@article { author = {Shafaghat, Abotaleb and Rezayee, Seyad Javad and Khosrovan, Pari and Abedi, Reza}, title = {A Framework for Improving Knowledge Management Strategies in Power Plant Industries}, journal = {Interdisciplinary Studies on Strategic Knowledge}, volume = {4}, number = {14}, pages = {223-248}, year = {2020}, publisher = {Faculty Strategic Management}, issn = {2588-7467}, eissn = {2980-8219}, doi = {}, abstract = {Accurate understanding of knowledge requirements is one of the features of competitiveness mechanisms in the Organization. The existence of knowledge management entity in an organization emphasizes its importance on achieving sustainable competitive advantage. In this study, effective and key indicators to improve knowledge management strategy in the Tarasht power plant to achieve the organizational goals, by referring to similar internal and external studies, were identified. Then, by using efficient DEMATEL method, a framework of factors was identified along with the relationships of affectivity and cross-effectiveness. Finally, important and effective factors to improve the knowledge management strategy in the case study firm were identified. The statistical population of this study is the expert staff in the field of knowledge management in the organization. The main tool for data collection in this study is questionnaire. In this regard, after identifying the criteria of the subject, their causal relationships by experts were examined. Data by using DEMATEL method were analyzed. The results showed that most important factors are: teaching and learning, staff participation and human resource empowerment. Indicators of top management support, organizational structural infrastructure, information technology infrastructure and organizational culture are among the influential factors; and other factors such as education and learning, employee engagement, and goals and strategies are influential factors. The purpose of these factors is to enhance and improve the knowledge management strategy in the organization.  }, keywords = {Knowledge management,Knowledge Management Strategy,Knowledge Creation,Multi Criteria Decision Making,DEMETEL Method}, title_fa = {ارائه چارچوبی جهت بهبود راهبردهای مدیریت دانش در صنایع نیروگاهی}, abstract_fa = {شناخت و مدیریت صحیح نیازمندی‌های دانشی یکی از الزامات سازمان‌های رقابت‌پذیری است. وجود نهاد مدیریت دانش در سازمان، تاکیدی بر اهمیت آن در دستیابی به مزیت‌ رقابتی پایدار می‌باشد. در این پژوهش در راستای تحقق اهداف سازمانی شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت، با مراجعه به مطالعات مشابه داخلی و خارجی، شاخص‌های مؤثر و کلیدی جهت بهبود راهبرد مدیریت دانش در سازمان مورد تحقیق شناسایی و سپس با به‌کارگیری روش کارآمد دیمتل، چارچوبی از عوامل به‌همراه روابط تاثیرگذاری و تاثیرپذیری متقابل تعیین شد. در پایان عوامل مهم و تاثیرگذار جهت بهبود راهبرد مدیریت دانش در شرکت مورد تحقیق استخراج گردید. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان خبره حوزه مدیریت دانش سازمان مورد تحقیق است. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها در پژوهش حاضر پرسشنامه است. در همین راستا پس از شناسایی معیارهای موضوع، روابط علی آنها توسط خبرگان بررسی شد. برای تحلیل داده‌ها از روش دیمتل بهره‌گرفته شد. نتایج نشان داد که عوامل آموزش و یادگیری، مشارکت کارکنان و توانمندی نیروی انسانی، بیشترین اهمیت را دارا است. شاخص‌های حمایت مدیریت عالی، زیرساخت‌های ساختاری سازمانی، زیرساخت فناوری اطلاعات و فرهنگ سازمانی جزو عوامل تاثیرگذار هستند. سایر عوامل، همچون: آموزش و یادگیری، مشارکت کارکنان، اهداف و راهبردها، عوامل تاثیرپذیر در راستای تقویت و بهبود راهبرد مدیریت دانش هستند.}, keywords_fa = {مدیریت دانش,راهبرد مدیریت دانش,خلق دانش,تصمیم‌گیری چند معیاره,روش دیمتل}, url = {https://issk.sndu.ac.ir/article_1373.html}, eprint = {https://issk.sndu.ac.ir/article_1373_08a5947f544460fab8fa0eb6269c505c.pdf} }