per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2017-11-22
1
3
7
28
50
Original Article
پیشگیری از جرم از منظر ولایت فقیه
Crime-prevention in the Viewpoint of Velayat-e-Faqih
محمد باقر ذوالقدر
1
عباس علوینژاد
alavinejad1342@yahoo.com
2
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع)
دانشجوی دوره دوم رشته مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی
علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشگیری از جرم را از همان ابتدای تاسیس مورد اهتمام خود قرار داده، اما الگوی پیشگیری از جرم تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است و تلاشهای مغتنمی که در زمینه پیشگیری از جرم صورت گرفته، بر مبنای الگوی منسجمی انجام نگرفته است. بر اساس رویکرد مدیریت راهبردی، دستیابی به چنین الگویی مستلزم تدوین دکترین، اهداف و سیاستها است. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی فرمایشات امام خمینی(رحمتالله) و مقام معظم رهبری(دام ظلّه العالی) پرداخته است و نتایج حاصل از این بررسی، در سه سطح دکترین، اهداف و سیاستها از این قرار است:
دکترین ولایت فقیه در پیشگیری از جرم شامل اسلاممداری، عدالت محوری و قانون محوری میباشد. اهداف ولایت فقیه عبارت است از: ریشهکن کردن فقر و محرومیت، دسترسی همگانی به عدالت، نظارت بر حسن جریان امور، علمی کردن پیشگیری از جرم، بهبود فعالیت قضایی، اصلاح نظام قضایی، امنیت (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قضایی، سیاسی، روانی)، جلب رضایت عمومی، بازاجتماعی کردن مجرمین، ترویج تهذیب و خودکنترلی، حفظ وحدت قوای سهگانه. سیاستهای پیشگیری از جرم نیز مشتمل است بر: توانمندسازی اقشار کمبضاعت، استفاده از ظرفیتهای علمی کشور، افزایش شفافیت در اقتصاد، کاهش اطاله دادرسی، ترویج فضایل اخلاقی، اصلاح و بازنگری قوانین، نظارت بر سلامت ارکان قضایی، استفاده از عفو و آزادیهای مشروط و برخورد قاطع با مجرمین
While the Islamic Republic of Iran has considered crime-prevention as of the onset, the model for doing so has less been put on the agenda and the attempts to deal with crime-prevention have been conducted on no homogenous model. According to the approach of strategic management, access to such a modle requires doctrine, goals and policies. Doing so, this research studies the narrations of his highness Imam Khomeini (ra) and those of the Supreme Leader (ph), and classifies the results in three levels including doctrine, goals and policies as the following:
The doctrine of Velayat-e-Faqih in crime-prevention is composed of Islamism, justice and law. Meanwhile, the golas of Velayat-e-Faqih are as follows: eradication of poverty and destitution, common access to justice, supervision over good performance, theorization of crime-prevention, improvement of juridical activities, reforming the judicial system, security (economic, social, cultural, judicial, political, psychal), fulfillment of common satisfaction, resocialization of criminals, self-control and maintenance of tripronged bodies. The crime-prevention plocies include: enabling deprived social classes, exploitation of the national scientific capacites, improvement of transparency in economy, shorten the criminal procedure, promulgating the virtues, reform and revision of laws, minitior the safety of juridical departments, conduct paroles and amnesty and decisive treatment with criminals.
https://issk.sndu.ac.ir/article_50_167631d87f3e03db56f066ea55d4adf1.pdf
جرم
پیشگیری از جرم
آسیب
دکترین
اهداف
سیاستها
crime
crime-prevention
trauma
Doctrine
Goals
Policies
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2017-11-22
1
3
29
47
51
Original Article
بررسی جایگاه قانون و قانونگرایی
Position of Law and Leagalism: An Examination
محمدحسین صنیعی
1
سیدمهدی اکرمی
2
دانشیار دانشگاه عالی دفاع ملی
دانشجوی دکتری رشته مطالعات امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی
نظم اجتماعی و روابط انسانی جامعه بشری، که بستر آسایش، امنیت، رشد و بالندگی است، بر تعیین وظایف و حقوق و رعایت آن استوار است. قوانین، دولت، نهادهای اجتماعی، قوای قهریه، همه ابزاری برای تحقق چنین نظم اجتماعی و روابط انسانیاند. همچنین قانون و قانونگرایی همواره از جمله مهمترین منویات حضرت امام خمینی (ره) نیز بوده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه قانون و قانونگرایی بر اساس دیدگاههای حضرت امام خمینی(ره) انجام شده است و درصدد پاسخگویی به این سؤال است که قانون و قانونگرایی در بین گروههای مختلف مردم چه جایگاهی دارد؟ این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر روش، تحلیلی - استنباطی است. از پرسشنامه بهعنوان ابزار گردآوری دادههای پژوهش استفاده شده است که پایای آن توسط آزمون آلفای کرونباخ برای 94/0 محاسبه گردید. همچنین از آمارهای توصیفی، آزمون فریدمن و آزمون خی دو برای تحلیل دادهها استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که براساس نظر پاسخگویان حاکمان پایبندی بیشتری به اجرای قانون در جامعه دارند. همچنین براساس دیدگاه پاسخگویان قانونپذیری مردم و نخبگان با هم یکسان بوده و رفع موانع برای اجرای قانون از کمترین درجه اهمیت برخوردار است. همچنین با افزایش قانونپذیری حاکمان، قانونپذیری مردم و پایبندی نخبگان نسبت به قانون نیز افزایش مییابد.
Social order and human relations which provide for peace, security and progress are based on the determination of duties and rights as well as their compliance. Laws, government, social institutions and coercive bodies are all means for fulfillment of social order and human relations. As well, law and legalism have been of the essential plans for Imam Khomeini(ra). In the meantime, the present study aims to examine the position of law and legalism in light of the viewpoints of Imam Khomeini(ra) and define the position of law and legalism among various walks of life. In regard with purpose, this study is an applied reserach which is methodalogically conducted upon analysis-induction. To gather data, it exploits a questionnaire the reliability of wich equals to 94/0 in line with Chronbach α. Following, to analyse the data, it operates descriptive statistics, Friedman Test and Chi-square Test. The outcome of the study suggests that the officials hold a more robust tendency towards the implementation of law in the society. In in the same vein, as suggested by the respondents, people and experts place in same level with regard to legalism and removal of obstacles in law administaryion is of the least priority. As well, with the growth of legalism amongst the officials, the mass legalism and their compliance with law is enhanced.
https://issk.sndu.ac.ir/article_51_d2bdd87009da999bc0c69abb124c1127.pdf
قانون
قانونگرایی
عدالت
قانونگریزی
Law
Legalism
Justice
Antinomianism
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2017-11-22
1
3
49
66
52
Original Article
عوامل موثر بر دارایی های نامشهود و بررسی نقش آنها در اقتصاد دانشبنیان (مطالعه موردی: شرکتهای بورسی ایران)
Intangible Assets and their Function in Knowledge-based Economy: Determinants
(the Case-study of Stock Markets)
حبیباله دهقان
1
حمیدرضا وکیلی فرد
2
احمد یعقوبنژاد
3
فریدون رهنما رودپشتی
4
دانشجوی دکترای حسابداری دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و نویسنده مسئول
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
امروزه یکی از عوامل مهم در پیشرفت اقتصاد، دانشبنیان نمودن آن است. در راستای بیانات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) جهت رونق تولید و اشتغال و توجه به اقتصاد مقاومتی، در پژوهش حاضر سعی گردیده است تا عوامل موثر بر داراییهای نامشهود بهعنوان عامل حسابداری مدیریت بر اقتصاد دانشبنیان بهعنوان ابزاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی اندازهگیری گردد و با بررسی اقتصاد دانشبنیان، میزان تأثیر داراییهای نامشهود بر اقتصاد دانشبنیان مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفته است. محقق برای آزمون فرضیهها از پرسشنامهای مشتمل بر 38 سوال همراه با دریافت پاسخهای 208 مدیر شرکت بورس اوراق بهادار ایران بهعنوان نمونه آماری پژوهش استفاده و از روش آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار SPSS جهت تجزیهوتحلیل استفاده نموده است. پنج مؤلفه اصلی داراییهای نامشهود شامل سرمایه نامشهود، ساختار مالکیت، شاخصههای شرکتی، شاخصههای صنعتی و واکنش تحلیلگران و مشتریها میباشد. نتایج پژوهش به عمل آمده حاکی از مؤثر بودن مؤلفههای دارایی نامشهود بر اقتصاد دانشبنیان است؛ بهعبارت دیگر داراییهای نامشهود بهعنوان یک عامل مهم حسابداری مدیریت بر اقتصاد دانشبنیان تاثیرگذار بوده و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز حائز اهمیت میباشد
Insertion of knowldege into economy is currently one of the main factors in its progress. In the same vein, this study in line with the instructions of the Supreme Leader(ph) and boost of production and employment as well as resistive economy, seeks to measure the determinants in intangible assets as the accountable factor of management in knowledge-based economy in line with resistive economy. Following, it examines the konwledge-based economy to evaluate the impact of the intangible assets in the mentioned field. To test the hypothses, it exploits a questionnaire including 38 items and obtains the answers from 208 directors of Iranian stock exchange market as the sample, and then it applies descriptive-deductive statistics and also SPSS Software to analyse the data. The five main determinants of intangible assets include intangible capital, property structure, company indices, industrial indices and the reaction of analysts and customers. The outcome of the study manifests the impact of intangible assets on the knowledge-based economy; in other words, the intangibale assests as an important accountancy management factor affects konwledege-based economy and contributes resistive economy
https://issk.sndu.ac.ir/article_52_de4858ade290a32ed8048ff77e618b34.pdf
اقتصاد مقاومتی
اقتصاد دانشبنیان
دارایی نامشهود
حسابداری مدیریت
resisitive economy
konwledge-based economy
intangible economy
management accountancy
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2017-11-22
1
3
67
94
53
Original Article
نگرش سیستمی در تدوین راهبردهای بازمهندسی ساختار نظام اداری کشور
Systemic Approach in Developing the Reengineering Strategies for the National Administrative Structure
بهروز ریاحی
1
علیرضا نصرتی
az.nosrati@gmail.com
2
استادیار پژوهشگاه استاندارد
دکترای آینده پژوهی
نظام اداری، موضوعی چند بعدی است که ساختار یکی از مهمترین ابعاد آن محسوب میگردد. سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)، مولفههای اساسی نظام مطلوب اداری را ارائه نموده است. هدف اصلی این مقاله شناسایی مناسبترین راهبرد برای بازمهندسی ساختار نظام اداری با توجه به نیروهای کلیدی موثر در شکلگیری تفکر سیستمی در این راهبردها است. تحقیق به جهت هدف کاربردی و به جهت روش توصیفی – پیمایشی است. خبرگان تحقیق متشکل از 49 نفر از نمایندگان مرتبط مجلس شورای اسلامی، اعضای هیاتعلمی مرتبط با حوزه مدیریت دولتی و مدیران ارشد دولتی بوده است. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بوده که اعتبار آن با محاسبه نرخ تنیدگی و پایایی آن با نظر خبرگان تائید شده است. با تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید نظام اداری، سه راهبرد ارائه و اولویتبندی تقدم راهبردهای سهگانه ارائه گردید. بهمنظور شناسایی اولویت این راهبردها از لحاظ تبیین نیروهای کلیدی تفکر سیستمی از تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی استفاده شد. برای این منظور هفت نیروی کلیدی پیشران و بازدارنده تفکر سیستمی در ساختار نظام اداری شناسایی و سپس در قالب مقایسههای زوجی، قابلیت راهبردها در تبیین این نیروها بررسی و سرانجام راهبرد مناسب مشخص گردید. نتایج حاکی از آن است که راهبرد پیشنهادی هم بهجهت منطق مطالعات راهبردی و هم بهجهت توان تبیین تفکر سیستمی از قابلیت بالایی برخوردار است. توانمندسازی منابع انسانی، پرهیز از تفکر بهینهسازی جزءنگر، عدمتعمیم تعلقات قشری و استفاده موثر از بسترِ نهادیِ معطوف به ساختار نظام اداری از جمله پیشنهادهای محققان برای موفقیت راهبرد بازمهندسی ساختار نظام اداری بوده است.
Administrative system is of various dimensions the one important of which is structure. The main constituents of a desirable administrative system have been mentioned in the general policies of administrative system communicated by the Supreme Leader(ph). Accordingly, this study mainly aims at definition of the most appropriate strategy for reengineering the structure of administrative system in regard with the key effective forces in shaping the systemic thought in such strategies. This study, an applied one in goal, and methodologically a descriptive survey, makes up a sample of 49 MPs of the Islamic Consultative Assembly, the faculty members in concerned public administration and public senior directors; to gather data, it exploits a questionnaire the validity and reliability of which are respectively confirmed with calculas of Tension Rate and by experts. In the following, three strategies are presented and prioritized through analysis of pros and cons, opportunities and threats of the administrative system. Meanwhile, to identify the priority of teh strategies in terms of elucidation of key systemic thought forces, it applies Analytical Hierarch Process. In the same vein, it determines seven key driving and preventing forces in the systemic thought in relation to the administrative system structure and then examines the capacity of strategies in clarification of the forces through binary comparison and finally determines the appropriate strategy. The outcome of the study reveals that the advised strategy is of a high potency both in relation to reasoning of strategic studies and elucidation of systemic thought. Empowerment of human resources, avoidance of trivial optimization thought, non-generalization of group features and effective use of institutional bedrock in commensurate with the administrative system structure are of the main suggestions given for the success of reengineering the administrative system structure.
https://issk.sndu.ac.ir/article_53_6db219b1422ca1b3f3a046d23cb0891e.pdf
تفکر سیستمی
کلنگری
ساختار نظام اداری
تحلیل سلسله مراتبی
systemic thought
holicism
administrative system structure
analytic hierarchical process
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2017-11-22
1
3
95
117
54
Original Article
اداره امور کسبوکار از منظر ولایتفقیه (با تکیه بر تجارت داخلی)
Administering Business Affairs from the Viewpoint of Velayat-e-Faqih( in reliance with domestic experiences)
الیاس نادران
1
غلامحسین نودهفراهانی
2
رفائیل آزادیاندلسم
r.azadian@cfu.ac.ir
3
دانشیار دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری رشته مدیریت دانش دانشگاه عالی دفاع ملی، عضو هیاتعلمی دانشگاه فرهنگیان و نویسنده
دانشجوی دکتری رشته مدیریت دانش دانشگاه عالی دفاع ملی، عضو هیاتعلمی دانشگاه فرهنگیان و نویسنده مسئول
کسب و تجارت در طول تاریخ با حیات بشری همراه بوده و تلاش افراد و حکومتها برای رونق آن از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. بازرگانی در نظام جمهوری اسلامی بنا به اقتضائات فرازونشیبهایی را پشت سر گذاشته است. ایران بیش از سه دهه حاکمیت و تجربۀ عملکردی، با تجربیات موفق و ناموفقی همراه بوده است. جهت توسعه و پیشرفت داشتن الگوی بومی مبتنیبر گفتمان رهبری و آرمانهای ملی و ظرفیت جامعه لازم و ضروری بهنظر میرسد. هدف این پژوهش شناسایی ابعاد کسبوکار با رویکرد بازرگانی داخلی با ابتنا به فرمایشات ولایت فقیه میباشد. در این پژوهش از روش کیفی استفاده و دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل محتوا با بهرهگیری از نرمافزار MAXQDA تحلیل گردیده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مهمترین رویکرد ولایتفقیه، تحقق توانمندسازی اقتصاد بومی است که مبنای آن توجه به رعایت الزامات اقتصاد مقاومتی و تولید ملی میباشد. برای تحقق این مهم ساماندهی مطلوب بازار و استفاده بهینه از ظرفیتهای درون در زنجیره تولید تا مصرف میباشد. ضرورت انسجام محیط کسبوکار و بازرگانی بهصورت هماهنگی افقی و عمودی در فرآیند زنجیره تامین از تولید تا نظام توزیع. ضمناً نظارت و کنترل کالای حساس و اساسی لازم و ضروری بهنظر میرسد و بایستی حتیالمقدور در زمینه تامین کالاهای اساسی در داخل کشور صورت گیرد
Business, always concurrent with human history, essentially requires the endeavor by individuals and governments for boost. Business in the IR of Iran’s system has undergone fluctuations in line with obtained conditions in such a way that it has faced successful and unsuccessful experiences during the three decades of government and administration. To be developed, Iran is in need to a model based on the discourse of Velayat-e-Faqih, the national aspirations and the societal capacity. In the same vein, this study aims at identifying the dimensions of business with a domestic business approach and in reliance with the speeches by the Supreme leader(ph). Doing so, it utilizes qualitative method and analyses the data through Thematic Analysis and MAXQDA software. The outcome of the study demonstrates that the utmost significant of Velayat-e-Faqih's approach is to empower the indigenous economy the foundation of which is attention to the mentioned and national production. To fulfill this import, the desirable organization of market and optimal use of internal capacitoes in the production-to-consumption chain is a requirement. As well, the across-down cohesion of business environment in the process of production chain is also a necessity. Meanwhile, the oversight and control of vital goods seems to be quintessential which should be at least conducted in relation to urgent goods in home.
https://issk.sndu.ac.ir/article_54_0bf2106f28c809a833113189e0d055c0.pdf
بازرگانی
تنظیم بازار
کسبوکار
اصناف و قاچاق
افتصاد مقاومتی
per
دانشگاه عالی دفاع ملی
ناشر: دانشگاه عالی دفاع ملی
مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی
2588-7467
2980-8219
2017-11-22
1
3
119
136
55
Original Article
راهبردهای ترویج تفکر موعودگرایی
Strategies for Promulagation of Adventism
غلامرضا گودرزی
1
حسن ملکمحمدی
nashreharam@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)
دانشجوی دکتری رشته مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه دفاع ملی و نویسنده مسئول
موضوع موعود و منجی، در بسیاری از ادیان و مکاتب دینی بهعنوان یکی از عقاید مهم و راهبردی بهشمار میآید. حتی این مقوله در تمدنهای کهن نیز بهچشم میخورد و شواهد متعددی در آموزهها و تعالیم آنها وجود دارد که حاکی از احترام و انتظار نسبت به موعود است. به همین دلیل این تفکر و یا انگاره، بـهشدت انگیزه و رسالت جهانیشدن را دارد. به بیان دیگر موعودگرایی و یا به تعبیر اسلامی آن مهدویت، بهعنوان یک حقیقت مشترک بینالادیانی در میان همه ادیان بشری، از ادیان توحیدی تا غیرتوحیدی، به دلیل وجود مفاهیمی مشترک نظیر آرامش، نـجات، ظلمستیزی و غلبه حق، از قـابلیت ایجاد تعاملی مناسب در میان تـمام جـوامع بهرهمند است. بدیندلیل، مقاله حاضر با هدف ارائه راهبردهای ترویج تفکر موعودگرایی با تاکید بر ادیان الهی و غیرالهی منتخب به رشته تحریر درآمده است و ضمن بهره گیری از روش توصیفی،پس از مروری بر دیدگاه ادیان مختلف پیرامون موعود، با بهرهگیری از دیدگاه 25 نفر از خبرگان این حوزه شامل آیات عظام، علما و روحانیون، اساتید دانشگاه و صاحبنظران مدیریت راهبردی، تعداد 20 راهبرد استخراج گردید و سپس از میان آنها 5 راهبرد کلان ترویج تفکر موعودگرایی بدینشرح مشخص گردیدند: تلاش برای عمقبخشی به معارف موعودگرایی و بهروز نمودن متون مربوط به آن، گسترش وحدت امت اسلامی، تقریب بین مذاهب و ادیان موعودگرا، گسترش عقیده جهانی به ظهور موعود، معرفی جهانی موعود شیعه و اسلام
Adventism is considered an important strategic belief in every religion and school. This is even seen in ancient civilizations and there exist various evidence in religious teachings which corroborates veneration and waiting for the promised. By the same way, this perspective bears the motive and assignment to become cosmopolitan. In other words, Adventism or Mahdism due to common concepts such as peace, saving, anti-oppression and dominance of right in all monotheistic and atheistic humane religions is of a proper capacity for interaction amongst all societies. Accordingly, the present study follows to present strategies for promulagation of Adventism in reliance with the selected divine and non-divine religions. Doing so, besides descriptive method and after a review of the approaches toward different schools to Adventism, it develops 20 strategies through the viewpoints of 25 experts including grand Ayatollahs, clergymen, scholars, professors and pundits in strtaegic management. Subsequently, 5 major strategies for promulgation of Advenism are presented as follows: endeavor ro deepen Adventism studies and update the related scripts, promulgate the Islamic unity, proximity of adventist religions and schools, promulgate the cosmopolitan belief in Adventism, global introduction of Shiite and Islam Adventism.
https://issk.sndu.ac.ir/article_55_2f43cfd5fc3bdd5a35fc45a8a18fa986.pdf
مدیریت راهبردی
راهبردهای ترویج مهدویت
موعودگرایی
ادیان
Strategic Management
promulgation strategies
Mahdism
adventism
religions