@article { author = {Nasri, Faramarz}, title = {Provide an Optimal Model for Assessing the Quality of the Naval Strategic Criminal Training System}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {3}, number = {9}, pages = {163-200}, year = {2019}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {Regarding establishments of IRIS training centers and schools and lack of local indicators for qualifying these centers, this study investigated quality assessment of IRIS training system for Navy officers and attempts to present an optimal model. The key question over which this study is conducted is what optimal model for IRIS training system is and what the zone of proximal development is. Research method of the study was descriptive and in terms of purpose it is an applied one. Study population subsumes 4512 individuals from commanders, instructors, and graduates; sampling is stratified random and it includes 377 individuals: data collection procedure was library-based, field note, questionnaire and interview. To determine variables and dimensions from theoretical literature and to analyze confirmatory factor from both Delphi and AMOS software were used. Confirmatory Factor Analysis shows that this model has a goodness-of-fit and benchmarks could measure the structure accurately. Using the average test, it was investigated to check whether the proposed size, is statistically confirmed? Finally, results Was processed by Experts point of view and through few benchmarks deletion pertinent to local condition. Optimal model consists of three dimensions, nine variables and fifty-nine bench marks.}, keywords = {Strategic Navy AJA,Assessment Model,Educational Quality,Officer Training}, title_fa = {مقاله پژوهشی:ارائه الگوی مطلوب ارزیابی کیفیت نظام آموزشی افسری نیروی دریایی راهبردی آجا}, abstract_fa = {با توجه به استقرار دانشگاه و مراکز آموزش افسری نیروی دریایی راهبردی و نبود نشانگرهای مناسب و بومی برای ارزیابی کیفیت نظام آموزش افسری نداجا، پژوهش حاضر درصدد است تا ارزیابی کیفیت این نظام آموزشی را مورد بررسی قرار دهد و یک الگوی مناسب ارزیابی ارائه نماید. روش پژوهش حاضر، توصیفی- پیمایشی از نوع موردی زمینه‌ای و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری شامل فرماندهان، اساتید و دانش‌آموختگان افسری که در مجموع 4512 نفر و نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی طبقه‌ای به تعداد 377 نفر و روش جمع‌آوری داده‌ها کتابخانه‌ای و میدانی و ابزار آن مصاحبه و پرسش‌نامه می‌باشد. برای شناسایی ابعاد و مولفه‌ها از بررسی ادبیات نظری و مدل‌های ارزیابی کیفیت و از روش دلفی و برای تحلیل عاملی تاییدی مدل از نرم‌افزار آموس استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که مدل از برازش مطلوبی برخوردار بوده و شاخص‌ها توانستند سازه مربوط را به‌طور دقیق اندازه‌گیری نمایند. یافته‌ها با حذف تعدادی از شاخص‌ها با بهره‌گیری از دیدگاه خبرگان، متناسب با شرایط بومی، پالایش شد و الگوی مطلوب شامل سه بُعد؛ به ترتیب درونداد با ۵ مولفه (بودجه و اعتبارات، نیروی انسانی، برنامه درسی، فضا و تجهیزات آموزشی و معیشت و رفاه)، پردازش (فرایند) با ۳ مولفه (برنامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی، برنامه‌های آموزشی و مدیریت و رهبری) و برونداد با ۲ مولفه (واسطه‌ای و نهایی) ارائه گردید}, keywords_fa = {نیروی دریایی راهبردی آجا,الگوی ارزیابی,کیفیت نظام آموزشی,نظام آموزش افسری}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_500.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_500_fb9605943c290b10e92bcb0b926be5e3.pdf} }