%0 Journal Article %T شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری بر اساس الگوی ترکیبی قابلیت‌های پویا و کارآفرینی راهبردی %J مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی %I دانشگاه عالی دفاع ملی ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی %Z 2588-7467 %A سیدکلالی, نادر %A حیدری, الهام %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 5 %N 17 %P 227-256 %! شناسایی عوامل مؤثر بر نوآوری بر اساس الگوی ترکیبی قابلیت‌های پویا و کارآفرینی راهبردی %K کارآفرینی راهبردی %K قابلیت پویا %K نوآوری %K مشاورۀ مدیریت %K مطالعة موردی چندگانه %R %X نوآوری از اصلی‏ترین عوامل موفقیت شرکت‏های دانش‏بنیان در اقتصاد امروز است. شرکت‏های مشاورۀ مدیریت برای موفقیت در فضای رقابتی نیاز دارند تا با ایجاد قابلیت­ها و اتخاذ راهبرد‏های مناسب، نوآوری را در شرکت‏های خود توسعه دهند. نظریه­های قابلیت­های پویا و کارآفرینی راهبردی از جمله نظریه‏هایی هستند که امکان تبیین منابع خلق ارزش نوآورانه را فراهم کرده­اند. در تحقیق حاضر با اتکا به این دیدگاه­ها تلاش شد تا قابلیت­ها و راهبرد­های موجد نوآوری در شرکت­های مشاورۀ مدیریتی و اقتصادی تشریح شود. تحقیق حاضر رویکردی کیفی دارد و مبتنی بر مطالعۀ موردی چندگانه است. برای تجزیه­وتحلیل داده‏ها از تحلیل تم نظری استفاده شد. نمونۀ مورد مطالعه شامل پنج شرکت نوآور مشاورۀ مدیریت در کشور ایران بود. نتایج تحقیق نشان داد شرکت­های مشاوره، قابلیت­های فرصت­جویانه­ای را در شش زمینه ایجاد و تقویت می­کنند که عبارتند از همکاری و شبکه­سازی، استخدام دانشگران، برنامه­های آموزشی، استفاده از تکنیک­های جدید، ورود به صنایع درحال ظهور و رشد و یادگیری حین پروژه؛ همچنین قابلیت­های مزیت جویانه­ای را در شش حوزه شامل فرموله کردن و اجرای پویای راهبرد­ها، پیگیری تحقق اهداف راهبردی، مدیریت محدودۀ کسب­وکار، مدیریت پروژه­ها، مدیریت هزینه­ها و مدیریت نیروهای پاره­وقت شکل می­دهند. راهبرد­های موکل­گرایی و حرفه­ای­گرایی نیز نقش تعادل­بخش را ایفا می­کنند تا دستیابی به نوآوری‏های مستمر ارزش‏آفرین امکان­پذیر شود. %U https://issk.sndu.ac.ir/article_1454_e84e54ac24c0395452c3e6e466372a63.pdf