per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2020-02-20
3
12
7
50
956
Original Article
مقاله پژوهشی:تعیین کننده های ظرفیت سیاست گذاری در بخش دولتی ایران: یک مطالعه ترکیبی
Policy making Capacity Determinants in the Public Sector of Iran: A mixed Study
اصغر محمدی فاتح
amohammadi1360@yahoo.com
1
ناصر پورصادق
2
داریوش محمدی
3
استادیار دانشکده مدیریت و علوم نظامی دانشگاه افسری امام علی (ع): نویسنده مسئول
استاد دانشگاه عالی دفاع ملی
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور: ایران
ظرفیت سیاستگذاری به مفهوم توانایی دولت در توسعه یا ایجاد «گزینههای خطمشی با کیفیت» با استفاده از ترکیب و بهرهبرداری از منابع نهادی و سازمانی به منظور دستیابی به اهداف است. هدف از ارتقای ظرفیت سیاستگذاری، کمک به دولت برای شناسایی هوشمندانه مسائل ملی، تنظیم دستورکارهای قوی، تدوین و اجرای خطمشیهای اثربخش است. در این تحقیق با اتکا به طرح تحقیق ترکیبی اکتشافی، ابتدا اجزا و عناصر مقوله ظرفیت سیاستگذاری در قوه مجریه کشور از طریق مصاحبه با خبرگان دولت دهم و یازدهم (تعداد 10 نفر) شناسایی شد و سپس از آنها خواسته شد تا تعیینکنندههای اصلی ظرفیت سیاستگذاری را بیان کنند. بر اساس راهبرد داده بنیاد، متن مصاحبهها چندین بار مرور شد و مفاهیم زیادی بهعنوان تعیینکننده ظرفیت سیاستگذاری شناسایی شد که در چندین فرآیند رفت و برگشتی، این مفاهیم در چهار مقوله «عوامل نهادی»، «قابلیتهای سیاستگذاری»، «زیرساختهای سیاستگذاری» و «تعاملات محیطی مشارکتجویانه» دسته بندی شد. در مرحله دوم، مدل اکتشافیِ فاز کیفی از طریق توزیع پرسشنامه در چند وزارتخانه آزمون شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی و مدلهای رگرسیونی در قالب مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS graph 18 حاکی از برازش مدل با دادههای مشاهده شده است.
Policy capacity is defined as the ability of the government to develop or create "quality policy options" by combining and exploiting institutional and organizational resources to achieve goals. The goal is to improve policy capacity, help the government to intelligently identify national issues, set up strong agendas, and formulate and implement effective policies. In this research, based on the exploratory mixed method research, firstly, the components and elements of the policy-making capacity within the executive branch of the country were first examined through interviews with government officials of the tenth and eleventh cabinet and then they were asked to express the key determinants of policy capacity. According to the grounded theory, the text of the interviews was reviewed several times and many concepts were identified as determinant of policy capacity. In several reciprocating processes, these concepts were identified in four categories: "institutional factors", "policy capabilities" "policy-making infrastructures" and "participatory environmental interactions". In the second phase, the qualitative exploratory model was tested through a questionnaire in several ministries. The results of confirmatory factor analysis and regression models in the form of structural equation modeling in AMOS graph 18 indicate that the model is fitted with observed data.
https://issk.sndu.ac.ir/article_956_4fcc24b5b3185d10981e9a359887c733.pdf
ظرفیت سیاستگذاری
عوامل نهادی
قابلیتهای سیاستگذاری
زیرساختهای سیاستگذاری
تعاملات محیطی
Policy Making Capacity
Inistitutional Factors
Policy Making Capability
Policy Making Infrastructure
Environmental Intraction
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2020-02-20
3
12
51
74
957
Original Article
مقاله پژوهشی:ارائه الگوی پارادایمی راهبرد اقتصاد بخش خصوصی از منظر امام، رهبری و قانون اساسی
Provide a paradigm shift in private sector economic strategy From the Imam's point of view, leadership and constitution
یحیی آل اسحاق
aleshagh.yahya@gmail.com
1
مهدی صادقی نیارکی
sadeghiniaraki@yahoo.com
2
استاد مدعو دانشگاه عالی دفاع ملی.
دانشجوی دکتری، مدیریت راهبردی، دانشگاه عالی دفاع ملی و نویسنده مسئول
درطول سالیان گذشته با عنایت به تأکیدات رهبران عالی نظام ج.ا.ایران مبنیبر واگذاری امور اقتصادی به مردم و تأییدات سیاستهای کلی اصل 44 مبنی بر تقویت نقش و جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد ملی، کماکان در بهرهگیری مناسب از پتانسیلهای این بخش توفیق نداشتهایم. پژوهش حاضر با هدف دستیابی به نظریهای در حوزه تبیین راهبرد اقتصاد بخش خصوصی از منظر امام، رهبری و قانون اساسی انجام شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد است. دادههای این تحقیق به صورت تمام شمار بوده و تجزیهوتحلیل اطلاعات براساس مدل پارادایمی انجام گرفت. براساس نتایج این مدل می توان بیان داشت که مشارکت بخش خصوصی موجب رشد و توسعه اقتصاد کشور شده و از ایجاد انحصار غیرضرور و تبدیل شدن دولت به کارفرمای بزرگ جلوگیری مینماید فلذا افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد ملی و گسترش مالکیت در عموم مردم بهمنظور تأمین عدالت اجتماعی میبایست در دستور کار اجزای حاکمیت قرار گیرد. بخش خصوصی در کشور دارای حقوقی اساسی است. ارائه شفاف اطلاعات به منظور تقویت ساختار رقابتی و دسترسی یکسان و عادلانه به اطلاعات و مشارکت آزادانه اشخاص در فعالیتهای اقتصادی و برخورداری از امتیازات قانونی ازجمله حقوق این بخش از اقتصاد ملی است همچنین امنیت اقتصادی تضمینکننده فعالیت بخش خصوصی بوده بنابراین حاکمیت می بایست با حمایت قضائی مؤثر، مالکیت مشروع بخش خصوصی و کلیه حقوق ناشی از آن را محترم شمارد.
Over the years, with a foundation to influence the Supreme Leader of the Islamic Republic of Iran, Washington's principles for the people, and the media's endorsement of 44, the foundations of financial services and a special place in financial services are still being exploited through potential. We are successful in this area. Currently, with the aim of achieving a limited perspective in the area of explaining the management strategy of a particular section of the Imam, the leadership and the law that has been done. The research method is qualitative and evidence-based on the theory of data processing. Using this available data, you can use this information to be controlled and tested. With this program, you may be empowered in a parliament and given to you to use it, and you may be able to use it, and you may be able to change your strategy in government so that it can be given to you as an experiment. Social decision-making according to the agenda. The private sector in the country has fundamental rights. Transparency of information to strengthen the competitive structure and equal and fair access to information and the free participation of individuals in economic activities and enjoy legal privileges are among the rights of this sector of the national economy. Effectively respects the legitimate ownership of the private sector and all rights arising from it.
https://issk.sndu.ac.ir/article_957_5ca1876c28757fe74fdaf32a5c33cef3.pdf
بخش خصوصی
حقوق مالکیت
نظریهپردازی داده بنیاد
مدل پارادایمی
Private sector
Ownership Rights
Foundation Data Theory
paradigm model
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2020-02-20
3
12
75
108
DOR:20.1001.1.74672588.1398.3.12.3.1
958
Original Article
مقاله پژوهشی:طراحی مدل سیاستگذاری فرهنگی رسانه ملی
Designing a cultural policy model for national media
حسین مظفر
1
مهدی رضائیان
2
عباسعلی حاجی پروانه
3
مجید الهامبخش
4
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی
عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی
دکترای امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی
دانشجوی دوره اول فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی
رسانهی رادیو و تلویزیون که تلفیقی از تکنولوژی و فرهنگ است، وقتی در فرآیند تصمیمسازی و سیاستگذاری قرار میگیرد، دچار دوگانگی میشود. جنبه فرهنگی رسانه آکنده از امور مجازی و دلالتهای لفظی است و در فرایند سیاستگذاری، تحت تاثیر ساختارهای سازمانی قرار میگیرد. در نقطه مقابل، بخش تکنیکال رسانه در عصر انفجار اطلاعات بر فرهنگ سیطره یافته و سیاستگذاری فرهنگی را به سمت ساختار فناورانه متمایل ساخته است. در این شرایط برخی متفکران رسانه درخصوص قربانی شدن هنر در پای فناوری هشدار میدهند و از خدشهدار شدن رابطه انسان با هستی و جهان واقعی در دوره قدرت نمایی رسانههای مجازی ابراز نگرانی میکنند. نوع این تحقیق با عنایت به ماهیت مسئله و ویژگی اهداف و سؤالات آن و لزوم قرار داشتن در چارچوب نظریهپردازی و مدلسازی؛ « توسعهای-کاربردی » می باشد. برای این تحقیق از روش داده بنیاد با رویکرد تحلیل محتوا برگزیده استفاده شده است. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه عمیق و گروههای متمرکز و برای تجزیه و تحلیل دادهها از شیوه کد گذاری که نوعی تحلیل محتوا در روش داده بنیاد محسوب میشود.در این تحقیق برای طراحی مدل سیاستگذاری فرهنگی رسانه مدل از هر دو رویکرد تجویزی و توصیفی استفاده شده است. در نهایت، باتوجه به تحولات مهم تکنولوژیک در رسانهملی و شناخت ویژگیهای محتوا و ساختار از طریق گفتگو با کارشناسان خبره منتخب، مدلی چندوجهی برای سیاستگذاری فرهنگی رسانهملی طراحی شد که ضمن شناسایی شاخصها و مولفههای فرهنگ ایرانی – اسلامی، به شرایط نوین رسانه نیز توجه دارد.
Radio and television media, which are a combination of technology and culture, are doubling when it comes to decision-making and policy-making. The cultural aspect of the media is full of virtual affairs and verbal connotations, and is influenced by organizational structures in the policy-making process. In contrast, the technical part of the media has dominated culture in the age of information explosion and has shifted cultural policy toward technological structure. . In this context, some media thinkers warn about the sacrifice of art at the foot of technology and express concern about the deterioration of human relations with the universe and the real world during the power period of virtual media. The nature of this research is "developmental-applied" considering the nature of the problem and the characteristics of its goals and questions and the need to be within the framework of theory and modeling. For this research, the foundation's data method with selected content analysis approach has been used. For data collection, in-depth interviews and focused groups, and for data analysis, coding method, which is considered as a kind of content analysis in the foundation's data method. Is. Finally, considering the important technological developments in national media and recognizing the features of content and structure through conversation with selected experts, a multifaceted model was designed for cultural policy of national media that while identifying the characteristics and components of Iranian-Islamic culture, has it
https://issk.sndu.ac.ir/article_958_2b9b17126a18ac0485b2a749bd4bcf61.pdf
سیاستگذاری فرهنگی
رسانهملی
طراحی مدل
مدل راهبردی
نظریهپردازی
Cultural Policy
National Media
Model Design
strategic model
Theory of Processing
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2020-02-20
3
12
109
136
959
Original Article
مقاله پژوهشی:شناسایی و اولویتبندی عوامل راهبردی مؤثر بر آمایش سرزمین از منظر امنیت ملی (مورد مطالعه: منطقه جنوب شرق ایران)
Identifying and Prioritizing Strategic Factors Affecting Land Preparation from the Perspective of National Security (Case Study: South East of Iran)
داود آقامحمدی
mohamad22b@gmail.com
1
دانشیار دانشگاه دافوس آجا
امنیت بنیادیترین نیاز هر جامعه و مهمترین عامل دوام زندگی اجتماعی است. آمایش سرزمین به تنظیم رابطهی میان انسان، فضا و فعالیتهای انسان در فضا بهمنظور بهره برداری منطقی از جمیع امکانات، علم و تجربه در طول زمان برای نیل به اهداف و استراتژیهای ملی میپردازد. جنوب شرق ایران به لحاظ جایگاه نظامی میتواند در اتخاذ استراتژیهای امنیت ملی و منطقهای نقش ویژهای برای ایران ایفا نماید و آن را از توان و قابلیت تحرک میان اقیانوسی، در فعالیتهای نظامی، تجاری، علمی و اقتصادی دریا برخوردار کند. هدف این مقاله، شناسایی و اولویتبندی عوامل استراتژیک مؤثر بر آمایش سرزمین منطقه جنوب شرق ایران از منظر امنیت ملی است. جامعه آماری شامل مسئولین و مقامات کشوری و لشگری متولی آمایش و امنیت، به تعداد 250 نفر میباشد که به روش نمونه گیری تصادفی طبقاتی انجام شده است. نوع پژوهش، کاربردی و روش پژوهش، توصیفی – تحلیلی است. نتایج تجزیه تحلیل آماری در رتبهبندی حاصل از آزمون فریدمن مبین تأثیر عوامل زیر بهعنوان عوامل استراتژیک مؤثر بر امنیت منطقه جنوب شرق ایران است: مدیریت سرزمین با میانگین رتبه 4، فعالیتهای اقتصادی(سطح رفاه عمومی) با میانگین رتبه 2.73 ، انسان(جمعیت) با میانگین رتبه 2.27 و فضا با میانگین رتبه 1.
Security is the most basic need of every society and the most important factor in the survival of life. Land use planning involves the relationship between man, space and human activity in space, in order to exploit logically all possibilities, science and experience over time to achieve national goals and strategies. South-east of Iran in terms of military status can play a special role in the adoption of national security and regional strategies for Iran and it will enjoy the ability and mobility of the intra-ocean in military, commercial, scientific and economic activities. The purpose of this research is to identify and prioritize the strategic factors affecting land use planning of south-east of Iran from the perspective of national security. The statistical population includes civil and military authorities and officials of the government responsible for land use planning and security counted to 250, who are selected by random sampling method. The type of research is applied and research method is descriptive-analytic. The results of statistical analysis in the ranking of Friedman test determine the following factors as an effective strategic factors on the south-east of Iran. Average ranking for land management is 4, average ranking for economic activities (general welfare level) is 2.73, for human (population) is 2.27 and for space is 1.
https://issk.sndu.ac.ir/article_959_2465d20cc0b435664ff77481bc41740c.pdf
مدیریت سرزمین
جمعیتها
فضا
اقتصاد
آمایش سرزمین
امنیت ملی
جنوب شرق ایران
Strategic Factors
Land management
population
Space
Economic
Land use planning
national security
South-east of Iran
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2020-02-20
3
12
137
184
960
Original Article
مقاله پژوهشی:الگوی راهبردی توسعه صادرات تسلیحات در سطح سازمانی
A Strategic Pattern for Arms Export’s Development at Organizational
آرمان آذرلی
arman.azarli@chmail.ir
1
دکترای مدیریت راهبردی از دانشگاه عالی دفاع ملی-(نویسنده مسئول)
توسعه صادرات در اقتصاد مقاومتی، سیاستی است که مزایای آن به شرایط تحریم اقتصادی محدود نمیشود. تأکید بر صادرات محصولات با فنآوری بالا نیز در عصر حاضر بیش از پیش اهمیت یافته است و دراینمیان برخی از کشورهای صاحب فناوری، بخش قابل توجهی از صادرات خود را از طریق صادرات سلاح، محقق میکنند. ج.ا.ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون کارنامه موفقی در توسعه تسلیحات نظامی رقم زده است. ازسویدیگر، صادرات تسلیحات به دلیل انطباق بالا با حداقل سه رویکرد «درونزایی»، «برونگرایی» و «دانشبنیان» بودن از میان پنج رویکرد اصلی سیاستهای اقتصاد مقاومتی، کاملاً همسو با این الگو است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش عبارت است از تدوین الگویی راهبردی در سطح سازمانی که صنعت دفاعی کشور را در مسیر توصیف شده قرار دهد. پژوهش حاضر از منظر نوع، کاربردی-توسعهای، به لحاظ رویکرد، آمیخته و به لحاظ ماهیت، توصیفی - تحلیلی است. با توجه به این که پژوهشگر به دنبال طراحی و تدوین الگوی توسعه صادرات در حوزهای معین (تسلیحات) است، روش پژوهش آن موردی و زمینهای میباشد. به منظور جمعآوری اطلاعات، پژوهشگر ضمن معرفی ماتریس شناسایی و دستهبندی موضوعات راهبردی، از روشهای مختلف، همچون: مطالعات کتابخانهای، بررسی اسناد، مصاحبه با خبرگان، تحلیل مضمون و نهایتاً تدوین پرسشنامههای محقق ساخته، استفاده شده است؛ سپس مضامین شناسایی شده را با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، در قالب 2 بُعد، 8 مؤلفه و 37 شاخص صحهگذاری کرده و الگوی مورد نظر پژوهش را معرفی نمود. بر اساس اوزان حاصله، پژوهشگر مدل اهتمام سازمانی را معرفی کرده و پیشنهاداتی را برگرفته از نتایج پژوهش حاضر و برای پژوهشهای آتی، ارائه میکند.
Export development in a resisting economy is a policy whose benefits are not limited to economic sanctions. The emphasis on exporting high-tech products is also becoming more and more important nowadays, with some tech-savvy countries exporting a significant portion of their exports through arms exports. Since the victory of the Islamic Revolution, Iran has achieved a successful record in the development of military weapons. On the other hand, arms exports, because of their high compliance with at least three approaches of "endogeny", "extroversion" and "knowledge-based", among the five main approaches of resistance economy policies, are fully in line with this pattern. Therefore, the main issue of this study is to formulate a strategic model at the organizational level that will put the country's defense industry on the path described. The present study is practical-developmental, in terms of approach is a mixed one, and in nature represents a descriptive-analytical study. As the researcher seeks to design and develop a pattern of export development in a specific areas (weaponry), his research method is of type “case and context based”. In order to gather information, the researcher, while introducing the “Matrix of Identification and Categorizing Strategic Issues-MICSI”, uses various methods such as library studies, document review, expert interviews, content analysis and finally researcher-made questionnaires. Then, it validates the identified themes using structural equation modeling in the form of 2 dimensions, 8 components and 37 indices and introduces the research pattern. Based on the obtained weights, the researcher introduces the organizational commitment model and makes suggestions based on the results of the present study and for future research.
https://issk.sndu.ac.ir/article_960_6a6e7cb505b572a15819435c3c7ea817.pdf
الگوی راهبردی
صادرات تسلیحات
سطح سازمانی
ماتریس شناسایی و دستهبندی موضوعات راهبردی
معادلات ساختاری
Strategic Pattern
Arms Export
Matrix of Identification and Categorizing Strategic Issues-MICSI
Structural Equations
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2020-02-20
3
12
185
218
967
Original Article
مقاله پژوهشی:تاثیر فناوری برتر بر نوآوری فناورانه دفاعی با رویکرد راهبردی (مورد مطالعه: صنعت الکترونیک دفاعی)
A strategic approach to the impact of high technology on technological innovation (Case Study: Defense Electronics Industry)
سمیه محرابی گوروان
s_mehr81@yahoo.com
1
ابراهیم محمودزاده
2
علیرضا بوشهری
3
مجید رمضان
4
دانشجوی دوره دکتری، مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران/ نویسنده مسئول
دانشیار، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران،
استادیار، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
استادیار، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
سازمانهای دفاعیِ مبتنی بر فناوری برتر به دلیل ویژگیهای خاص، نیازمند توجه بیشتر به قابلیتهای متناسب با شرایط خود، از جمله نوآوری فناورانه میباشند. بههمیندلیل در این پژوهش، به بررسی تاثیر ویژگیهای فناوری برتر (در محیط دفاعی) بر قابلیت نوآوری محصول و فرایند و همچنین تاثیر این دو قابلیت بر اهداف راهبردی محصول دفاعی پرداخته شدهاست. روش تحقیق از منظر هدف، اکتشافی و توصیفی و از منظر دستاورد، کاربردی است. در راستای استخراج و یا متناسبسازی سنجههای حاصل از مرور ادبیات موضوع از روش گروه کانونی استفاده و دادههای موردنیاز، در قالب پرسشنامه از 58 سازمان صنعت الکترونیک دفاعی جمعآوری شد. تحلیل دادههای حاصل با کمک مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی نشان داد که ویژگیهای فناوری برتر بر قابلیت نوآوری محصول و فرایند اثرگذار است و قابلیتهای نوآوری محصول و فرایند در محیط دفاعی، عملکرد محصول را در ابعاد راهبردی تحت تاثیر قرار میدهند. یافتههای تحقیق، مدیران صنعت الکترونیک دفاعی را به سمت توانمندسازی سازمان در حوزه نوآوری محصول و فرایند با دیدگاه راهبردی و بهره گرفتن از ویژگیهای صنعت فناوری برتر به عنوان یک فرصت و نه یک تهدید، هدایت میکند.
High technology defense organizations, due to specific characteristics, require more attention to capabilities, including technological innovation (product and Process innovation). For this reason, in this study, the impact of high technology (in a defensive environment) on the product and process innovation capability. The research methodology is exploratory and descriptive in terms of purpose, and is applied in terms of achievement. In order to extract or adapt the metrics (from literature) with the Iranian High-Tech defense organizations, the focus group method was used and the required data were collected in the form of a questionnaire from 58 defense organizations of the field of electronics. PLS (partial least squares) SEM used to analyses the data. Findings showed that High-Tech affects product innovation and process innovation and the capabilities of product and process innovation in defense environment, influence product performance in strategic dimension. In addition, the defense environment directly and indirectly (through the impact on the product innovation capability) influences the performance of the defense product. The research findings lead managers of defense electronic industries to empower the organization in the field of product and process innovation with a strategic vision and taking advantage of the features of high- tech industry as an opportunity, not a threat.
https://issk.sndu.ac.ir/article_967_297571d335a2a6447ed1fcae273c856e.pdf
فناوری برتر
رویکرد راهبردی
قابلیت نوآوری محصول
قابلیت نوآوری فرایند
strategic approach
Product performance
Product innovation capability
process innovation capability
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2020-02-20
3
12
219
244
968
Original Article
مقاله پژوهشی:کارکردهای بسیج جهان اسلام در تمدن سازی اسلامی
Functions of the Islamic World Mobilization in the Islamic Civilization
همایون همتی
1
علیرضا پیروزمند
andishe.ar@gmail.com
2
مهدی ناظمی اردکانی
mnazemi32@yahoo.com
3
محمد خورشیدی
mhkhorshidi@chmail.ir
4
استادیار ادیان و عرفان دانشگاه وزارت امور خارجه
عضو هیئت علمی(گرایش فقه و اصول) فرهنگستان علوم اسلامی
دانشیار مدیریت دانشگاه جامع امام حسین(علیه السلام)
دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی نویسنده مسئول
وجود ظرفیتهای گوناگون در جهان اسلام و لزوم همگرا ساختن آنها در قالب بسیج منابع مادی و معنوی در راستای ارایه یک گفتمان الهی در پاسخ به سیطره تمدنی غرب، از جمله عوامل مؤثر در نیل به سمت تمدن نوین اسلامی است. جهت رسیدن بدین مهم، تبیین علمی و تحقق عینی کارکردهای رفتاری بسیج جهان اسلام در تمدن سازی اسلامی ضروری بوده که در این تحقیق با رویکرد اکتشافی و روش آمیخته ضمن بررسی ادبیات نظری، در بخش کیفی با روش تحلیل محتوا و انجام مصاحبه با 12 تن از خبرگان، ضمن تعیین ابعاد سه ساحتی تمدن سازی اسلامی بر اساس مدل سه شاخگی در سه سطح؛ زمینهای(محتوایی)، ساختاری و رفتاری، به بررسی کارکردهای بسیج جهان اسلام در بُعد رفتاری تمدن سازی اسلامی، پرداخته شد. چنانچه در کارکردهای رفتاری بسیج جهان اسلام، مجموعهای از شیوهها، رویهها و جهتگیریهای عملی در جهان اسلام برای تحقق اهداف تمدن سازی اسلامی در جامعه مد نظر است، اهم کارکردهای رفتاری بسیج جهان اسلام جهت نیل به سمت تمدن سازی اسلامی، احصاء و به ترتیب اولویت اقدام، از طریق تهیه پرسشنامه و پیمایش خبرگی میان 50 نفر از جامعه آماری(با فرض N=n)، اعتبارسنجی، شده است.
The existence of various capacities in the Islamic world and the necessity for converting them into the mobilization of material and spiritual resources which are in line with the presence of a divine discourse in response to the West civilization's dominance are one of the effective factors in achieving a modern Islamic Civilization. To achieve the goal, scientific explanation and objective realization of the behavioral requirements of the Islamic world mobilization in Islamic civilization are essential. So in this research the behavioral requirements of the mobilization of the Islamic world in the behavioral dimension of Islamic civilization have been studied through exploratory and mixed approach with reviewing theoretical literature, as well as the qualitative section which in it has been studied content analysis, and interview with 12 experts , and also through specifying dimensions of three- dimensional Islamic civilization in three levels: contextual (content based), structural and behavioral which is based on the three-branch model , and as in the behavioral requirements of mobilization of the Islamic world, a collection of techniques, procedures and practical orientations in the Islamic world are considered in the society to realize the goals of the Islamic civilization. The most important behavioral requirements of the Islamic world mobilization for achieving the Islamic civilization with the prioritized performances have been obtained through the preparation of questionnaires, expertise scrutiny among 50 people from statistical community (assuming that N=n) and validity assessment in the quantitative section.
https://issk.sndu.ac.ir/article_968_9cd34a632b28f737042a92344198ae60.pdf
بسیج
جهان اسلام
تمدن اسلامی
تمدن سازی اسلامی
کارکرد
Mobilization
Islamic world
Islamic Culture
The Making Islamic Civilization
Behavioral Dimension
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2020-02-20
3
12
245
272
969
Original Article
مقاله پژوهشی:مدیریت جنگ احتمالی آینده با توجه به روندها و پیشران های موجود
Possible future war management according to existing trends and drivers
فتح ا... کلانتری
ff.ka@chmail.ir
1
عضو هیئت علمی دافوس و پژوهشگر جنگ آینده،
جنگ آینده یک نوع پارادایم و جنگ محسوب نمیشود، بلکه باید آن را یک رویکرد مدیریتی جدید یا نگاه متفاوت به تعاریف جنگی تلقی کرد. الگوهای جنگ آینده دارای یک وجه مدیریتی مشترک هستند و آن این که تغییر شکل جنگ را طی یک فرایند تکوینی و براساس نقاط عطف مهم مورد بررسی قرار میدهند. اما هر یک از این الگوها دارای مبنای خاصی برای مرحله بندی و مدیریت سیر تکامل جنگ هستند که همین امر توصیف آنها را تا حدی از یکدیگر متمایز میسازد. هدف اصلی این تحقیق، طیفبندی الگوهای برتر جنگی و مقایسه توان طرفین برای مدیریت جنگ احتمالی آینده با توجه به روندها و پیشرانهای موجود است که به صورت تمامشمار و از طریق مصاحبه عمیق با خبرگان و صاحبنظران که 30 نفر هستند انجام شده است، این پژوهش به روش زمینهای موردی انجام گردیده و از نوع توسعهای- کاربردی میباشد، روش جمعآوری اطلاعات میدانی و کتابخانهای بوده و با استفاده از روشهای تحلیل خبرگی، تحلیل شده است. بر اساس نتایج موجود، در جنگ آینده همطرازی و ناهمطرازی جنگ ارتباط معناداری با میزان بازدارندگی و شدت درگیری دارد. تعداد 14 الگو یا پارادایم جنگی در آینده وجود دارد که متاثر از 9 روند و 8 پیشران میباشد. با توجه به رویکردهای مدیریتی موجود، الگوهای نوظهور جنگ آینده عبارتند از: جنگ سایبری، الگوی برتر رویکرد شناختمحوری است، جنگ نامتعارف، الگوی برتر رویکرد آرمانطلبانه است، جنگ مقاومت، الگوی برتر رویکرد ایدهمحوری است.
The coming war is not a paradigm (model) and a war, but a new managerial approach or a different view of war definitions. The patterns of future warfare have one thing in common: managing to change the shape of the war through a formative process based on important milestones. But each of these models has a specific basis for staging and managing the evolution of the war, which makes their description somewhat different from each other. The main purpose of this research is to spectrum the best war patterns and compare the strengths of the two sides to manage the possible future war according to the current trends and prophecies, in full and through in-depth interviews with experts and experts, which are 30 people. These studies have been conducted in a case-by-case manner and are of the developmental-applied type. The method of field and library information collection has been analyzed using expert analysis methods. Is. Based on the available results, in the future war, the alignment and non-alignment of the war have a significant relationship with the level of deterrence and severity of conflict. There are 14 future war paradigms or paradigms that are influenced by 9 trends and 8 leaders. According to existing management approaches, emerging patterns of future warfare are: cyber warfare, the superior model of cognitive-centered approach, unconventional warfare, the superior model of idealistic approach, resistance warfare, the superior model of ideological-centric approach.
https://issk.sndu.ac.ir/article_969_ce902903e1671e4153cfa8212e97a9d7.pdf
جنگ آینده
روندها
پیشران ها
تاثیرمحور
ایده محور
پارادایم
Future war
trends
Pioneers
Impact
Focus Idea
paradigm
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2020-02-20
3
12
273
306
970
Original Article
مقاله پژوهشی:راهبردهای توسعه مدیریت دانش در وزارت صنعت، معدن و تجارت (مطالعه موردی: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد)
Strategies of Knowledge Management Development in Ministry of Industry, Mine and Trade
(Case Study: Industry, Mine and Trade Organization in Yazd Province)
مصطفی نجاتی
mostafa_nejaty@yahoo.com
1
عباس چهاردولی
2
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی
استادیار دانشکده مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
راهبردهای مدیریت دانش راههای رسیدن به اهداف مدیریت دانش را تعیین میکند. هدف این مقاله ارائه راهبردهای مناسب جهت پیادهسازی مدیریت دانش در بستر فنآوری اطلاعات در وزارت صنعت، معدن و تجارت «مطالعه موردی در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد» است. نوع تحقیق کاربردی – توسعهای بوده از روش آمیخته اکتشافی سه سطحی استفاده شد. تعداد جامعه آماری خاص این تحقیق 8 نفر و تعداد جامعه آماری عام 80 نفر از روش PLS تعیین گردیدند. روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی استفاده از نرمافزارهای Excel,SPSS25 و در بخش آمار استنباطی با توجه به حجم کم داده و وجود سازههای درجه دوم(مکنون) از SMART-PLS استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از بین 85پرسشنامه توزیع شده 80 پرسشنامه بازگردانده شده به کمک نرمافزار SMART PLS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که شاخص GOF این مدل، 0.76 است که نشان دهنده برازش قوی مدل تحقیق داشته و روایی و پایایی و مناسب بودن مدل را اثبات کرد. در این تحقیق مشخص شد بین مولفههای ساختاری، رفتاری، توانمندساز و بسترساز طرح راهبردی مدیریت دانش در بستر فناوری اطلاعات در سازمان یادشده و بعد عملی و بین مولفههای جهتساز و زمینهساز طرح راهبردی مدیریت دانش و بعد نظری رابطه معنیداری وجود دارد. در این پژوهش پس از تحلیل وضع موجود و مطلوب شکاف بین آنها را تعیین و برای پر کردن شکافها توصیههای راهبردی ارائه شد.
Knowledge management strategies determine the ways to achieve the goals of knowledge management. The purpose of this article is to present appropriate strategies for implementing knowledge management in the context of information technology in the Ministry of Industry, Mine and Trade "Case Study in Yazd Province Industry, Mine and Trade Organization". The type of applied-developmental research was three-level exploratory mixed method. The specific statistical population of this study was 8 people and the number of general population 80 people were determined by PLS method. Data analysis was done in descriptive statistics using Excel, SPSS25 software, and in the inferential statistics section due to low data volume and quadratic structures (present) SMART-PLS was used. To analyze the data, out of 85 distributed questionnaires, 80 returned questionnaires were analyzed using SMART PLS software. The research findings showed that the GOF index of this model is 0.76, which indicates strong fit of the research model and proved the validity, reliability and suitability of the model. In this research, it was found that there is a significant relationship between structural, behavioral, enabling and contextual components of knowledge management strategic plan in the information technology context in the mentioned organization and the practical dimension and between the structural and behavioral components of knowledge management strategic plan and theoretical dimension has it. In this study, after analyzing the current and desirable status of the gap between them, strategic recommendations were made to fill the gap
https://issk.sndu.ac.ir/article_970_f5a7c49ae36a9f6cc551acd0bf47a823.pdf
راهبرد
مدیریت دانش
توسعه مدیریت دانش
ساختاری
رفتاری
توانمندساز
بسترساز
جهتساز و زمینهساز
Knowledge management
Information Technology
Knowledge Management Strategic Plan
Structural
Behavioral
Enabling
Platform
Orientation and Background
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2020-02-20
3
12
307
348
971
Original Article
مقاله پژوهشی:آثار نظام کارآمد مالیاتی بر بهبود محیط کسب وکار در چارچوب سیاست های کلی اقتصادمقاومتی.
Effects of an efficient tax system on improving the business environment within the framework of general economic and resistance policies.
محمود علیزاده
ma_alizadeh87@yahoo.com
1
شاپور محمدی
shmoamadi@ut.ac.ir
2
دکترای مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
هدف این پژوهش بررسی آثار نظام کارآمد مالیاتی بر بهبود محیط کسبوکار در چارچوب سیاستهای کلی اقتصادمقاومتی است. سیاستهای کلی اقتصادمقاومتی در این پژوهش به عنوان چارچوبی عمل میکند که کلیه تصمیمها و سیاستهای اتخاذ شده جهت بهبود محیط کسب و کار باید در راستای آن صورت گیرد. بدیهی است چنانچه سیاست یا تصمیمیمغایر با این سیاستنامه باشد، در صورت امکان باید اصلاح و تعدیل شده و در صورت عدم امکان تعدیل، باید حذف شود. این پژوهش از لحاظ هدف و ماهیت مسئله مورد بررسی، پژوهشی کاربردی؛ از لحاظ روش گردآوری دادهها، پژوهشی پیمایشی؛ از نظر دادههای مورد استفاده در زمره تحقیقات کمیو از لحاظ روش پژوهش، تحقیقی توصیفی است. در نهایت؛ روش گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانهای - میدانی است؛ بدینمعنیکه در بخش مطالعه ادبیات تحقیق، از روش کتابخانهای و در بخشهای دیگر از پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جهت سنجش روایی پرسشنامه از آزمون تحلیل عاملی تأییدی و جهت سنجش پایایی آلفای کرونباخ بهکارمیرود. بهمنظور سنجش روابط نیز آزمون مدلسازی معادلات ساختاری بهکار رفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که کلیه شاخصهای مولفههای فرآیندی نظام کارآمد مالیاتی با اثرگذاری بر شاخص پرداخت مالیات بر بهبود محیط کسب و کار اثر دارند.
The aim of this study is to investigate the effects of an efficient tax system on improving the business environment within the framework of general economic and resistance policies. The general policies of economics and resilience in this study act as a framework in which all decisions and policies adopted to improve the business environment must be made. Obviously, if a policy or decision is contrary to this policy, it should be amended and amended if possible, and amended if it is not possible. This research is a descriptive research in terms of the purpose and nature of the problem under study, applied research; in terms of data collection method, survey research; Finally, the method of data collection is library-field type, which means that in the study of research literature, the library method and in other parts of the questionnaire have been used to collect information. To validate the validity of the questionnaire, a valid factor analysis test is used and to measure the reliability of Cronbach's alpha, it is used. In order to measure the relationships, a structural equation modeling test has been used. The research findings show that all the indicators of the process components of the efficient tax system affect the improvement of the business environment by affecting the tax payment index.
https://issk.sndu.ac.ir/article_971_2496cbb637d9141426a71b73dbbd6383.pdf
مالیات
نظام کارآمد مالیاتی
بهبود محیط کسب و کار
شاخص پرداخت مالیات
Tax
Efficient Tax System
Improving the Business Environment
Tax Payment Index
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2020-02-20
3
12
373
404
973
Original Article
مقاله پژوهشی:آیندههای بدیل پدیده سالمندی جمعیت در ایران با استفاده از تحلیل علّی لایهای
Alternative Futures of population Ageing in Iran With Causal Layered Analysis
فرشاد رضوانی خالدی
rezvanifp2@gmail.com
1
عبدالرحیم پدرام
abdurrahim.pedram@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت آینده پژوهی، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی (نویسنده مسئول)
دکترای آینده پژوهی و استادیار دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
با این که سالمندی جمعیت پدیدهای منحصر به ایران نیست، اما در بافت اجتماعی فرهنگی کشور به شیوههای گوناگونی نمایان شده است. از یک سو این پدیده به عنوان «سونامیسالمندی» که خود تهدیدی برای اقتصاد و رفاه اجتماعی کشور به شمار میآید، به تصویر کشیده شده است و از سوی دیگر در گفتمانهای «سالمندی فعال» و «سالمندی موفق» با دیدی مثبت نگریسته میشود که در آن، سالمندان همچنان به ایفای نقش مهم خود در جامعه میپردازند. در مقاله حاضر تلاش شده است تا از روش تحلیل علّی برای شناسایی آیندههای بدیل پدیده سالمندی از طریق تشریح ایدئولوژیها و استعارههای برجسته مرتبط با آن در کشور استفاده شود. همچنین نشان داده شده است که چگونه بازنماییهای فعلی سالمندی، شیوههای نگرش درباره این پدیده را آشکار میسازند: سالمندی به مثابه «ثروت» و یا سالمندی به مثابه «بار». در این راستا ابتدا دیدگاههای رایج را پیش از تببین دلالتهای آنها در زمینه سیاستگذاری در سالمندی مرور کرده و در ادامه مفروضات و موضعگیریهای جاری مرتبط با پدیده مذکور و نیز ایدئولوژیها و استعارههای بنیادی را که بر آشکارترین لایه ( لایه لیتانی) تحلیل علّی لایهای پدیده سالمندی ایران غلبه دارند، همراه با لایههای آشکار غالب سالمندی که برنامههای جاری در کشور را شکل میدهند، تحلیل و نقد شدهاند و در نهایت «سالمندی بهزیست» به عنوان لیتانی بدیل و «سرزندگی» به عنوان استعارهای بدیل برای پدیده مذکور پیشنهاد شده و سیاستهای توسعهای مرتبط با سالمندی با هدف ایجاد چشماندازی خاص تبیین شده است.
While population ageing is not a trend unique to Iran, but it has beenrepresented in the IranS social and cultural context in opposing ways. On the one hand, ageing is portrayed as a“The silver tsunami” which threatens Iran’s future economic prospects and societal welfare. Onthe other hand, ageing is seen in a morepositive light through discourses of “active” and “successful ageing” with the elderly continuing to make important contributions to society as they age. In thispaper, we demonstrate how Causal Layered Analysis can be used to develop alternative futures of ageing by dissecting the ideologies and myths underlying Dominant representations of ageing in Iran. Also we argue that current representations of ageing reveal instrumental ways of thinking about ageing as “wealth” or “burden”. In this regard, first review the current views before explaining their implications for policymaking in the field of aging, and then discuss current assumptions and positions regarding the phenomenon, as well as the fundamental ideologies and The fundamental metaphors that dominate the most obvious (Lithuanian) layer of causal layered analysis of Iran's aging phenomenon have been analyzed and criticized, along with the overarching explicit layers of aging that shape current programs in the country, and ultimately " well- being future". The Lithuanian alternative and "vitality" as an alternative metaphor it has been suggested as an alternative metaphor for this phenomenon, and development policies related to aging have been elaborated with the aim of creating a specific perspective.
https://issk.sndu.ac.ir/article_973_086b33b95988f2e6827c650413b3c5ea.pdf
سالمندی جمعیت
آینده پژوهی
تحلیل علّی
آیندههای بدیل
Population Ageing
Futures Studies
Causal Layered Analysis
Alternative Futures