research, San Diego, CA: Academy Press.
30
- Churchill Jr, G.A (1979). A paradigm for developing better measures of marketing constructs, Journal of Marketing Research; 16.
31
- Day, G (1994). The Capabilities of Market- Driven Organization, Journal of Marketing, Vol. 58.
32
- Denison, D.R (1990). Corporate Culture and Organization Effectiveness, New York: John Wiley & Sons.
33
- Jarnagin,C (2007). Creating Corporate Cultures through Mythopoetic Leadership, Organizational Dynamic, Vol. 36.
34
- Pouramen, Behzad (2001), study and Assessment of the existing organizational culture Center of the Iranian Scientific Information and Documentation, Research Project.
35
- Schein, E. (1990). “Organizational culture”. American Psychologist, 45(2), 109–119.
36
- Verkatraman N (1989). Strategic orientation of business enterprises: the construct, dimensionality and measurement, Management Science; 35.
37
- Weng, R.; Huang, C.; Tsai, W.; Chang, L.; Lee, M.; Lin, S. (2010). “Exploring the impact of mentoring functions on job satisfaction and organizational commitment of new staff nurses”. BMC Health Services Research, 10(1), 240–249.
38
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی اثر سیاست های تعرفه ای بر حجم قاچاق در ایران و ارائه راهکارهای مقابله با آن در راستای اقتصاد مقاومتی
پدیده قاچاق را میتوان از دو منظر «علل و انگیزههای وقوع» و «پیامدها» مورد بررسی قرار داد. در پژوهش حاضر به موضوع قاچاق از ابعاد علل، انگیزهها و همچنین پیامدها پرداخته شده است. همچنین ضمن ارائه روشی کاربردی برای برآورد حجم قاچاق، اثر وضع تعرفههای وارداتی بر قاچاق کالا در اقتصاد ایران به روش برآورد رگرسیونی بر روی داده های مقطعی بررسی شد. نتایج پژوهش نشان میدهند: اولاً در سال 2014 حدود 19 میلیارد دلار کالا بهصورت قاچاق به کشور وارد شده است و ثانیاً با افزایش یک واحد درصد در نرخ تعرفه واردات کالاها به کشور، حجم قاچاق بهطور متوسط بین 3 تا 6 درصد افزایش مییابد که نشاندهنده ناقص بودن سیاست اعمال نرخ تعرفه برای مقابله با قاچاق است. در پایان با توجه به نتایج به دست آمده، راهکارهای مقابله با قاچاق در دو دسته راهکارهای مبتنیبر کاهش انگیزههای اقتصادی وقوع قاچاق و راهکارهای مبتنی بر کاهش عوامل تسهیل و تشدیدکننده ارائهشد.
https://issk.sndu.ac.ir/article_365_51ff2fec1858a852d37471b46a4b6226.pdf
2018-12-22
183
212
قاچاق کالا
سیاست تجاری
نرخ تعرفه
اقتصاد مقاومتی
امنیت اقتصادی
سعید
لاریجانی
larijani.saeed@gmail.com
1
کارشناسیارشد علوم اقتصادی دانشگاه صنعتی شریف و نویسنده مسئول
AUTHOR
سیدشمس الدین
حسینی
2
عضو هیأتعلمی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
الف) منابع فارسی
2
- پژویان، جمشید؛ مداح، مجید (1385). «بررسی اقتصادی قاچاق در ایران»، پژوهشنامه اقتصادی، سال اول، شماره ششم، صص 70-43.
3
- جعفریلنگرودی، محمدجعفر (1368). ترمینولوژی حقوق، تهران: انتشارات گنج دانش.
4
- خلعتبری، فیروزه (1369). «اقتصاد زیرزمینی» ،مجله رونق، شماره 1.
5
- سیف، ا... مراد (1387). قاچاق کالا در ایران، تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
6
- گمرک جمهوری اسلامی ایران (1383). بررسی قاچاق کالا و ارائه راهکارها با تاکید بر نقش گمرک، تهران: گمرک جمهوری اسلامی ایران.
7
- مداح، مجید؛ نعمتاللّهی، سمیه (1392). «نرخ تعرفه و فرار مالیاتی در واردات ایران از شرکای مهم تجاری: در سطح دادههای ۶ رقمی، بر مبنای الگوی دادههای تلفیقی»، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، سال سوم، شماره 13، صص 142-125.
8
- یاوری، کاظم (1378). تئوری تخمین قاچاق و گراننمایی واردات، تهران: پژوهشکده اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس.
9
ب) منابع انگلیسی
10
- Bhagwati, J. (1967). Fiscal Policies, The Fajing of Foreign Trade Declarations, and the Balance of Payments1. Bulletin of the Oxford University Institute of Economics & Statistics, 29(1), 61-77.
11
- Bhagwati, J., & Hansen, B. (1973). A theoretical analysis of smuggling. The Quarterly Journal of Economics, 172-187.
12
- Bhagwati, J. N. (1981). Alternative theories of illegal trade: Economic consequences and statistical detection. Weltwirtschaftliches Archiv, 117(3), 409-427.
13
- Farzanegan, M. R. (2009). Illegal trade in the Iranian economy: Evidence from a structural model. European Journal of Political Economy, 25(4), 489-507.
14
- Fisman, R., & Wei, S. J. (2004). Tax rates and tax evasion: Evidence from" missing imports" in China. Journal of political Economy, 112(2), 471.
15
- Fisman, R., & Wei, S. J. (2007). The smuggling of art, and the art of smuggling: Uncovering the illicit trade in cultural property and antiques (No. w13446). National Bureau of Economic Research.
16
- Rauch, J. E. (1999). Networks versus markets in international trade. Journal of international Economics, 48(1), 7-35.
17
- Wooldridge, J. M. (2013). Introductory Econometrics: A Modern Approach.
18
- Yitzhaki, S. (1974). Income tax evasion: A theoretical analysis. Journal of public economics, 3(2), 201-202.
19