@article { author = {Yavari, Amirhossin and Barazi, Alireza and moaidi, Ali}, title = {Explain the concept of policy learning in Combating Commodity and Currency Smuggling Headquarters policies: Review of the laws of the five-year plans (first to sixth) of the country}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {6}, number = {23}, pages = {293-328}, year = {2022}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {The present article aims to study policy learning, recognizing actors and their mechanisms in the fight against smuggling of goods and currency through a review of the first to sixth development plans of the country after the victory of the Islamic Revolution. The present study is a descriptive case study. Content analysis method has been used in data analysis.The statistical population in the qualitative part includes35people experts and in the quantitative part, the central actors are involved in learning policy. The available community method was used to select the sample.The predominant share of policy learning among the types of policy learning (instrumental or technical, political, social and conceptual) in these categories is allocated to political learning with 33.3% and conceptual learning with 29.16%. The high share of technical learning(27.25) is indicative of the relatively successful policy efforts that low- and middle-level policy actors generally seek to improve and perpetuate past successes. On the other hand, the high share of political learning with 33.3% indicates the low maturity of learning in the policy body of combating smuggling of goods and currency in the country. The results of this research can be useful in more accurately understanding the policy environment of combating smuggling of goods and currency in the past and future experiences}, keywords = {Policy Learning,learning,Development Programs,Combating Commodity and Currency Smuggling}, title_fa = {یادگیری سیاستی در سیاست‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز: بررسی قوانین برنامه-های پنج ساله اول تا ششم کشور}, abstract_fa = {مقاله حاضر با هدف بررسی یادگیری سیاستی، شناخت بازیگران و ساز و کارهای آن در مبارزه با قاچاق کالا و ارز از خلال بررسی برنامه­های توسعه اول تا ششم کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمرکز دارد.  تحقیق حاضر از نوع مطالعه موردی توصیفی است و در تجزیه و تحلیل داده­ها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق 35 نفر از خبرگان شامل بازیگران محوری درگیر در یادگیری سیاستی در حوزه مبارزه با قاچاق کالا هستند. برای انتخاب نمونه از روش جامعه در دسترس استفاده شده است.پس از بررسی و تحلیل محتوای اسناد سیاستی و مصاحبه با 35 نفر از بازیگران اصلی این فرآیند، 34 مقوله محوری استخراج شد. سهم غالب یادگیری سیاستی، ازمیان شکل‌های مختلف یادگیری سیاستی یعنی ابزاری یا فنی، سیاسی، اجتماعی و مفهومی، در این مقوله­ها به یادگیری سیاسی با  33.3 درصد و یادگیری مفهومی با 29.16 درصد اختصاص یافته است. سهم یادگیری فنی با 27.25 درصد، نشان از تلاش­های نسبتا ً موفق سیاستی است که عموما بازیگران سیاستی سطح پایین و میانی درصدد بهبود و استمرار روند موفقیت­های گذشته هستند. از طرفی سهم بالای یادگیری سیاستی با 33.3 درصد  نشان از بلوغ پایین یادگیری در بدنه سیاست‌گذاری مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور است. نتایج این پژوهش می­تواند در شناخت دقیق‌تر فضای سیاستی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادوار گذشته و تجارب آتی مفید باشد.}, keywords_fa = {یادگیری سیاستی,یادگیری,برنامه‌های توسعه,مبارزه با قاچاق کالا و ارز}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_2236.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_2236_401d0a5c5dfcf8dcb7554e75abef87f2.pdf} }